Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 50 van 101 EersteEerste ... 40484950515260100 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 491 t/m 500 van 1001
  1. #491
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrweird Bekijk bericht
    Ik gok als je zorgt dat nerf van die ongelijmde volute recht loopt 't zelfs heel veel steviger is. De reden dat Gibson aan de volute is begonnen is toch die snel brekende nekken omdat bij een nek uit 1 stuk de kop de nerf niet meer volgt dus dan maar plaatselijk ietsje dikker maken?
    Daarom heb ik een scarf joint gemaakt. Daardoor loopt de nerf in de headstock ook mooi rechtdoor in het hout.



    Een andere reden voor de ‘zwakte’ in de knik is dat juist daar ook nog een holte zit voor de truss rod.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 5 december 2020 om 19:41

  2. #492
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Het ontwerp van de trussrod is ook een element in het wel of niet knäcken van de kop. Bij prs die ook een one piece hals zonder volute heeft zie je toch veel minder headcracks.

  3. #493
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ja, die Ben Crowe van Crimson Guitars doet dat vaak. Ik heb hier een powervijl, dat gaat ook snel, maar ik durf dat niet goed. Je hapt al gauw teveel hout weg met die apparaten, en met de hand heb ik toch veel meer controle. En ik moet zeggen dat dat best snel gaat: het afronden van een zijkant kostte me vandaag alles bij elkaar een stief uurtje. De shinto rasp hakt razendsnel echt veel hout weg (maar laat wel diepe voren achter). Die volute maken kostte me veel meer tijd, maar dat is waarschijnlijk omdat ik dat ook weer voor het eerst doe.

    EDIT: Zo’n schuurschijf, en ook de powervijl, geven trouwens een enorme hoeveelheid fijn stof. Dat gaat hier lastig: ik heb geen stofafzuiging, en mijn werkplaats is gewoon een kamertje van 2,5 x 3,5 in m’n huis. Ik draag zoveel mogelijk stofmaskertjes. Sommige dingen (lintzaag bijvoorbeeld) zijn wel met een gewone stofzuiger te doen, maar vorige week zat na 10 minuutjes met de powervijl mijn hele huis onder het stof.
    Daar heb je inderdaad een goed en belangrijk punt. stof is en blijft gevaarlijk. en met handgereedschap heb je meestal meer controle.

  4. #494
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Een lammellenschuurschijf en een in toeren instelbare slijper is heel controleerbaar voor dit soort klussen. Ik draag een spuitmasker en een oude stofzuiger als afzuiging best te doen.

  5. #495
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Een lammellenschuurschijf en een in toeren instelbare slijper is heel controleerbaar voor dit soort klussen. Ik draag een spuitmasker en een oude stofzuiger als afzuiging best te doen.
    Ik bekeek net je prachtige Santana kloon ! Als ik ooit een body ga contouren is dat zeker een optie. Maar het schuren zou ik dan in de (grote) werkplaats van een vriend doen.

  6. #496
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrweird Bekijk bericht
    De reden dat Gibson aan de volute is begonnen is toch die snel brekende nekken omdat bij een nek uit 1 stuk de kop de nerf niet meer volgt dus dan maar plaatselijk ietsje dikker maken?
    Ik zie trouwens net dat mijn Epiphone LP Standard (1992, Korea) wel een scarf joint heeft. En geen volute.

  7. #497
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Een paar gedachten over het lijmen van de hals:

    Bij het uitfrezen van de neck pickup cavity ben ik dieper gegaan dan nodig was. Dat betekent dat er maar een heel dun strookje van de hals onder de pickup is overgebleven. Dat is wel goed stevig.



    De hals steekt nu zonder die ‘lip’ 53 mm in de body. Verder kan ik de hals minimaal nog zijdelings bewegen in de pocket; er is dus een fractie van een mm (echt minimaal) ruimte.



    Als ik de zijkanten (en misschien zelfs de onderkant) van de neckpocket mooi in de hals wil laten overlopen wordt die aan de uiteinden ook heel dun.



    Wat denken jullie ? Is die lijmverbinding dan stevig genoeg ? En heeft het zin om nog wat hout op de ‘lip’ te lijmen ? Ik lijm ook nog een shim in de pocket, maar dat doet volgens mij aan de stevigheid niks af.

    EDIT: Zou het nu (als ik de hals helemaal heb afgewerkt) de tijd zijn om de hals in de body te lijmen ? Dat betekent dat ik de hele gitaar ga lakken, en niet body en hals afzonderlijk. Ik moet dan nog wel even verzinnen hoe ik de gitaar op ga hangen voor het spuiten.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 december 2020 om 18:04

  8. #498
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En nog een overweging. Ik denk dat het ongezien kopen van de Kluson banjo tuners voor € 200,- of meer een beetje buiten mijn mogelijkheden valt. Ik denk er dus hard over om er ‘gewone’ tuners op te zetten. Tips ?

    Ik heb laatst deze op een gitaar van een vriend gemonteerd, en die voelden echt prima aan. Maar war duurder (beter ?) mag ook.

    Deze zitten bijvoorbeeld op de Gibson 2019 Firebird. En op de Epiphone 2020.













    Of moet ik toch maar die banjo tuners ...
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 7 december 2020 om 21:37

  9. #499
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Met Grover weet je doorgaans wat je krijgt/hebt. Van vroegah weet ik dat van de Kluson ook, maar misschien zijn die tegenwoordig beter.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  10. #500
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Nachtje over geslapen, maar ik denk toch dat ik spijt krijg als ik er geen banjo tuners op zet. Meteen de knoop doorgehakt en de Kluson Firebird 6 In Line Treble Set Of Banjo Tuners (Nickel) besteld. Niet de goedkoopste optie: van een bedrijf in Engeland. Maar zij leveren als het goed is snel (3 - 7 dagen), de verzendkosten zijn veel lager dan uit USA (€ 8,-) en er komt geen gedonder en extra kosten met taxes en zo.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top