Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 49 van 101 EersteEerste ... 3947484950515999 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 481 t/m 490 van 1001
  1. #481
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het ronden van het halsprofiel aan de andere kant, weer d.m.v. facetten.



    Shinto rasp:







    Nieuwe facetlijnen:







    Zijkant:



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 december 2020 om 17:20

  2. #482
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Finetunen, wegwerken van de facetranden, met 100 grit schuurpapier:



    Verbinding halsprofiel - volute, met een rond schuurblokje:





    Verder ronden. Het profiel voelt nog iets ‘blokkig’ aan, maar ik durf niet verder te raspen. Dat wordt schuren. 80 grit haalt ook redelijk snel hout weg.
    De hals is nu 22 mm bij de eerste fret en 23,5 mm bij de hiel. Daar kan ik voorlopig mee leven !







    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 december 2020 om 20:43

  3. #483
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Ik zag pas zo'n beetje bolle slijpschijf voor hout op een haakse slijper lijkt me voor dit werk erg handig en kost geen spierkracht wel eerst even mee oefenen.
    Ja, die Ben Crowe van Crimson Guitars doet dat vaak. Ik heb hier een powervijl, dat gaat ook snel, maar ik durf dat niet goed. Je hapt al gauw teveel hout weg met die apparaten, en met de hand heb ik toch veel meer controle. En ik moet zeggen dat dat best snel gaat: het afronden van een zijkant kostte me vandaag alles bij elkaar een stief uurtje. De shinto rasp hakt razendsnel echt veel hout weg (maar laat wel diepe voren achter). Die volute maken kostte me veel meer tijd, maar dat is waarschijnlijk omdat ik dat ook weer voor het eerst doe.

    EDIT: Zo’n schuurschijf, en ook de powervijl, geven trouwens een enorme hoeveelheid fijn stof. Dat gaat hier lastig: ik heb geen stofafzuiging, en mijn werkplaats is gewoon een kamertje van 2,5 x 3,5 in m’n huis. Ik draag zoveel mogelijk stofmaskertjes. Sommige dingen (lintzaag bijvoorbeeld) zijn wel met een gewone stofzuiger te doen, maar vorige week zat na 10 minuutjes met de powervijl mijn hele huis onder het stof.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 december 2020 om 21:15

  4. #484
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Vraag: Is de volute zo goed ? Hij zit niet in de weg als ik de hals in de onderste positie vast heb, maar is hij zo niet te lomp ?


  5. #485
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Prima zo. Heb nu 4 gitaren met zo’n volute gemaakt op dezelfde plek. Speelt fijn imho.

  6. #486
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Ik heb 1 gitaar met een volute, en deze ziet er bijna 't zelfde uit. Lijkt me helemaal prima!

  7. #487
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Prima zo. Heb nu 4 gitaren met zo’n volute gemaakt op dezelfde plek. Speelt fijn imho.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mrweird Bekijk bericht
    Ik heb 1 gitaar met een volute, en deze ziet er bijna 't zelfde uit. Lijkt me helemaal prima!
    Ok, helder ! Thanx again !

  8. #488
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Als het gaat om het verstevigen van het zwakste punt (weinig vlees aan het einde van het trussrod kanaal), kun je ook kiezen voor de 'diamond volute':



    Qua stevigheid waarschijnlijk al voldoende, qua vormgeving moet het je smaak zijn
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #489
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Als het gaat om het verstevigen van het zwakste punt (weinig vlees aan het einde van het trussrod kanaal), kun je ook kiezen voor de 'diamond volute':

    Qua stevigheid waarschijnlijk al voldoende, qua vormgeving moet het je smaak zijn
    Zo een lijkt me mooier op een akoestische steel string of zelfs een spaanse gitaar.

    Uit interesse: zou een volute net zo stevig zijn als je die er later op zou lijmen ?

  10. #490
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Zo een lijkt me mooier op een akoestische steel string of zelfs een spaanse gitaar.

    Uit interesse: zou een volute net zo stevig zijn als je die er later op zou lijmen ?
    Ik gok als je zorgt dat nerf van die ongelijmde volute recht loopt 't zelfs heel veel steviger is. De reden dat Gibson aan de volute is begonnen is toch die snel brekende nekken omdat bij een nek uit 1 stuk de kop de nerf niet meer volgt dus dan maar plaatselijk ietsje dikker maken?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top