Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 74 van 101 EersteEerste ... 2464727374757684 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 731 t/m 740 van 1001
  1. #731
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Noobvraagje: heb je tussen de verschillende laklagen ook nog geschuurd?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  2. #732
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Noobvraagje: heb je tussen de verschillende laklagen ook nog geschuurd?
    Nee, nog niet. Lees wat commentaren hierboven ! De lak zit er, op een enkele lichte druiper na, best goed op. Weinig ‘orange peel’ tot nu toe. De gaatjes die nu in de lak zitten, zaten al in het hout (niet voldoende opgevuld), en ik kan er goed mee leven. Het geeft een beetje meer karakter aan het hout. En de hals is behoorlijk glad geworden !

    Ik ga nu de body (en de overgang tussen zwart en bruin waar de hals in de body komt) licht bijschuren, en dan gaat er een laag of wat blanke hoogglans overheen.

    Bij nitrolak kan je schuren tussen de lagen, maar het is niet persé nodig. Je moet ook oppassen dat je niet door de lak heen schuurt: de lagen zijn enorm dun. Vooral bij de randen ben je er zo doorheen. Verder‘smelten’ de lagen in elkaar. Je moet wel na de laatste laag, voor het schuren en polijsten, de lak een aantal weken laten uitharden.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 maart 2021 om 22:43

  3. #733
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Iedere lak moet je polijsten.
    Nitro is heel gemakkelijk te polijsten.
    Nitro uit een spuitbus is geen 'echte' nitro, want het komt uit een spuitbus.

  4. #734
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Je moet wel na de laatste laag, voor het schuren en polijsten, de lak een aantal weken laten uitharden.
    Daar lees je hele verschillende dingen over op ‘t web... een oud-Gibson medewerker (althans dat beweerde hij) scandeerde dat het onzin is: Gibson zou dat ook niet doen, is commercieel niet haalbaar, zij gaan na een paar dagen al schuren en polijsten. Wat er ook van zij: enkele weken is waarschijnlijk niet eens nodig (maar wel veilig), ik ben na 8 dagen gaan schuren en polijsten. De nitro gaf toen al nauwelijks tot geen geur meer af en alles ging prima.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  5. #735
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ach, ik heb de tijd. Baat het niet, dan schaadt het niet.

  6. #736
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Daar lees je hele verschillende dingen over op ‘t web... een oud-Gibson medewerker (althans dat beweerde hij) scandeerde dat het onzin is: Gibson zou dat ook niet doen, is commercieel niet haalbaar, zij gaan na een paar dagen al schuren en polijsten. Wat er ook van zij: enkele weken is waarschijnlijk niet eens nodig (maar wel veilig), ik ben na 8 dagen gaan schuren en polijsten. De nitro gaf toen al nauwelijks tot geen geur meer af en alles ging prima.
    Gibson gebruikt ook een nitro met veel minder oplosmiddel én een verwarmde uitdroogruimte waardoor die nitro veel sneller uitdampt.

    @Erik: dat nitro uit bus geen nitro is, is echt onzin.

    Wat voor mij een reden is om te schuren tussen de lagen in plaats van alles erop spuiten en dán schuren, is dat je stofjes en pluisjes en meuk zo netjes kan verwijderen want stofvrij werken is gewoon een crime. Gibson heeft daar een stofvrije spuitbooth voor en dat is niet voor iedereen weggelegd.

    Waar schuren tussen de lagen ook helpt is dat het stof van de lak (dus 'droge' nitro zonder oplosmiddel) soms achterblijft in de pores die nog open staan en de verse thinner in de nieuwe laag lost dan dat poeder ook op. Geeft dus extra materiaal dus betere vulling.

    Tot slot, schuren tussen de lagen haalt veel van de orange peel weg, laat de lak sneller strak vloeien en je haalt druipers er eerder mee weg. Als je die laat zitten tot het eind, wil die dikke druppel soms niet mooi harden en dan moet je 'm wegsnijden en dan die 'lak wond' (ja, weet ook geen betere term) weer laten uitharden, ben je nog langer aan het wachten.

