Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 72 van 101 EersteEerste ... 2262707172737482 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 711 t/m 720 van 1001
  1. #711
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Vraag voor de experts: is het nuttig om, voor het spuiten van de hoogglans transparante toplaag, de kleurlakken nog voorzichtig glad te schuren, en zo wat onregelmatigheden weg te halen ?

    Bij nitro lakken schuur je volgens mij tussen de lagen eigenlijk nooit, omdat de lagen ‘in elkaar smelten’. Maar: gaat een laag die je (met fijn schuurpapier) ‘dof’ schuurt weer glimmen met een (of een paar) laag (lagen) transparante hoogglans ?

  2. #712
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Volgens mij heten die putjes "pinholes" en die ontstaan meestal doordat de ondergrond nog niet voldoende gedroogd is. Ik denk overigens dat je te dik spuit. Nitro moet je in heel veel dunne laagjes opbrengen.

  3. #713
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Volgens mij heten die putjes "pinholes" en die ontstaan meestal doordat de ondergrond nog niet voldoende gedroogd is. Ik denk overigens dat je te dik spuit. Nitro moet je in heel veel dunne laagjes opbrengen.
    Je zult over allebei gelijk hebben. Ik heb geprobeerd dunne lagen te spuiten, maar dat mag dus nog veel dunner. En over het drogen: tussen iedere laag zat ongeveer een kwartier, en de laag er onder voelde steeds wel al droog aan.

    Ik zal de kant waar de putjes zitten later ‘liggend’ spuiten met blanke lak, dan lopen die putjes misschien nog iets vol met lak. Verder is het niet zo’n ramp hoor: als je goed kijkt zitten er ook nog wat ‘kiertjes’ waar de poriën niet helemaal gevuld zijn. Het oppervlak wordt dus niet spiegelglad.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 1 maart 2021 om 21:06

  4. #714
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Ik zie dat je bij de spuitbus met je vinger op het knopje/spuitmondje drukt daar heb je handige opzet handgrepen voor die klik je op de bus en je kan dan veel beter doseren en sturen/richten kosten bij ali bijna niks en je hebt ze in verschillende kleuren is handig als je verschillende spuitbussen gebruikt natuurlijk kun je het ook eenvoudig overzetten ze klikken gewoon klemvast.

  5. #715
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht

    Dit zijn geen pinholes van de lak denk ik maar dit is echt nog het hout dat niet gevuld is. Je ziet het heel goed aan de linkerkant, die ravijntjes. Dat is een plek waar de lak in is gaan zakken. Wat ik zou doen (en ook doe op mijn gitaren) is de gitaar nu een week laten drogen, na de 5e laag en dan alles blokken en dan opnieuw lakken.

    Ik zou trouwens de stikit gold grit 600 kopen bij Stewmac; loopt niet snel vol, grit hecht goed aan de onderlaag en je kan 't superstrak plakken op je schuurblok. Ik gebruik zelf een blok polyurethaan als vlakblok en zo kan je heel precies te werk gaan. Droog schuren is voor deze stap trouwens prima.

    Schuren tussen elke laag is met nitro trouwens geen overbodige luxe. Je krijgt die pinholes dan supersnel gevuld en je vlakt alle bobbeltjes er heel vlot af; uiteindelijk is het polijsten dus sneller klaar.

  6. #716
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Vraag voor de experts: is het nuttig om, voor het spuiten van de hoogglans transparante toplaag, de kleurlakken nog voorzichtig glad te schuren, en zo wat onregelmatigheden weg te halen ?

    Bij nitro lakken schuur je volgens mij tussen de lagen eigenlijk nooit, omdat de lagen ‘in elkaar smelten’. Maar: gaat een laag die je (met fijn schuurpapier) ‘dof’ schuurt weer glimmen met een (of een paar) laag (lagen) transparante hoogglans ?
    Nee bij nitro kan je dus juist wel tussen de lagen schuren, bij 2K is dat geen goed idee. Bij 2K spuit je nat-in-nat, je hele bus leeg binnen 24 uur, en dan gaat het chemisch uitharden. Bij nitro kan je dus wel schuren tussen de lagen, juist omdat het in elkaar smelt.

    De burst spuit ik op en dan gaat blank daar overheen, en dan schuur ik pas na de 5e laag ofzo, zodat ik niet bang hoef te zijn dat ik die burst sloop met het schuren. Maar: ik spuit mijn bursts óf met een thinner-gedragen lak (zoveel thinner dat het bijna direct droog op de body landt) óf met een dye, dus dat is al zo dun dat het nauwelijks nog hoogte heeft.

  7. #717
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.481

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Ik gebruik zelf een blok polyurethaan als vlakblok en zo kan je heel precies te werk gaan.
    Weet je toevallig wat voor hardheid die polyurethaan is die je daarvoor gebruikt?

  8. #718
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Weet je toevallig wat voor hardheid die polyurethaan is die je daarvoor gebruikt?
    Nee, geen idee. Het is een blok van 3cm dik en de lengte- en breedtematen zijn zo dat mijn schuurpapier van de rollen er precies op passen. Het vervormt niet maar is prima te vlakken op de oscillerende vandikteschuurmachine.

  9. #719
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Bedankt voor alle tips; ik ga daar voordat ik de blanke lak ga spuiten zeker nog naar kijken.

    Ik vind de tobacco burst zo echt vet. Hij is niet precies geworden hoe ik het eigenlijk van plan was, zoals op Johnny Winters gitaar, maar in combinatie met de hardware vind ik de finish zo mooi subtiel en stijlvol.

    Een paar foto’s met daglicht. De kleur op de foto is zo redelijk natuurgetrouw.







    Nog even ter vergelijk de kleurstelling op de gitaar van JW:



    Volgende klus: de hals en de headstock zwart spuiten.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 2 maart 2021 om 16:32

  10. #720

    Standaard

    Heel mooi gedaan! Fan van het spuiten en de kleuren.
    it's better to burn out than to fade away

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top