Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 34
  1. #1

    Standaard Sterke klik voelen met een gitaar, maar pas na een week ... ?

    Is dat een bekend fenomeen dat je na lang spelen pas kan weten hoe fijn een instrument klinkt?

    Dit is wat een me overkwam een tijd geleden toen mijn huidige Les Paul mijn pad kruiste. Op een manier is dit mijn OGD post van mijn Gibson Les Paul Standard een paar jaar geleden.
    Ik had Yamaha SA2200 liggen, maar vond deze iets te bling voor mijn niveau. Verkopen en cash sparen was het idee, tot er iemand me voorstellen te ruilen met een Gibson Les Paul standard. Nog nooit op zoiets gespeeld en uiteraard nieuwsgierig naar wat de fus about is.

    De kerel deed mij een prachtig voorstel om een week lang de gitaren te ruilen en enkel was we beiden tevreden waren houden we de ruil, anders gaan de gitaren gewoon terug naar de originele eigenaar.
    De Les Paul is 2008 model standard en chambered. Voelde licht en niet wat ik verwachte van een Les Paul. Het was vreemd. Net voor de week om was snapte ik dat resonantie en volume en klankkleur van deze gitaar iets bijzonder is dat ik nergens anders meer ben tegengekomen. Al heb ik nog maar op een 20-tal andere gitaren gespeeld sinds. Waaronder andere Les Pauls in winkels, en ik het niet meteen voelde.

    Het antwoord dat voor de hand ligt is dat mijn huidige Les Paul mij heeft gekozen en dat dat zo gaat met de gitaren. Mijn username ten spijt, dit is natuurlijk mijn nr1.
    En in theorie houd ik ook meer van het idee dat de meeste gitaren goeie gitaren goed genoeg zijn en dat het vaak te maken heeft met de setup. Weinig zin om van dat idee af te stappen, tenzij het echt moet.

    Maar ik zou het leuk vinden als ik een manier vond om niet zo afhankelijk te zijn van zulk een fragiele gitaar. En te weten dat het nu ook weer niet zó een unicum is dat mijn Les Paul zo fijn is. En dat de meeste gitaren in de winkels niet zo een impact op mij hadden omdat mijn eigen LP eerst ook niet zo een impact op mij heeft.
    Ook hier: alleen de ervaring kan mij dat echt vertellen, maar jullie gedachten zijn een mooie extra referentie.

    Afijn, sorry voor het geratel en de losse gedachten door mekaar, maar ik ben blij dat ik het eens kwijt ben :-)

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.785

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stratkerel Bekijk bericht
    Maar ik zou het leuk vinden als ik een manier vond om niet zo afhankelijk te zijn van zulk een fragiele gitaar. En te weten dat het nu ook weer niet zó een unicum is dat mijn Les Paul zo fijn is. En dat de meeste gitaren in de winkels niet zo een impact op mij hadden omdat mijn eigen LP eerst ook niet zo een impact op mij heeft.
    Ook hier: alleen de ervaring kan mij dat echt vertellen, maar jullie gedachten zijn een mooie extra referentie.

    Afijn, sorry voor het geratel en de losse gedachten door mekaar, maar ik ben blij dat ik het eens kwijt ben :-)
    Jouw verhaal vormt de opmaat naar het inzicht tot het daadwerkelijk wezen van het fenomeen gitarist, namelijk dat je als gitarist lijdt, niet zo maar even, nee, langdurig en structureel.
    Je komt daar nooit meer van los, het is niet anders.
    Leer ermee te leven....
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Mooi verwoord Fobo. Maar "lead"gitarist is dus gewoon een spelfout, moet "lijd"gitarist zijn. Nu snap ik ook pas dat bekketrekken van ze bij een solo.

