Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 29 van 101 EersteEerste ... 1927282930313979 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 281 t/m 290 van 1001
  1. #281
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 januari 2014
    Locatie
    Oud-Turnhout (België)
    Berichten
    712

    Standaard

    Ik volg de bouw al een tijdje in stilte... doe je goed!
    Maar, en ik wil niet lullig doen, het staat er gewoon op: UHU is om kunststoffen te kleven, geen hout.
    Verder enkel lovende kritiek!

    Kris

  2. #282
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stoffel43 Bekijk bericht
    Ik volg de bouw al een tijdje in stilte... doe je goed!
    Maar, en ik wil niet lullig doen, het staat er gewoon op: UHU is om kunststoffen te kleven, geen hout.
    Verder enkel lovende kritiek!
    Dank je !

    In de gebruiksaanwijzing (op het doosje) staat dat UHU Allplast dient voor het lijmen van plastic, ook op andere ondergronden: hout, metaal etc. De binding is van plastic. Ik was bang dat secondenlijm het plastic op zou lossen (dat dacht ik ooit ergens gelezen te hebben) maar dat is dus niet zo. Jammer dat ik niet eerst een teststukje gemaakt heb. Maar volgens mij zit alles vast nu.

    https://www.gitaarupgrade.nl/webshop...ment-30gr.html
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 oktober 2020 om 01:23

  3. #283
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het lijmen van de bindings, met wat hindernissen.

    Eerst met UHU Allplast. Dat pakte niet overal. De jig werkt prima, trouwens.





    Ik heb daarna secondenlijm in de las laten vloeien, ook in de jig geklemd. Dat plakte goed.



    De andere kant:



    De binding zat aan de uiteinden nog niet vast. Ik heb eerst de binding vlak met de toets geschaafd en geschuurd. De toets is afgeplakt om die niet met de schaaf te beschadigen.









    Radius blok:


  4. #284
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Er zit wat secondenlijm in de slots. Die moet ik er later uit krabben.



    Even kijken of alles past. Ik vind het wel fraai.







    Nog even terug in de jig, met wat secondenlijm in de naden aan de uiteinden.


  5. #285
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik zie bij gelijmde halzen vaak dat de verbinding tussen de body en de hals smaller is dan de toets. Is daar een reden voor ? Omdat er een angle in de neck pocket zit, komt er dan toch een spleet tussen fretboard en body ? Ik wil de hals gewoon in de hele breedte van de toets laten, en zo de hals in de body lijmen. Zoals een Fender hals, zeg maar, behalve dat de verbinding tot onder de neck pickup doorloopt. Dat maakt het uitlijnen van de verbinding ook een stuk makkelijker; gewoon uitlijnen, twee rechte latten langs de neck leggen, en je hebt de freestemplate.







    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 oktober 2020 om 12:51

  6. #286
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De truss rod acces.





    Genoeg speling aan twee kanten voor de imbussleutel:





    Nou een mooi afdekplaatje maken.





    Ik denk er over om de headstock nog te fineren. De dikte is nu 13,5 - 14 mm, en ik moet nog wat schuren. Dus een millimeter dikte er bij lijkt me niet slecht. Uiteindelijk spuit ik hem zwart.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 oktober 2020 om 13:37

  7. #287
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De toets is eindelijk klaar. Dit is tot nu toe echt het moeilijkste wat ik ooit gedaan heb, maar volgens mij is het aardig gelukt. Ik heb super veel bijgeleerd !

    Het stripje binding tegen de onderkant zit alleen maar vast met secondenlijm. Geen UHU meer voor de Cowboy.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 oktober 2020 om 16:32

  8. #288
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb de headstock gefineerd. Dat ging redelijk, tot op het laatst. Let niet op de houtsoort: dit fineer had de goede dikte, en ik lak de headstock toch zwart.

    Eerst effe de zut aan de kant.





    Fineren: de twee lijmoppervlakken met een dunne laag houtlijm insmeren en die een paar uur laten drogen.












  9. #289
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Als de lijm droog is kan de fineer op de headstock. Als je dan de fineer er op ‘strijkt’ met een lekker hete strijkbout, dan plakt die meteen muurvast omdat de lijm door de hitte weer even zacht wordt.

    Eerst nog even een rechte zijde afgesneden om tegen de topkam aan te leggen.



    De fineer op de headstock. Let niet op het hout: dat lak ik zwart.



    De fineer (en dus de lijm) verhit ik met een ouwe strijkbout.



    De fineer zit vast.



    Het afwerken van de randen is lastig. Ik heb eerst de grove omtrek uitgesneden.



    Bij het afwerken van de randen begon de ellende. Er zat een hoekje fineer los, dus ik heb dat dichtgeklemd en er wat secondenlijm in laten lopen. Ik had alleen bij het klemmen twee stukjes triplex tegen de kop om het hout tegen de ijzeren kop van de klem te beschermen. Daar is secondenlijm tussen gekomen ... en het triplex ging er in de paniek alleen met schade af. Om die reden doe ik er altijd bakpapier tussen ... meestal dan. Dat krijg je met secondenlijm, hè.





    Dat wordt repareren: een stuk fineer wegsnijden, een nieuw stuk er in lijmen, en de kieren dicht maken met houtvuller of epoxy. Het kan natuurlijk niet altijd goed gaan, he.

    Eerst maar es een lekkere bel Westmalle Tripel en een paar kouwe pikkeletanissies; morgen verder.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 oktober 2020 om 21:11

  10. #290
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Wat zonde!!!
    Je gaat de headstock zwartspuiten; is dat een kwestie van smaak of heb je andere overwegingen? Is toch een mooie nerf, onniedan?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top