Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 26 van 101 EersteEerste ... 1624252627283676 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 251 t/m 260 van 1001
  1. #251
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De inlays gaan steeds beter, maar ze moeten perfect worden. Ik blijf oefenen.

    De diepte is geen probleem; dat gaat prima met een Dremel freesje.





    De randen zijn uiteraard het lastigst.




  2. #252
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat is de beste manier om een 3 graden angle in de neck pocket te frezen ?

    Ik denk nu over:

    - Eerst een goed passende pocket maken zonder angle, nog niet helemaal op de goede diepte;
    - Het laatste stuk met een template onder een hoek van 3 graden uitfrezen, en de randen van de pocket die er al in zit als geleider voor mijn frees met geleidewieltje gebruiken. Ik maak dus als het ware een angle in een bestaande, rechte pocket.
    Dit is mijn jig om de hals recht op de body te richten. Daarmee klem ik de hals in precies de goede positie op de body. Daarna kan ik twee rechte latten langs de hals op de body vastmaken, als template voor de neck pocket.



    Dat heb ik al eens gedaan, bij de Dusty Hill bas:



    De afstand tot de centerlijn moet aan twee kanten hetzelfde zijn: dan zit de hals recht.



    Het streepje op de hals is de 19e fret. Daar gaat de hals de body in.





    Als de neck pocket recht is uitgefreesd wil ik de jig onder een hoek van 3 graden over de neck pocket leggen. De uitlijning is dan niet meer belangrijk: de zijkanten van de uitgefreesde pocket zijn de zijgeleiders voor de bovenfrees.



    Ik kom niet verder dan met een gradenboogje de hoek te meten.



    De foto vertekent wat, maar dit zijn 3 graden.



    Is dit wat zo ? Of kennen jullie veel slimmere manieren ??
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 16 oktober 2020 om 18:45

  3. #253
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.610

    Standaard

    Deze manier is prima. Je kunt ook goed zien waar je mee bezig bent. Ziet er perfect uit zo.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    147-c Guitars

  4. #254
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Daar gaat ie dan. Ik kan wel aan het oefenen blijven, maar: No Guts, No Glory ! De eerste inlay zit in de toets. Dat ging een stuk beter dan in de oefenstukjes: het rosewood is lekker hard en stevig, dus ik had (nog) geen last van uitbraak.

    Ik heb eerst de inlay met schilderstape en secondenlijm op de goede plaats tussen de fretslots geplakt, en de omtrek met een mesje ingekerfd.





    Daarna heb ik binnen de lijntjes 2 mm met de Dremel bovenfrees weggehaald. De inlays zijn 3 mm dik, dus de volgende keer frees ik iets dieper. Tip: doe een stukje tape als een vlaggetje om het bitje. Dat ‘waait’ het zaagsel van de toets af, zodat je goed kan zien wat je doet zonder dat je om de twee seconden het stof weg moet blazen.





    De randjes op maat beitelen.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 17 oktober 2020 om 20:22

  5. #255
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik lijm de inlay in het gat met dunne secondenlijm.







    Om eens te kijken hoe alles past, en hoe snel dat gaat, heb ik de inlay voorzichtig tot bijna op de toets geschuurd, zonder de toets te beschadigen. Dat gaat goed en best snel. Ik ga de rest natuurlijk niet een voor een bijschuren, maar pas als alle inlays er in zitten. En daarna kunnen de bindings er op en de radius in de toets.



    Ik vind het vrij netjes gelukt !





    Kiertjes vul ik later nog op met een papje van rosewood schaafsel en Titebond.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 17 oktober 2020 om 18:38

  6. #256
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Nummer twee en drie. De laatste heeft later wat extra vuller nodig ...

    Nummer twee ging netjes.







    Nummer drie gaf problemen. Zo gauw je het gat aan moet passen gaat het fout. Maar uiteindelijk zal het goed komen. Maar goed dat ik al dat rosewood stof bewaard heb. Ik zag een tip dat je dat moet mengen met houtlijm, niet met secondenlijm. Houtlijm kleurt beter, mengt beter, en is langer te verwerken. Secondenlijm is vrijwel meteen droog.







    Het is verrekkes lastig om de inlays kaarsrecht in de toets te krijgen.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 18 oktober 2020 om 20:59

  7. #257
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.979

    Standaard

    inlay ziet er strak uit hoor, netjes gedaan. Randjes bijwerken doe ik zelf meestal wel gewoon met secondenlijm. Met houtlijm is het wat meer rotzooien om het erin te krijgen. Met secondelijm vul je eerst de gleufjes met schuurstof en laat er dan een druppel of wat secondelijm op vallen. Daarna radius inschuren en ziet er prima uit. Het is als je heel goed kijkt idd net iets donkerder dan het rosewood. Maar dat zie je als je een gibson vastpakt ook.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  8. #258
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    inlay ziet er strak uit hoor, netjes gedaan. Randjes bijwerken doe ik zelf meestal wel gewoon met secondenlijm. Met houtlijm is het wat meer rotzooien om het erin te krijgen. Met secondelijm vul je eerst de gleufjes met schuurstof en laat er dan een druppel of wat secondelijm op vallen. Daarna radius inschuren en ziet er prima uit. Het is als je heel goed kijkt idd net iets donkerder dan het rosewood. Maar dat zie je als je een gibson vastpakt ook.
    Ik heb es effe op mijn Epiphone LP gekeken, en dat stelt me weer gerust. De inlays zijn ook flink opgevuld. En dat is me nooit opgevallen.






  9. #259
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De Tune-O_Matic ABR-1 brug en tailpiece zijn binnen. Op de tuners en wat spuitbussen lak na heb ik nu alles in huis. Voor de geïnteresseerden: de teller staat nu op € 490,-, all inclusive.









    ... en we zijn weer een paar inlays opgeschoten. De volgende hals krijgt gewoon dots. Wat een monnikenwerk. Ik heb er nou al genoeg van. Nog drie te gaan.





    Maar ik word er wel steeds handiger in. Nog vijf.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 19 oktober 2020 om 18:11

  10. #260
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Voor de geïnteresseerden: de teller staat nu op € 490,-, all inclusive.
    Maar exclusief arbeid.... dan zit je wss al op het viervoudige of zo 😆😆😆
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top