Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 87 van 101 EersteEerste ... 3777858687888997 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 861 t/m 870 van 1001
  1. #861
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard De bouw van mijn Johnny Winter Firebird.

    Voor de aarding naar het tailpiece hoef je nou juist geen geshield draad te gebruiken. Een eenvoudig stukje ijzerdraad voldoet daar prima!

    Ik zou dat stukje vintage braided wire gebruiken van switch naar de output jack en dan kun je de mantel mooi aan de pots solderen.

    Ik ben uiteindelijk voor alles op logaritmische (B) pots uitgekomen, beviel mij stukken beter.

    *EDIT: oh het is vintage cloth wire.... ik zag het voor braided wire aan op de foto....
    Laatst gewijzigd door Little Jay; 17 april 2021 om 18:46
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #862
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Dat Artec schema zegt dus dat ‘groen’ het signaal is. Die moet dus niet aan de aarding vast zitten, maar aan het pooltje van de pot waaraan in het Stewmac schema ‘zwart’ zit ?
    Heeft Stewmac het dan ook over Artec pups?

    Indien "nee" dan het schema van Artec aanhouden.

  3. #863
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht


    Ik heb deze potmeters. Ik begrijp dat de ‘A’ voor de toonregelaars is, en de ‘B’ voor het volume ? Of betekent de ‘A’ hier ‘ampere’ ? Zijn dit de goede pots ? De ‘500 K’ heb ik uit het schema.
    A staat voor Audio taper, het weerstandsverloop is logaritmisch. Doorgaans wordt dat voor volume gebruikt omdat dat voor het gehoor gelijkmatig regelt. Anders regelt het over een klein bereik veel en voor de rest nauwelijks

    B heeft een lineair weerstandsverloop. Die gebruik je voor tone.

    Maar dat zijn geen wetten, je gebruikt wat je prettig vind regelen. Experimenteer er mee, je kunt altijd nog omwisselen.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  4. #864
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Het schema is zo te zien gebaseerd op Seymour Duncan pickups en iedere fabrikant hanteert een eigen kleurcode om het makkelijk te houden

    Wat Erik zegt, de kleurcode van de fabrikant aanhouden en niet die uit bovenstaand Seymour Duncan schema. Even 'vertalen' dus
    "Meten is weten, gissen is missen"

  5. #865
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het vervelende is dat bij de Artecs alleen een papiertje zat met de kleurcodes, en verder geen aansluitschema. Dat kan ik van Artec ook nergens online vinden. Voor 2 humbuckers, met 3-standenswitch en 2 x toon en volume vond ik alleen het Stewmac schema. De kleuren in dat schema zitten ook aan de Artec pickups, maar ik vraag me dus af of de ‘groene’ draad van de Artec (signal) op de plaats in de rode cirkel moet (zwarte draad in het Stewmac schema), of dat die toch gewoon op de plaats moet waar Stewmac ook de groene draad aansluit (boven op de pot: aarde ?).



    Dit is alles wat bij de Artecs zat:

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 17 april 2021 om 21:01

  6. #866
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard De bouw van mijn Johnny Winter Firebird.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht

    Dit is alles wat bij de Artecs zat:

    Met dit erbij is het heel eenvoudig toch? Rood en wit verbinden, aarde en signaal aanlsluiten volgens schema......

    Pas op dat A en B ook door sommige fabrikanten andets gehanteerd worden, maar B is bij Alpha inderdaad lineair en A = audio = log (ik zat er eerder naast, sorry).

    Ik heb ze gemeten voordat ik ze inbouwde en kwam erachter dat de log van Alpha niet spectaculair is, m’n oude Gibson log pots (Spectra Labs oid) hebben echt een heel ander verloop.

    Laatst gewijzigd door Little Jay; 17 april 2021 om 21:20
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  7. #867
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Met dit erbij is het heel eenvoudig toch? Rood en wit verbinden, aarde en signaal aanlsluiten volgens schema......
    Haha ! Yep, maar ik ben echt een nitwit. Waar sluit je die twee aan ? ‘Aarde’ op de pot, en ‘signaal’ aan het lipje ???

  8. #868
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Haha ! Yep, maar ik ben echt een nitwit. Waar sluit je die twee aan ? ‘Aarde’ op de pot, en ‘signaal’ aan het lipje ???
    Yup! You got it!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #869
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Yup! You got it!
    Jeeeeeey ! Ik zal alles eens buiten de gitaar aansluiten. Kijken of het allemaal werkt.

  10. #870
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Ik heb ze gemeten voordat ik ze inbouwde en kwam erachter dat de log van Alpha niet spectaculair is, m’n oude Gibson log pots (Spectra Labs oid) hebben echt een heel ander verloop.

    Dank je; maar dit is voor mij totaal abracadabra Ik moet eens een opfriscursusje doen of zo, denk ik. Ik begrijp echt nada van de elektronica in een gitaar. Nul. Nix.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top