Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 40
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    bij invalklusjes op toetsen kom ik ook in "all amp" bands langs.
    Het woord "all amp" band is trouwens nieuw voor mij. Klinkt een beetje hetzelfde als "professioneel muzikant".

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.735

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Maar toch: ik speelde nooit harder dan nodig.
    Ik vind dit een - waarschijnlijk onbedoeld - een heel grappige opmerking
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Tis een beetje een kwestie van de balans vinden. Verschilt ook sterk per band (samenstelling grote/kleine bezetting, wel/geen blazers, 1 of 2 gitaristen, wel geen achtergrondzangeressen etc.), per genre (singer songwriter, coverband, reggae, funk, motorhead of van die doom metal, gypsy jazz), en per ritme sectie die qua volume natuurlijk veel kunnen verschillen (soms spelen ze heel hard, anderen helemaal niet zo). Daarnaast verschilt het weer of je kleine podia speelt of grotere zalen en binnen of buiten. Dus soms is een klein combootje heel smaakvol, soms helemaal niet. Soms is het nieuwste en beste geluid op zijn plaats, soms (in een punkband bijvoorbeeld) helemaal niet. Soms mag het helemaal niet ruisen, soms is dat niet zo'n probleem (p 90 in een bluesband). Dus tsja, ieder zijn/haar ding.

    er is echt wel een grote groep te vinden tussen de elektrische gitaristen die bij hun visie op de balans een nogal afwijkende standaard van de rest van de wereld hanteert.

    50W (en meer) buizenversterkers in oefenruimtes in de verzadiging sturen enzo. Dat komt nog best vaak voor. Als je daar een vocalist bij hebt dan is die balans vinden ook bij grindcore of punkbands nooit mogelijk geweest.

    overigens is de balansdie vocalisten meestal willen óók zelden mogelijk geweest. Zeker als de zanginstallatie in de oefenruimte ook voor andere instrumenten gebruikt wordt. (acc gitaren, toetsen, sampeltjes, el percussie)
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #34

    Standaard

    Ik denk dat als bandlid je altijd opzoek blijft naar het beste geluid voor de situatie. Mijn geluid op het podium is niet het geluid dat ik heb in de oefenruimte. Een podium van een klein optreden is vaak een galmbak of een grasveld. De oefenruimte is goed geisoleerd en zonder staande golven of galm.

    Met een iem hoop ik het geluid voor mij zo constant mogelijk te hebben op het podium en de oefenruimte. Als zanger gitarist van de support van de support act is het lastig een goeie monitormix te krijgen er is meestal amper tijd voor een goeie soundcheck, en als je band nummer 3 bent op een bandavond met 5 bands dan mag je hopen op een line check en dan is het gaan met de band.
    En als icing op de cake, als de barkeeper ook nog eens de geluidstechnicus is met met een soundcraft spirit 8 kanaals mengtafeltje met 1 pre-fader aux monitor dan kan je raden hoe je monitor mix gaat klinken.

    Ik ben erg blij met de tip van de iem die met een filter geluid door laten. Daar wist ik niet van af.

    In deze nieuwe band van mij is het zoeken naar een goede balans. In een van mijn eerste bands waar ik 6 jaar in heb gespeeld was de balans altijd goed dat weet je door de jaren te perfectioneren, maar dat was een dikke 20 jaar geleden. Tegenwoordig is er zoveel nieuwe techniek voor aanvaardbare prijzen dat je mijn inziens veel makkelijker kan spelen met de mogelijkheden, en mocht het niet bevallen dan gooi je het op marktplaats en je zoekt daar weer wat nieuws uit zonder al te veel verlies. 20 jaar geleden moest ik het in het lokale zoekertje van het huis aan huis krantje plaatsen. Of bij de muziekschool een advertentie op het prikbord plaatsen.

    En vroeger was ik alleen gitarist of bassist en als ik de drummer hoorde en zanger zag dan wist ik wel waar we waren in het nummer.
    Nu als beginnend zanger en gitarist van de driemans-formatie die zeer luide brij van fuzzen maakt kom ik tot nieuwe inzichten en uitdagingen.