    @Stratkerel. Zeker een bekend fenomeen. En je kunt zelden duiden waarom kleine verschillen zo'n groot gevoelsmatig verschil geven.
    Maar soms ook wel. Pas toen ik tientallen keren Stratocasters in de winkel als onbruikbaar voor mij had teruggehangen, kwam ik er achter dat dat vooral lag aan het 009 spinrag dat er altijd op zat.
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.026

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Jouw verhaal vormt de opmaat naar het inzicht tot het daadwerkelijk wezen van het fenomeen gitarist, namelijk dat je als gitarist lijdt, niet zo maar even, nee, langdurig en structureel.
    Je komt daar nooit meer van los, het is niet anders.
    Leer ermee te leven....

    Ja! Wij hebben het niet gemakkelijk

    Maar even op je opmerkingen in gaande: Ja, met sommige gitaren heb je niet meteen een klik en komt ie later. Vaak na een fatsoenlijke afstelling of een goede match met een bepaald element. Nog vaker komt het voor dat je nooit echt vriendjes wordt met een bepaalde gitaar! Er zijn er hier al heel wat gepasseerd
    Laatst gewijzigd door pasqual; 4 september 2020 om 19:03

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Andersom gebeurt ook dus waarom niet.
    Na uitgebreid testen ga je met de gitaar (of de amp of het pedaal) naar huis en na de wittebroodsweken gaat ze toch maar weer op marktplaats.

    En soms moet je gewoon klankmatig of gevoelsmatig aan een gitaar wennen en dan blijkt het uiteindelijk de juiste match te zijn. Het is niet altijd 'love at first sight'.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 mei 2008
    Locatie
    Zuidbroek
    Berichten
    4.365

    Standaard

    Had het met mijn 1969 Telecaster. Duurde wel wat langer dan een week. Had 'm bijna weer verkocht, maar toch nog even naar Rikkers in Groningen om een beetje een beetje "sparren" over hoe of wat. De gitaar anders laten afstellen, andere snaren en zelfs een refret en opeens werd het mijn gitaar. Ik kan me inmiddels niet meer voorstellen dat ik 'm bijna had verkocht. Inmiddels al heel lang mijn #1 voor bijna alles.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.
    https://www.facebook.com/TheOuttakes/?locale=nl_NL

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Ik had hetzelfde met mijn MXG HSS strat. Superveelzijdig en resonante gitaar, maar ik moest aanvankelijk wennen aan het halsprofiel en de 12 inch radius (was gewend aan 9.5). Ook de set Rio Grande pickups was net niet mijn smaak, plus dat de Muy Grande humbucker microfonisch was. Set BKP's erin, Sperzels en LSR roller nut en een goede afstelbeurt. Ik denk dat mijn handen inmiddels naar het halsprofiel staan, want ik wil niet anders meer. Al twaalf jaar mijn absolute nr. 1.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.328

    Standaard

    Gewenning.
    Voor de één een prikkel om er een einde aan te maken, voor de andere een station van rust.
    Weekje is nog gauw, ff los van de honeymoon heb ik vaak veel langer nodig.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.926

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stratkerel Bekijk bericht
    Is dat een bekend fenomeen dat je na lang spelen pas kan weten hoe fijn een instrument klinkt?

    resonantie en volume en klankkleur van deze gitaar iets bijzonder is dat ik nergens anders meer ben tegengekomen. Al heb ik nog maar op een 20-tal andere gitaren gespeeld sinds.
    Om je even aan je eigen theorie te toetsen; die 20 andere gitaren ook allemaal een week lang geprobeerd?

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jplm Bekijk bericht
    Om je even aan je eigen theorie te toetsen; die 20 andere gitaren ook allemaal een week lang geprobeerd?
    Nope. En dat is de clou van het hele verhaal. Ik zou een manier willen vinden of het is omdat de gitaar zo bijzonder is omdat ik er een week mee heb gespendeerd. Dat, geef me gewoon om het even welke Gibson met dezelfde specs en zonder issues en het zal wel goed komen.

    De klik gebeurde zonder dat ik de LP anders had laten afregelen. Dat gebeurde nadien pas.

    Ik wou er nog bij zeggen wat een decadent luxeprobleem dit. Maar ik wist dat ik op jullie kon rekenen, dit is afzien. Eindelijk de erkenning!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top