Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 76
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robrock Bekijk bericht
    Realiseer je wel dat de Firebird van origine een nechtrough ontwerp is hals en body zijn dus uit één stuk met een scarf joint voor de kop zoals in deze foto te zien is.

    zie voor het hele verhaal dit topic van Kauer op TGP https://www.thegearpage.net/board/in...rebird.988890/

    succes met de bouw, ik zal het topic zeker volgen
    Thanks ! Ik heb een tekening met een gelijmde hals, en dat moet ie ook worden, want mijn walnoothout is niet lang genoeg voor een necktrough. Maar die link ga ik zeker bekijken !

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 mei 2008
    Locatie
    Zuidhollandse eilanden
    Berichten
    178

    Standaard

    Gelijmde hals is ook prima. Haal dan wel alle info van die éne tekening en controleer die nog eens op juistheid als je de hardware in huis hebt, anders (als je info van meerdere bronnen gebruikt, of andere hardware gaat toepassen) kan je wel eens voor verrassingen komen te staan. Je ziet nogal eens tekeningen op het net, die mensen gemaakt hebben aan de hand van eigen voorkeuren (bijv met aangepaste mensuur) of specifieke hardware die ze voor ogen hebben.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Had je deze link al bekeken? Helpt dit je iets?

    https://www.electricherald.com/gibso...itar-template/

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Ik heb eventueel een firebird tekening in autocad formaat. Deze heb ik gebruikt voor mijn baby bird (zie bouwtopic). Momenteel nog in aanbouw ook. Het blijven gave modellen die firebirds.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robrock Bekijk bericht
    Gelijmde hals is ook prima. Haal dan wel alle info van die éne tekening en controleer die nog eens op juistheid als je de hardware in huis hebt, anders (als je info van meerdere bronnen gebruikt, of andere hardware gaat toepassen) kan je wel eens voor verrassingen komen te staan. Je ziet nogal eens tekeningen op het net, die mensen gemaakt hebben aan de hand van eigen voorkeuren (bijv met aangepaste mensuur) of specifieke hardware die ze voor ogen hebben.
    Meten, meten, meten ...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Had je deze link al bekeken? Helpt dit je iets?

    https://www.electricherald.com/gibso...itar-template/
    Dat is de .pdf die ik hier al heb !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik heb eventueel een firebird tekening in autocad formaat. Deze heb ik gebruikt voor mijn baby bird (zie bouwtopic). Momenteel nog in aanbouw ook. Het blijven gave modellen die firebirds.
    Ik maak ‘normaal’ een print op ware grootte van een .pdf die ik dan gebruik als mal voor mijn houten templates. Ik heb nog nooit echt een hals gemaakt (behalve deze, een tijd geleden: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ght=Proefhals), dus die moet ik nauwkeurig opmeten.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 26 augustus 2020 om 11:08

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Dit is de DWG versie die ik heb. Mocht je maten nodig hebben, kan ik eventueel wel het e.e.a. voor je nameten in deze tekening.
    Let op! deze PDF is niet op schaal, gewoon even ter illustratie.
    https://we.tl/t-mvwkL418zK

    Overigens maak ik voor mensuur lengte en frets nooit gebruik van de tekening. Deze meet ik altijd gewoon zelf uit op de gitaar zodra ik zover ben. Ondanks dat de tekening op schaal is en zou moeten kloppen, heb ik er toch een fijner gevoel bij om dit uit te meten, zodat ik zeker weet dat de fretposities en brugpositie altijd uitkomen en zuiver zijn.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Dit is de DWG versie die ik heb. Mocht je maten nodig hebben, kan ik eventueel wel het e.e.a. voor je nameten in deze tekening.
    Let op! deze PDF is niet op schaal, gewoon even ter illustratie.
    https://we.tl/t-mvwkL418zK
    Dank je !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Overigens maak ik voor mensuur lengte en frets nooit gebruik van de tekening. Deze meet ik altijd gewoon zelf uit op de gitaar zodra ik zover ben. Ondanks dat de tekening op schaal is en zou moeten kloppen, heb ik er toch een fijner gevoel bij om dit uit te meten, zodat ik zeker weet dat de fretposities en brugpositie altijd uitkomen en zuiver zijn.
    Ja, zo doe ik het ook ! De mensuur en de centerlijn zijn de enige echt kritische afmetingen van een gitaar. De rest mag er wat naast zitten LOL.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 26 augustus 2020 om 15:26

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb het walnoothout dat hier ligt opgemeten. Voor de body moet ik stukken verlijmen, omdat ze niet dik genoeg zijn. Ik hoop dat dan de stain (of donkere lak) van de sunburst de naad aan de buitenkant onzichtbaar maakt.

    De lengte van de body is totaal 49 cm; mijn stukken hout zijn 45 cm. Ik hoop dat ik de drie stukken hout (een kern en twee ‘vleugels’) zo kan plaatsen dat de hele body, die offset is, past. Ik ga deze week de 1:1 print laten afdrukken.

    Hout voor de body:





    46 mm dikte:



    39 mm, voor de ‘vleugels’:



    Drie balken voor een hals:



    Dikte +30 mm.


  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Da’s jammer. De stukken walnoot die ik heb zijn een paar cm. te kort voor de Firebird body. Ik heb twee A0 prints op ware grootte gemaakt, en daarmee kan ik dat beter zien dan dat ik het uitmeet.

    Ik hak de knoop maar door, en ik ben bezig met het kopen van een mahonie body blank die groot genoeg is.

    De neck trough versie van de Firebird heeft een hals + body deel dat 9 ply mahonie en walnoot is. Ik maak een gelamineerde walnoot hals die ik aan de mahonie body ga lijmen. Dat is nou het plan tenminste.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Een overweging; ik ben benieuwd naar jullie mening.

    Een Firebird bestaat uit drie ‘delen’: een centraal neck trough deel (oorspronkelijk uit 9 delen mahonie en walnoot) met daaraan twee ‘vleugels’ van mahonie, die aan de boven- en onderkant dunner zijn dan het centrale deel.





    Ik ga het anders doen: ik ben van plan om een gelijmde hals te maken in een geheel mahonie body. Daarvoor kan ik een stuk massief mahonie in drieën zagen en die delen, na ze op de goede dikte gemaakt te hebben, weer aan elkaar lijmen.

    Maar: wat zou er tegen zijn om de body gewoon uit één stuk mahonie te zagen, en dan met een bovenfrees de vleugels te ‘verlagen’ aan de boven- en onderkant ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 augustus 2020 om 13:55

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top