Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard HNCAHBBCD - Harley Benton TE20 bariton conversie - en review

    Happy New Cheap Ass Harley Benton Bariton Conversion Day!

    Ik had al eens een doordeweeks stratje omgebouwd tot baritongitaar, maar dat beklijfde niet. Stratje verkocht, en van dat geld de goedkoopste Harley Benton tele gekocht om in een vernieuwde poging daar ook een baritongitaar van te maken, maar dit keer met zwaardere snaren (.024 -0.068 ) , omdat ik het vorige setje (.013 -.062 ) te wobbelig en wat te slap vond.

    Nu had ik werkelijk geen idee wat ik moest verwachten van een gitaar van 88 piek, en daarom besloot ik ook om eerst de gitaar in originele staat te beoordelen, ook omdat ik de elementen wilde wisselen met het v-mod setje wat uit mijn Fender kwam, en als de Harley Benton elementen toevallig wel bevielen scheelde mij dat weer werk, nietwaar?

    Afstelling zo uit de doos was te hoog, en met .009's er op niet super speelbaar. Wel viel meteen op dat de klank en sustain prima waren, en de frets netjes en gepolijst aanvoelden, en voor de rest alles naar behoren werkte, dus met een beetje afstelling het best wel goed moest komen.

    Elementen klonken best aardig maar brug miste wat pezigheid in het laag , en het halselement had voor mij niet genoeg diepte en warmte, dus de v-mods gingen erin, óók omdat ik de hb's iets te microfonisch vond.

    Maar goed, het ging mij om het ombouwen natuurlijk. Een zwarte slagplaat moest er op en die paste niet! De nek er afgehaald voor het gemak en daar bleek een shimmetje in de neckpocket te zitten. Later bemerkte ik dat de brugzadels niet laag genoeg konden zonder neckshim, ook niet met de originele neckshim, dus de shim moest voor het mooie zelfs dikker! Afijn, slagplaat liep iets over de neckpocket heen en de 8 schroefgaten kwamen niet overeen, terwijl de slagplaat ook van Harley Benton was. Vreemd niet?

    Ik was bang dat de dikste snaren niet door de stemmechanieken en de toploader brug pasten maar gelukkig, dat ging zonder morren. Topkammetje moest ik natuurlijk wel uitvijlen en wonderwel bleek de gitaar met zijn 3 zadels redelijk te intoneren!

    En hoe speelt en klinkt het nou? Vergeleken met de vorige snarenset van D'addario voelt en klinkt deze set veel steviger, en een stuk minder wiebelig en rubberig. De V-Mod elementen klinken hierin lekker dik, maar missen iets teveel hoog vooral in het brugelement. Maar voor nu ben ik dik tevreden, een werkbare baritongitaar voor zo'n 110 euro !


  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2011
    Locatie
    Daar
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Niet vergelijkbaar met een gitaar die twee a drie keer zo duur is?

    Welkom bij de HBOC.
    Laatst gewijzigd door Pter; 28 augustus 2020 om 12:48

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pter Bekijk bericht
    Niet vergelijkbaar met een gitaar die twee a drie keer zo duur is?

    Welkom bij de HBOC.
    2 a 3 keer zou dan zo'n 180 of 270 euro zijn... dus tja...ik had bijna een Squier Affinity voor dit ideetje gekocht, dus 2 x deze waarde,maar wou dit met redelijk gesloten beurs doen , dus niet gedaan. Of die dan werkelijk 2 x beter zou zijn? Ik weet wel dat mijn Richwoodje van 168 euro wel een pak beter is dan dit maar verder... blijft het een apart verhaal kwaliteit versus prijs.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 november 2006
    Locatie
    Leiden
    Berichten
    2.949

    Standaard

    Heeft een baritongitaar niet een heel andere mensuur?
    Bij het openen verwachtte ik een project met een andere hals of zo.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    2.285

    Standaard

    Jup, alleen extreem dikke snaren op een gitaar zetten maakt het nog geen bariton zou ik denken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.064

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jan Buurman Bekijk bericht
    Heeft een baritongitaar niet een heel andere mensuur?
    Bij het openen verwachtte ik een project met een andere hals of zo.
    My thoughts exactly.

  7. #7
    Dictator
    Geregistreerd
    26 april 2005
    Locatie
    058 - Leeuwarden Geneuzel: 99%
    Berichten
    17.749

    Standaard

    Inderdaad. In welke stemming heb je 'm?
    Gezocht: Ibanez DE7

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Voor 88 piek congrats dan !

  9. #9

    Standaard

    Zal ik de titel dan maar aanpassen zodat de juiste correcte definitie van dit ombouwtje benoemd wordt?
    De titel wordt dan:

    HNCAHBBTGD - Happy New Cheap Ass Harley Benton Bariton Tuned Guitar Day.

    Overigens kan je deze 25,5" mensuur ook short-scale bariton noemen.

    Almarvk, hij staat gewoon in B gestemd. Dus BEADGF#B , het zou zelfs nog naar A kunnen, maar dat vind ik net weer wat te zwabberig.

    En Tupelo, dank! Tis ook meer een mini-reviewtje dan een "project" hoor
    Laatst gewijzigd door heinz3110; 28 augustus 2020 om 18:58

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    De prijs-lol-verhouding is hier dik in orde.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top