Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 101 EersteEerste ... 412131415162464 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 1001
  1. #131
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Nou wordt het spannend: ik heb de bodydelen gelijmd.

    Titebond Original op de lijmvlakken. Die smeer ik nog mooi uit met een oud bankpasje; geen foto’s want ik moest even doorwerken. Het is handig om eerst een droge setup te doen, zodat alles klaar ligt als de lijm er op zit. Ik geloof dat Titebond een verwerkingstijd van een minuut of 10 heeft, dus dat was effe doorpezen.



    Er liggen twee stukken 3 mm triplex onder de ‘vleugels’. Daarmee zorg ik dat het middendeel van de top (die nu onderop ligt) 3 mm hoger is dan de wings. Dan blijft er aan de onderkant (op de foto de bovenkant, haha) een verhoging van ongeveer 2,5 mm over.



    De grote klemmen persen de bodydelen tegen elkaar.



    Met de kleinere klemmen druk ik de bodydelen stevig op mijn werkbank, om te zorgen dat alles vlak blijft.



    Nu tot morgenmiddag wachten ...

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 september 2020 om 19:02

  2. #132
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het zit ‘m in de details: deze ‘pointers’ kon ik niet laten liggen.






  3. #133
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Oh. Hij heeft nog wat. Ik wil ook nog een (witte) binding langs de hals maken. Dat lijkt mij het makkelijkst als er nog geen radius in de toets zit. Dan zou het met m’n Dremel routertje moeten lukken ...

    Binding deed ik op de vlakbank (voor ik een CNC kon gebruiken), netjes haaks en afhalen in passes van 0.2mm tot je de uiteindelijke contour te pakken hebt. Plastic (ABS) binding 'plakt' prima met aceton. Maakt ook goed schoon op het eind. Ik doe het zelf, trouwens, nadat de radius er grof in is gefreesd maar vóór ik de toets ga levelen. Na het verlijmen van de toets heb je altijd wat vervormingen, daarom vlak ik de toets nog een keer na het verlijmen. Tijdens het verlijmen kan ik ook al een lichte curve in de hals verwerken, als compensatie voor de druk van de frets (na het fretten krijgt je hals altijd een lichte backbow, dat compenseer ik dus hiermee).

  4. #134
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Plastic (ABS) binding 'plakt' prima met aceton. Maakt ook goed schoon op het eind.
    Kan dat niet met dunne secondenlijm ? Binding strak tegen de toets leggen met veel stukken tape, en de secondenlijm er tussen laten vloeien ?

  5. #135
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De klemmen zijn er af: de delen zitten goed vast. Aan de onderkant (de top van de body) zat nogal wat lijm in de naad; die heb ik er uit gebeiteld.



    Dot wordt de onderkant van de body: een subtiel randje.



    De bovenkant: een rand van 3 mm.



    Squeeze out.



    De andere lijmnaad.



    Lijmnaad schoon beitelen.




  6. #136
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Centerlijn op de body blank:



    Voor het uitzagen en -frezen van de body leg ik de stukken triplex terug, zodat ik een egaal oppervlak heb om de decoupeerzaag en de bovenfrees op te geleiden, en de template te bevestigen. Alles komt vast te zitten met schilderstape en secondenlijm.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 september 2020 om 14:40

  7. #137
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    We zijn weer one step closer to the blues, maar vandaag was er g%dverd¥mme wel een met hindernissen.

    Ik heb de body uitgezaagd, en voor een deel gefreesd.

    Eerst met m’n decoupeerzaag en een nieuw, grof getand zaagje. Dat stuiterde alle kanten op: te kort, of te grof getand ?

    Daarna de lintzaag. Met het fijngetande zaagje wat er in zat lukte het om wat bochten te maken, maar na tien minuten knapte het (nieuwe) zaaglint. Met een nieuw blad met grovere tanden trok de lintzaag het niet meer in het 4 cm dikke sapele. De zaag liep om de haverklap vast.

    Toen heb ik een oud, fijngetand en lang zaagje in de decoupeerzaag gezet. Daarmee lukte het om ongeveer het profiel van de body uit te zagen.

    Met de bovenfrees kwam ik vervolgens stapje voor stapje heel voorzichtig een heel eind, tot ik er een lang freesbitje in zette om de laatste rand weg te frezen. Meteen vlogen er een paar stukken uit de rand van het sapele. Dat gebeurde ook bij de Dusty Hill bas die ik ooit bouwde; ik had toen alleen geen idee waarom. Nu wel: het freesbitje is te lang om met de hand goed haaks op het snijvlak te houden, en als het dan voorbij de bodem komt hapt het meteen hout er uit.

    Toen ik (voor vandaag) klaar was met frezen was het hier natuurlijk een enorme klerezooi, en toen begaf mijn stofzuiger het. Klaar ermee voor vandaag: nu een biertje. Morgen verder.

    Stap voor stap:
    Triplex op de wings, met schilderstape en secondenlijm:



    Zo is het oppervlak overal even hoog.



    Template:



    Ik heb eerst de vorm uitgetekend op het hout.





    Decoupeerzaag poging 1.





    Tot hier ging dat goed.



    Hier begon de zaag te stuiteren:

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 september 2020 om 20:22

  8. #138
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Tijd voor de lintzaag.



    Het droeve resultaat ...







    Met een langere en fijngetande zaag in de decoupeerzaag lukte me dit:



    Tijd om de bovenfrees in te zetten. Dat ging best aardig, in kleine stapjes en heel voorzichtig. Eerst met het geleidewieltje langs de template, en daarna langs het al uitgefreesde deel.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 september 2020 om 21:34

  9. #139
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Om het laatste stuk van het 4 cm dikke sapele te frezen gebruikte ik mijn langste freesbitje. Dat ga ik nooit meer doen: er sprongen meteen een paar stukken uit de zijkant. Wegflikkeren dat ding.



    Gelukkig kon ik het grootste stuk dat wegbrak nog vinden.



    Het past nog precies in de breuk.



    Dat betekent dat ik het gewoon terug kan lijmen ...







    Hier is ook een klein stukje weg; dat ben ik kwijt. Gelukkig is aan die kant de template iets ruimer dan nodig, dus dit gat ga ik wegschuren.





    So far, so (ongeveer) good. Morgen verder. Dan hebben we een body !

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 september 2020 om 23:51

  10. #140
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    So Far, So Good.






 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top