Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 76 van 101 EersteEerste ... 2666747576777886 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 751 t/m 760 van 1001
  1. #751
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.651

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ok, thanks !

    Ik heb even een truss rod cover gemaakt uit een zwart plastic klembord dat hier nog slingerde.



    Moet misschien iets korter of smaller: zo zit het in de weg voor de ferrules van de mechanieken.

    eigenlijk denk ik bij dit 2 dingen.
    1 ik ga ervan uit dat er op de kop over de tuners nog iets van ringetjes komen, dan zitten je met je hoge E tuner wel heel dicht bij de rand van de cover.
    2 ik zou hem bij het B tuner gat doorzagen en het bovenste gedeelte gebruiken, vind het nu een beetje te veel, maar dat is persoonlijk natuurlijk, doe het je niet na ;-)

  2. #752
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    eigenlijk denk ik bij dit 2 dingen.
    1 ik ga ervan uit dat er op de kop over de tuners nog iets van ringetjes komen, dan zitten je met je hoge E tuner wel heel dicht bij de rand van de cover.
    Dat ga ik ook smaller maken, of een stukje van de onderkant afzagen. Die ringetjes heten ferrules, en ze hebben idd wat meer ruimte nodig !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    2 ik zou hem bij het B tuner gat doorzagen en het bovenste gedeelte gebruiken, vind het nu een beetje te veel, maar dat is persoonlijk natuurlijk, doe het je niet na ;-)
    Zo ziet de trussrod cover van een Firebird er nou eenmaal uit ...
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 maart 2021 om 12:52

  3. #753
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    @Orpheo: dank je voor je uitvoerige antwoord ! Ik denk dat mijn aanpak voor deze gitaar nog iets eenvoudiger blijft: na de blanke laag langs alle grits (nat ...) opschuren tot 2000 grit, en dan met de hand polijsten met Colad OneStepReady polijstpasta. Zo heb ik de vorige body ook gedaan, en die zag er best fraai uit.

    Voor eventuele volgende gitaren wil ik veel beter spuitwerk, en dan zal ik zeker in m’n schriftje naar jouw suggesties kijken ! Want: de afwerking van jouw gitaren is nu nog een beetje ‘out of my reach’. Die ‘tijgergitaar’ is echt prachtig !

  4. #754
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Even kijken of iemand een snel antwoord heeft:

    Ik sta op dit moment de laatste lagen kleurlak op de body en de hals te spuiten, na al het houtwerk lichtjes gladgeschuurd te hebben. Tussen de lagen wacht ik een half uur. De laag daarvóór voelt dan handdroog aan.

    Kan ik na de laatste kleurlaag, na een half uur, meteen de eerste laag blanke lak opspuiten ? Of moet de kleurlaag eerst even goed (een nachtje of zo) drogen ?

    EDIT: Is al opgelost. Ik wacht tot morgen met de blanke lak !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 6 maart 2021 om 18:50

  5. #755
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De laatste lagen kleurlak: bruin langs de randen. Donkerder wordt het niet.
    Op de hals zat het zwart er wel heel dun op: ik ging er zelfs met voorzichtig schuren meteen doorheen. Dus heb ik daar ook nog wat lagen overheen gespoten. Ik ben benieuwd hoe dat langs de binding gaat: als ik alles weer vlak schuur, ga ik misschien wel weer door het zwart heen.







    Mijn slagplaat heeft niet het ingekerfde Firebird Eagle logo, en ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten maken. Een sticker wil ik niet. Geen Eagle dus. Deze Bird heeft wel een poker chip achter de standenschakelaar.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 6 maart 2021 om 18:26

  6. #756
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Niet veel te zien vandaag: dat krijg je met blanke lak.

    Ik heb een hele bus in dunne lagen over de hele gitaar leeggespoten. En nou begint het lange wachten ... Een week of drie, tot de lak genoeg is uitgehard voor gladschuren & polijsten. Ik hang de Johnny Bird tot die tijd op in mijn woonkamer, want daar heerst de meest constante temperatuur.





    Dit is na laag 1. Het ‘gevlekte’ oppervlak wordt na de volgende lagen veel beter.



    Deze vond ik op internet. Een gozer die op zijn zelfgemaakte Firebird de origineel door JW zelf gezette handtekening heeft. JALOERS !!!!



    Johnny Himself. Volgens mij is dit een andere Firebird dan die ik probeer na te maken.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 maart 2021 om 23:09

  7. #757
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht


    Mijn slagplaat heeft niet het ingekerfde Firebird Eagle logo, en ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten maken. Een sticker wil ik niet.
    je kan altijd eens proberen in een plaatselijk fablab/makers lab? met een cnc is zoiets in enkele minuutjes wel gegraveerd.
    (misschien lukt het hier? https://www.ontwerpopmaat.com/ )

    nadien dan wat lak/verf erin en het oppervlak schuren/polijsten? of net de goeie diepte frezen zodat het zwart zichtbaar is? maar dan gaat het heel fijn zijn (als je met een v-bitje freest)

    Laatst gewijzigd door pueblo; 8 maart 2021 om 10:23
    no life without music

  8. #758
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pueblo Bekijk bericht
    je kan altijd eens proberen in een plaatselijk fablab/makers lab? met een cnc is zoiets in enkele minuutjes wel gegraveerd.
    (misschien lukt het hier? https://www.ontwerpopmaat.com/ )

    nadien dan wat lak/verf erin en het oppervlak schuren/polijsten? of net de goeie diepte frezen zodat het zwart zichtbaar is? maar dan gaat het heel fijn zijn (als je met een v-bitje freest)
    Dank je, ik ga zeker nog eens kijken. Ik vond ooit deze website. Het lijkt me ook wel leuk om mijn eigen versie van de vogel te maken; tenslotte is de mijne geen Gibson.

    Probleem is dat lasersnijden in PVC niet kan, en ik denk dat 3-ply slagplaten van PVC zijn.

  9. #759
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De blanke lak zit er best goed op. Nu begint het wachten: ook al zijn de meningen erover verdeeld of het echt nodig is, ik hang de Bird nu toch maar een week of drie aan de muur in mijn warme woonkamer. Dan droogt en hardt de lak in ieder geval goed uit, voor ik hem ga schuren en polijsten.

    Eerst nog even het toetsenbord uitpakken:



    De kleur. Die varieert niet alleen op de foto’s, maar ook bij verschillende lichtinvallen. Dit is redelijk natuurgetrouw op m’n werkbank:



    (En kijk naar die belly cut !)



    Maar kijk: als ik de gitaar anders tegen het licht houd, is de burst veel vager:



    De hals zit ook strak in de zwarte hoogglans. Ik maak me een beetje zorgen als ik de lak gelijk ga schuren met de binding. Volgens Bartjes schuur ik dan, om alles gelijk te krijgen, de lak weer weg. Tips ?







    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 maart 2021 om 22:18

  10. #760
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De overgang van zwart naar bruin is prima gelukt. Je had toch gelijk, D3nnis: dat ging ook prima met de spuitbus.





    Hier kan je zien dat de lak op de body een lichte orange peel heeft. Hier en daar is dat niet meer dan een fijne korreling, en de hals is nog gladder.







    De truss rod cover was te groot: hij zat bij het eerste tunergat in de weg. Een stukje korter maken was voldoende.





    En nu maar wachten ...


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top