Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 56

Discussie: Mijn eerste!

  1. #1
    Member
    Geregistreerd
    1 juni 2019
    Locatie
    Appingedam
    Berichten
    39

    Music Mijn eerste!

    Goedenavond mede hobbyisten,

    Ik wil jullie graag meenemen in het bouwproces van mijn eerste akoestische gitaar. Het is al vele jaren een droom van mij en ik heb nu eindelijk een werkplekje voor mijzelf waar dit ook kan gebeuren.

    Op internet is veel info te vinden. Ik heb ook het boek van Jonathan Kinkead aangeschaft. Na het verzamelen van enige moed heb ik toch een partij hout in huis gehaald en nu aan mij de schone taak om van wat planken en balken een instrument te maken.

    Nu wil ik een foto invoegen maar... WAAR zit die knop? Ik kan alleen een URL invoegen?

    Iemand?

    groet Martin

  2. #2
    Member
    Geregistreerd
    1 juni 2019
    Locatie
    Appingedam
    Berichten
    39

    Standaard

    Ah, kijk via tapatalk wil het wel. De zij en achterkant worden gemaakt van palissander. De voorzijde van sparrenhout.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

  3. #3
    Member
    Geregistreerd
    1 juni 2019
    Locatie
    Appingedam
    Berichten
    39

    Standaard

    Voorafgaande de bouw ben ik begonnen met het maken van een aantal mallen. Want je hebt er wel een aantal nodig voor de bouw van een akoestisch gitaar. Gaande weg zullen er vast nog wel een aantal gemaakt moeten worden.

    De oplettende lezer kan het model al wel uit de foto's halen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Indrukwekkende start! Veel succes (en plezier); ik hoop dat je veel foto’s en verhalen deelt.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Thumbs up

    Lang geleden dat ik hier een bouwverslag (van een akoestische) heb gezien.

    Maar wat voor mallen zijn dit? Het lijken eerder schuurschijven:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rosing Bekijk bericht
    Ben benieuwd naar het eindresultaat, succes!
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6

    Standaard

    Hoi hoi @Rosing
    Heel fijn deze activiteit en een snoeistrakke start ook.

    WOML is ook nog steeds bezig. Hij kwam een aantal keer gemiddeld van alle elektrische geweld in de top drie van de gaafste gitaren van het jaar…..

    Dus, misschien een idee om daar nog eens rond te neuzen?
    Verder sluit ik mij nederig aan bij beide beschaafde heren die mij qua Posts voorgingen.
    Ikzelf heb één elektrische gitaar en één elektrische 4 snarkiest Bas gebouwd waarop ik 37jaar heb gespeeld.
    Just saying. Ik kijk nu al adembenomen (leuk hè, laat het rustig aan mij over de taal te verneuken) naar je draadje.

    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  7. #7
    Member
    Geregistreerd
    1 juni 2019
    Locatie
    Appingedam
    Berichten
    39

    Standaard

    Klopt hoor Plant, dat zijn twee radius-schuurschijven. Voor de voor en achterzijde. Ik kom erachter dat je al je geld wel kwijt kan bij de interwebshops die luthiersupplies verkopen. Overal is wel een dure mal of jig voor gemaakt. Maar het is stiekem toch leuker om deze mallen/ schijven zelf te maken. Bespaar je toch weer wat geld.

    Maar goed, dan is een spannend moment aangebroken, het buigen van de zijkanten. Hopen dat het hout niet als een mozaïek weer uit de folies komt. Ik het palissander hout nat gemaakt en gewikkeld in folie. Met behulp van een siliconen hitte mat/ding heb ik het hout flink heet gemaakt. Ik had wel gelezen dat je tussen de 100 en de 150 graden het hout goed kan buigen maar ik had geen thermometer die daarvoor geschikt is. Dus toen er eenmaal een borrelend/ sissend geluid (kokend water, 100 graden?) uit het foliepakketje kwam ben ik druk gaan zetten en, ja hoor, het hout buigt! langzaam aan heb ik het hout aangedrukt totdat ik het diepste punt bereikt had. Vast geklemd en rustig laten afkoelen.



    Gelukt! de zijkanten zijn gebogen en passen ook nog in de OM mal. Ik zeg, biertje verdient. Hierop heb ik de zijkanten ingekort en voorzien van twee mahonieblokken


    Laatst gewijzigd door Rosing; 24 augustus 2023 om 17:26

  8. #8
    Member
    Geregistreerd
    1 juni 2019
    Locatie
    Appingedam
    Berichten
    39

    Standaard

    Ik heb een bouwproces van WOML al uitvoerig gelezen en veel van geleerd!! Volgens mij is het idee om een gitaar te bouwen, paar jaartjes terug, ook op dit forum ontstaan!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ojee, wat een verantwoordelijkheid!

    Voor een eerste keer ben je van behoorlijk wat gemakken voorzien! Zo'n zijkantenbuigopstelling heb ik nog steeds niet, ik sla er altijd maar een beetje een slag naar. Neem ook lang niet altijd de moeite om met mallen in de weer te gaan.

    Eigenlijk zou ik ook weer eens wat vaker iets moeten posten hier. Het is een beetje een dooie boel aan het worden, en ik help daar ook niet bij. Er is wel het een en ander bij gekomen de laatste tijd, en er is een leuk projectje onderweg... misschien dat ik er komende week eens de tijd voor neem.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Knap hoor ik blijf het volgen Ik ben het ook al lang van plan maar zie meer op tegen het maken van de mallen en dan het speciaal gereedschap dat je nog te kort komt. Ik heb al voor een vermogen aan gereedschap maar zie toch nog veel beperkingen heel vroeger toen ik een gitaar bouwde gebruikte ik een kapzaagje voor de fretslots nu heb je je daar speciaal gereedschap voor en de afstand maten nam ik over van een andere gitaar dus zal niet altijd 100% correct zijn geweest maar wist ik veel nu kun je veel opzoeken op internet dat was er vroeger niet je deed vaak maar wat (ik dus) maar misschien lukt het me om eens wat extra inspiratie op te doen. en dan denk ik weer een gitaar kopen is soms makkelijker en je weet vooraf hoe het klinkt en er uit ziet.
    Ik wens je heel veel succes en hopelijk nog veel mooie foto's van de voortgang

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top