Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 101 EersteEerste 12341252 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 1001
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Ja, zou ik ook doen. Als je goed met de handzaag overweg kunt, is die best heel secuur.
    Nou, goed, goed ... Er ligt hier nog zat sloophout om op te oefenen, zeg maar.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Je zou eventueel twee alu L strips met dubbeltape als geleider voor de trekzaag erop kunnen plakken. Bij mij gaf dat goede resultaten.

  3. #13

    Standaard

    Nice om de heer Winter op die manier te eren.
    En ik neem mijn petje af voor je werklust.
    Goeie tip, die geleiders. Ik heb destijds een of andere soort keihard hout gebruikt; effe handiger voor je zaag.
    Als ik een kleine kritische opmerking mag maken? Mijn opa (schrijnmaker) zou je ‘voorzichtig’ erop wijzen dat je je schaven op het mes legt. Een kwartslag draaien is beter voor het mes.

    Verder ben ik helemaal blij met deze aanvalspogingen. Respect zeggen ze dan! Lachen toch?
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Inderdaad scarfjoint met handzaag of japanse zaag. Goed rondom aftekenen en alle zijden in de gaten houden. Daarna wat Tabula zegt, het headstockgedeelte andersom op je hals leggen, vastklemmen en er even met de schaaf overheen. Op die manier heb ik het altijd gedaan tot dusver.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Trekzaag is wel fijn ja; geeft wat meer controle. Ik begrijp eigenlijk niet waarom duwende zagen zo veel meer algemeen verkrijgbaar zijn.

    Verder heb ik op een plaat aan weerszijden een soort "wig" gemaakt in de gewenste hoek. Halshout er tussen leggen, plaat onder freesvoet schroeven en gezaagde vlak nafrezen.
    Deed zeer aan de ogen van mijn vader (gepensioneerd meubelmaker/timmerman) maar werkt prima.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Hmmmm wat ruikt dat lekker op de foto's...
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Als ik een kleine kritische opmerking mag maken? Mijn opa (schrijnmaker) zou je ‘voorzichtig’ erop wijzen dat je je schaven op het mes legt. Een kwartslag draaien is beter voor het mes.
    Je hebt gelijk, maar de beitels zijn natuurlijk wel veel harder dan het hout van mijn werkbank.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Nice om de heer Winter op die manier te eren.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 september 2020 om 14:09

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Inderdaad scarfjoint met handzaag of japanse zaag. Goed rondom aftekenen en alle zijden in de gaten houden. Daarna wat Tabula zegt, het headstockgedeelte andersom op je hals leggen, vastklemmen en er even met de schaaf overheen. Op die manier heb ik het altijd gedaan tot dusver.
    De walnoot balk die hier ligt is 71 cm, en met de lijmverbinding in de body heb ik minstens 72 cm voor de hals nodig. Ik hoop die paar extra cm te winnen door de scarf joint op de middelste manier op dit plaatje te maken ... Dat zou een cm of 3 moeten schelen. Maar als het moet kan ik voor € 25,- een sapeli kwartiersgezaagd neckblank krijgen. Dan zou ik niet eens hoeven te lanineren.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 september 2020 om 15:02

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Nog wat zaken.

    Ik dacht er eerst over om voordat ik de dure Kluson banjo tuners aanschaf eerst ‘gewone’ mechanieken met dezelfde boring te installeren (die liggen hier nog wel ergens). Dat gaat ‘m niet worden; de gaten voor de banjo tuners zitten veel verder naar binnen in de kop.



    Weer wat geleerd: bij het op breedte zagen van de gelamineerde neckblank moet ik vanaf de middellijn meten, en niet vanaf de zijkanten. Het middenstuk zit hier niet in het midden.



    Verder kreeg ik van een makker die mijn vorderingen op Facebook zag vast een (Epiphone B-2 ?) Tune-O-Matic brug die hij nog had liggen. Nog niet ‘live’ gezien; ik ga ‘m binnenkort ophalen. Vet toch ?



    En dan nog deze. Ik vond mini humbuckers die een stuk goedkoper zijn dan al de luxe ‘boutique’ pickups die ik tot nu toe zag. Ik hoef niet persé te bezuinigen op de pickups, maar soms vraag ik me af wat het verschil is tussen de fancy ‘handmade’ boutique pickups in mooie houten doosjes en met certificaat, en de pups die gewoon aan de lopende band in China of zo gemaakt worden. Het gaat tenslotte alleen maar om wat magneetjes met een heleboel windingen koperdraad, in een metalen doosje gevuld met was. Het gaat uiteindelijk om de klank, dat snap ik. Experts, het woord is aan jullie.

    Deze Roswell mini humbuckers komen in een brug- en een neckversie, en hebben niet echt slechte reviews. En ze zijn echt een bosje goedkoper dan al die andere (die staan hier in een vorig topic).

    https://www.musicstore.com/nl_NL/EUR...GIT0051188-000
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 september 2020 om 15:08

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Trekzaag is wel fijn ja; geeft wat meer controle. Ik begrijp eigenlijk niet waarom duwende zagen zo veel meer algemeen verkrijgbaar zijn.
    Ik zaag met de hand alles met de japanse zaag. Dat ding is al een jaar of 25 oud, en staat echt in mijn Gereedschap Top 5. Volgens mij is ie zelfs dun genoeg voor fretslots, maar dat moet ik nog eens proberen. Ik heb al eens een toets ingezaagd voor een ander proefproject, maar daar zitten nog geen frets in.



    Hier wel:

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 september 2020 om 15:26

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top