Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 101 EersteEerste ... 456781656 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 1001
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het resultaat van vandaag.















    Volgende keer: de body template.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 september 2020 om 17:27

  2. #52
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik kon het niet laten om even te proberen de headstock met het teststukje te maken.

    Die past er net niet op.



    Grof uitzagen.



    Het geleidewieltje van de bovenfrees loopt langs de template; de frees kopieert de vorm in het hout daaronder.



    Dat lukt allemaal aardig, voor iemand die dit voor de eerste keer doet.



    Volgens mij moet de ‘krul’ aan de bovenkant nog wat groter ?





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 september 2020 om 17:28

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb eens wat plaatjes bekeken, maar volgens mij zijn niet alle Firebird headstocks hetzelfde. Ik zou dan voor de JW versie gaan.

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Nou, nog eentje voor vandaag.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Ik heb eens wat plaatjes bekeken, maar volgens mij zijn niet alle Firebird headstocks hetzelfde. Ik zou dan voor de JW versie gaan.
    Het teststuk levert z’n geld nu al op. Ik bekeek hem nog eens goed, en ik ben niet tevreden met de vorm van de kop. Ik heb deze tekening voor de template gebruikt, en iets aangepast:



    Die is vrij smal. De Johnny Winter headstock is breder, en ik vind het totaalplaatje ook mooier en ruiger. Ik maak hem wel zonder die fineerlaag in het midden. Die zit op de JW ook niet. Verder denk ik dat op zo’n smalle kop die knotsen van Kluson banjo tuners niet eens passen.



    En omdat ik zo lekker bezig was heb ik nog iets ‘geoefend’ dat ik nog nooit gedaan heb: het maken van een overgang tussen hals en kop, met een volute. Dat is een dikke knobbel onder de hoek van de hals, ter versteviging. Hij zit totaal nog niet op de goede plaats, en is nog lang niet klaar, maar: oefening baart kunst.

    Eerst heb ik het stukkie hals even snel afgerond. Meters maken met de shinto rasp.







    Het maken van een vloeiende overgang tussen hals en kop, met een volute dus. Dat vind ik knap ingewikkeld, omdat ik niet precies weet wat ik aan het doen ben. Vanavond maar es effe Youtuben.









    En nog een laatste ontdekking: ik maak in het eggie de scarf joint toch andersom. Op ‘mijn’ manier zit er eigenlijk maar een klein stukje aan de kop vast, en op de grens van hals en kop loopt de nerf nog zeker 10 cm de kop in.

    Samengevat: dit is een zeer zinnig teststuk !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 september 2020 om 23:46

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.487

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    En nog een laatste ontdekking: ik maak in het eggie de scarf joint toch andersom. Op ‘mijn’ manier zit er eigenlijk maar een klein stukje aan de kop vast, en op de grens van hals en kop loopt de nerf nog zeker 10 cm de kop in.
    Ja, dat klopt.
    Maar voor de sterkte hoef je maar mijn mening niet bang te zijn, dit is sterk genoeg.

  6. #56
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ja, dat klopt.
    Maar voor de sterkte hoef je maar mijn mening niet bang te zijn, dit is sterk genoeg.
    Ben ik ook niet hoor. Maar misschien laat ik op de echte gitaar die volute ook wel weg. Op die van JW zie ik er geen, of hooguit een kleintje. Op de tekening die ik gebruik staat er wel een.
    Als de naad van de scarf joint in de hals zit is dat ook niet erg want die wordt zwart.

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.048

    Standaard

    Ik doe hem ook altijd onder de toets.

    In dit geval zou ik daar zeker voor kiezen, al was het maar omdat je anders de naad voorop de kop blijft zien, met dat kopfineertje dat zo'n eind langs de rand loopt.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Ik doe hem ook altijd onder de toets.

    In dit geval zou ik daar zeker voor kiezen, al was het maar omdat je anders de naad voorop de kop blijft zien, met dat kopfineertje dat zo'n eind langs de rand loopt.
    Klipt. Maar in mijn geval maakt dat niet uit, want ik maak de hele hals zwart.



    En dat stuk kopfineer met die rand gebruik ik ook niet !


  9. #59
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.984

    Standaard

    Ik had weer even een paar dagen gemist in dit topic, weekend he... druk druk haha.
    Weer even bijgelezen. Ziet er goed uit. Voor een scarfjoint heb je inderdaad geen cirkelzaag nodig. Zaagtafel die die hoogte kan pakken is een behoorlijk ding, en uiteindelijk zul je hem nog steeds na moeten schaven om echt strak te krijgen voor een goede lijmverbinding.

    Dat gele ding heet een hoekmeter of gradenboog. Een zweihaak (geen zwaaihaak) is enkel een instelbare winkelhaak, hier staat geen gradenverdeling op. Is enkel voor het overnemen van schuintes.

    Die volute aan de headstock vind ik perfect werken en gaan tegenwoordig ook op al mijn projecten. Je kan een mooie afronding maken en het zorgt voor extra stevigheid in je headstock verbinding. Op mijn babybird heb ik hem ook weer zitten.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  10. #60
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Voor een scarfjoint heb je inderdaad geen cirkelzaag nodig. Zaagtafel die die hoogte kan pakken is een behoorlijk ding, en uiteindelijk zul je hem nog steeds na moeten schaven om echt strak te krijgen voor een goede lijmverbinding.
    Ik kan eventueel naar een vriend met een flinke zaagtafel. Maar ik moet zeggen dat mijn scarf joint met alleen maar handgereedschap goed gelukt is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Dat gele ding heet een hoekmeter of gradenboog. Een zweihaak (geen zwaaihaak) is enkel een instelbare winkelhaak, hier staat geen gradenverdeling op. Is enkel voor het overnemen van schuintes.
    Haha, ik noem het nog steeds hoekdinges.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Die volute aan de headstock vind ik perfect werken en gaan tegenwoordig ook op al mijn projecten. Je kan een mooie afronding maken en het zorgt voor extra stevigheid in je headstock verbinding. Op mijn babybird heb ik hem ook weer zitten.
    Ik vind het alleen nog even lastig om die volute te maken. Maar die op jouw babybird heeft me al weer wat verder geholpen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 8 september 2020 om 13:27

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top