    En ik vind het interessant te horen hoe andere mensen dit probleem tackelen binnen hun genre. Een band met toetsen, blazers, achtergrond zang heeft natuurlijk een hele andere dynamiek dan een bluesformatie dat leunt op improvisaties en solo’s.

    Groet Martijn.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.735

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mgeven Bekijk bericht
    Een band met toetsen, blazers, achtergrond zang heeft natuurlijk een hele andere dynamiek dan een bluesformatie dat leunt op improvisaties en solo’s.
    Ik vind het een nogal boude uitspraak en ik zou dat oprecht wel eens uitgelegd gekregen willen hebben. Ik beweer niet dat het niet zo is, maar ik vraag me af waar het verschil - anders dan bijvoorbeeld het volume - dan in zou zitten.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  6. #36

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Ik vind het een nogal boude uitspraak en ik zou dat oprecht wel eens uitgelegd gekregen willen hebben. Ik beweer niet dat het niet zo is, maar ik vraag me af waar het verschil - anders dan bijvoorbeeld het volume - dan in zou zitten.
    Ik denk ( in mijn beperkte wijsheid) dat in een band met 10+ leden ( drummer, bassist, 2 gitaristen, toetsenist, 3 koppige blazerssectie, percussionist, 2 achtergrond vocalen, leadvocals) alhoewel ik nog nooit in zoiets heb gespeeld, een hele andere manier van spelen is dan een black keys gitarist, drummer duo waar ik wel in heb gespeeld.
    Bij de grote band heeft iedereen zijn arrangementen en doet hij/zij zijn best dat zo goed mogelijk te vertolken in een 2/3 mans formatie mits je goed ingespeeld bent je kan je met wat oogcontact en je houding op het podium veel meer improviseren.

    Vergelijk het met een jamsessie. Als je met een bevriende muzikant op zo’n avond wat akoordjes bij elkaar gooit kan je een hele fijne groove en een vermakelijk podiumperformance neerzetten.
    Verwacht niet op zo’n avond met de aanwezige muzikanten een een nummer neer te zetten met prechorus, brugjes, refreintjes, coupletjes en ruimte voor elk van de 10 leden hun momentje in het nummer.
    Met 2 man kan je gewoon spelen met een grote band moet je overleggen. En dat verandert de manier van spelen en dus de dynamiek.

    Ik, niet gehindert door enige muzikale theoretische onderlegging speel zelden een nummer 2x hetzelfde. Zelfs niet op de dezelfde repetitie laat staan de volgende week. Ik zou niet passen in een grote band. Mijn uitvoering van hetzelfde nummer verschilt te veel van elkaar om voor de rest van de band om op te kunnen vertrouwen.
    In een kleine bezetting lijkt dit vooralsnog veel minder een beperking te zijn en misschien zelfs wel een voordeel.

    Dit bedoel ik met het verschil in dynamiek.
    Met welke intentie pakt de muzikant zijn instrument op, en dit speelt voor mij door in de gehele dynamiek.

    Maar het is een beetje off-topic van het hele iem verhaal.

    On-topic.
    Ik heb gisteren een sm58 voor mijn cabinet gehangen en via een aux kanaal zang en gitaar in mijn oortjes geblazen. En dit was bijna exact wat ik zocht.

    Goed weekend
    Martijn.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Aahhh optie 3 was het simpelst hè

    Op een statief off center op de speaker conus richten, strak tegen het luidsprekerdoek, is nog wat prettiger.

  8. #38

    Standaard

    Dat heb ik ook gedaan.
    Het werkte goed maar ik ben nog steeds opzoek naar een oplossing die ik kan inbouwen.

    Ik ben alleen benieuwd of de stompbox cab sim het linesignaal van de versterker aan kan. Normaal krijgen die alleen maar het signaal van de gitaar en dat is qua stroomsterkte lager.

    To be continued.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.459

    Standaard

    Het is heel erg gebruikelijk dat een cabsim na een preamp zit, dus ik zou het een ontwerpfout vinden als ie dat level niet aan kan.

  10. #40

    Standaard

    Klinkt logisch.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top