    Ergo: ik schuur tussen lagen

    Ik laat het ook 4 weken harden hoewel 2 echt het minimum is. Sommige 1k lakken hebben zelfs 3 maande nodig.

  7. #737
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Daar lees je hele verschillende dingen over op ‘t web... een oud-Gibson medewerker (althans dat beweerde hij) scandeerde dat het onzin is: Gibson zou dat ook niet doen, is commercieel niet haalbaar, zij gaan na een paar dagen al schuren en polijsten. Wat er ook van zij: enkele weken is waarschijnlijk niet eens nodig (maar wel veilig), ik ben na 8 dagen gaan schuren en polijsten. De nitro gaf toen al nauwelijks tot geen geur meer af en alles ging prima.
    En toch wil nitro soms nog wel zacht blijven; ik test de lak op een veilige plek door m'n nagel in de lak te drukken. Lukt dat? Niet hard genoeg. Droog =/= hard.

    Het probleem met lakken is dat het zacht wordt zodra je gaat schuren en polijsten, Vooral polijsten creeert veel warmte (industrieel al helemaal) en die lak moet dus hard zijn.

    Over dat wat je zegt over Gibson en paar dagen drogen en polijsten: ja, true, is helemaal waar. Maar wat je ziet is dat die gitaren per container naar distributiepunten gaan over de wereld en dat de nitrolak gewoon dikke imprints heeft van de gitaarkoffer en op het distributiepunt mag die troep dus nóg een keer gepolijst worden.

    Blijkbaar is dat goedkoper dan gitaren 3, 4 weken opslaan en dan in 1 keer polijsten (geintje, is niet helemaal waar; nitro is gewoon niet zo hard als moderne lakken en moet voor het naar winkels gaat, sowieso opnieuw gepolijst worden, omdat imprints onvermijdelijk zijn).

  8. #738
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ach, ik heb de tijd. Baat het niet, dan schaadt het niet.
    Tuurlijk! Neem het zekere voor het onzekere!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #739
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    En toch wil nitro soms nog wel zacht blijven; ik test de lak op een veilige plek door m'n nagel in de lak te drukken. Lukt dat? Niet hard genoeg. Droog =/= hard.

    Het probleem met lakken is dat het zacht wordt zodra je gaat schuren en polijsten, Vooral polijsten creeert veel warmte (industrieel al helemaal) en die lak moet dus hard zijn.

    Over dat wat je zegt over Gibson en paar dagen drogen en polijsten: ja, true, is helemaal waar. Maar wat je ziet is dat die gitaren per container naar distributiepunten gaan over de wereld en dat de nitrolak gewoon dikke imprints heeft van de gitaarkoffer en op het distributiepunt mag die troep dus nóg een keer gepolijst worden.

    Blijkbaar is dat goedkoper dan gitaren 3, 4 weken opslaan en dan in 1 keer polijsten (geintje, is niet helemaal waar; nitro is gewoon niet zo hard als moderne lakken en moet voor het naar winkels gaat, sowieso opnieuw gepolijst worden, omdat imprints onvermijdelijk zijn).
    Vandaar de meestal forse meerprijs van nitro tegenwoordig. Duidelijk verhaal.

  10. #740
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Bedankt voor de tips ! Leerzaam weer !

    De daglichtfoto’s van het zwart. Ik ben aardig tevreden.

    Ik moet de overgang van zwart naar bruin nog mooi maken door heel voorzichtig het zwart weg te schuren en in het bruin te ‘blenden’.





    De voorkant van de kop is mooi glad gelakt.



    De achterkant dekt ook goed, maar is hier en daar minder goed afgewerkt. Dat zie je meteen ! De tuners zullen nog een hoop afdekken, dus dat zit verder ook wel goed.





    Ik ben behoorlijk trots op de volute !









    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 maart 2021 om 12:27

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top