Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: Line 6 HX Flanger?

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht


    Vanaf 2:13. Als dat geen tape flanging is dan mag je me lek schieten. Met gehele track bedoel ik flanging op alle instrumenten. Dus niet in de zin van begin tot eind.
    Als je verder zoekt, is er nog veel meer flanging te vinden op videobanden die gedigitaliseerd zijn.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht


    Vanaf 2:13. Als dat geen tape flanging is dan mag je me lek schieten. Met gehele track bedoel ik flanging op alle instrumenten. Dus niet in de zin van begin tot eind.
    Inderdaad tape flanging. Je hoort dat ook vaak over drums. Hoe zou je die tape flanging over alle instrumenten tegelijk digitaal kunnen simuleren in Cubase bijvoorbeeld? Ik vind het wel tof klinken namelijk.
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  3. #13

    Standaard

    je kan in cubase een kopie van het stuk audio wat je wil flange'n kopiëren op een los spoor. Als je deze een microscopisch klein stukje bewerkt met een timestretch plugin dan heb je exact het verschijnsel wat je in de originele plaat hoort. Andere classic met het effect is "killer queen"
    als je een hele drumtrack wil bewerken moet je even een submixje draaien om dit mee uit te halen.

    Live moet je met een gemoduleerde uiterst korte delay werken. maar dat is feitelijk dus een (digitale)flanger... korte delaytijden instellen dus en heel langzame modulatie

    het verschil tussen een phaser en een flanger is de manier waarop het effect werkt
    een phaser werkt met fasedraaiing door de inverterende eigenschap van transistors te misbruiken. een 4-stage doet dat 4 keer, een 12-stage 12x enz
    een flanger werkt met een gemoduleerd delaysignaal.
    een chorus is eigenlijk een flanger met langere delaytijden.... (en soms meer parallelle processen tegelijk)

    de bijgeluiden van goedkope oplossingen geven het "karakter' aan een pedaaltje. Een oude digitale flanger is misschien maar 8 bits en het vertraagde signaal is dus danig verminkt. Een goedkope phaser heeft ruisende smalbandige transistors die je gitaarsignaal flink verminken

    live duurde het tot er zgn "bucketbrigade delay chips" werden uitgevonden voor je überhaupt delay/flange/choruspedaaltjes kon maken. (BBD = analoge vertragingslijnen dat was pas in de tweede helft van de jaren zeventig. De boss chorus was een van de eerste in 1976)
    in het grootste deel van de seventies moesten bands, zoals de doobies, live dus met phasers hun studiogeluid proberen op te lossen. Meest gebruikt live waren de XMR phase 90 en EHX-small stone. Daar zou ik eens mee beginnen. Die EHX klonen kosten weinig

    zodra de digitale processors uitkwamen was het gedaan met de analoge shit.... die we nu verzamelen
    Laatst gewijzigd door showband; 19 augustus 2020 om 09:41
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    je kan in cubase een kopie van het stuk audio wat je wil flange'n kopiëren op een los spoor. Als je deze een microscopisch klein stukje bewerkt met een timestretch plugin dan heb je exact het verschijnsel wat je in de originele plaat hoort. Andere classic met het effect is "killer queen"
    als je een hele drumtrack wil bewerken moet je even een submixje draaien om dit mee uit te halen.
    Dus je bedoelt dat je de master track (alle instrumenten tegelijk) moet exporteren en dan weer inladen in je project en dan vervolgens dat spoor gaat time stretchen? Moet ik het spoor dan korter of langer maken met de time stretch? en hoeveel procent zou je hem ongeveer moeten time stretchen voor datzelfde effect als bij the Doobies?.

    Of bedoel je meer dat je het hele spoor een paar milliseconden moet opschuiven zoals met een hele korte delay (met mix op 100% wet)?

    Zou dit ook kunnen door een flanger of hele korte delay op de master track te zetten? Dus zonder time stretch?
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Dus je bedoelt dat je de master track (alle instrumenten tegelijk) moet exporteren en dan weer inladen in je project en dan vervolgens dat spoor gaat time stretchen? Moet ik het spoor dan korter of langer maken met de time stretch? en hoeveel procent zou je hem ongeveer moeten time stretchen voor datzelfde effect als bij the Doobies?.
    langer of korter maakt niet uit voor het resultaat. Als je maar een variabel tijdverschil hebt
    procenten hangt af van het toegepaste insertprogramma/VST

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Of bedoel je meer dat je het hele spoor een paar milliseconden moet opschuiven zoals met een hele korte delay (met mix op 100% wet)?
    Als je alleen het spoor een paar milliseconden verschuift hoor je wel het fase effect. Maar die zal statisch zijn. Gewoon een kamfilter die de klank beïnvloed heeft. Omhet prachtige effect te horen van de platen moet de vertragingstijd langzaam groter en kleiner worden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Zou dit ook kunnen door een flanger of hele korte delay op de master track te zetten? Dus zonder time stretch?
    Ja met een "time-modulated-single-delay-flanger, zoals gemeld, met een langzame modulatie. Alleen een delay"zonder modulatie is hetzelfde als de vertraagde track in het eerste deel van deze 3 vragen
    Laatst gewijzigd door showband; 19 augustus 2020 om 13:28
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    Als je alleen het spoor een paar milliseconden verschuift hoor je wel het fase effect. Maar die zal statisch zijn. Gewoon een kamfilter die de klank beïnvloed heeft. Omhet prachtige effect te horen van de platen moet de vertragingstijd langzaam groter en kleiner worden
    Dan zou het met normale time stretch ook niet werken. Het gaat er dus om dat je een variabele time stretch hebt? Voor zover ik weet zit dat niet in Cubase?
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door apekop Bekijk bericht
    Dan zou het met normale time stretch ook niet werken. Het gaat er dus om dat je een variabele time stretch hebt? Voor zover ik weet zit dat niet in Cubase?
    als je een track time-strecht. Dan zal hij "korter of "langer"" worden op de tijdbalk.
    als je hem dus middenin het fragment strak 100% gelijk legt met de originele track.
    dan zal het fragment van veel flanging verlopen naar nul, naar weer steeds meer flanging. "hij gaat door het midden"
    .
    Nog even een fade in en fade out erop en je bent klaar.

    je kan dit natuurlijk fancier doen. met crossfades en meer stukken enzovoort. Maar in de basis is het zo simpel
    Laatst gewijzigd door showband; 19 augustus 2020 om 16:41
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  8. #18

    Standaard

    nota bene, je hebt gelijk dat "Om het prachtige effect te horen van de platen moet de vertragingstijd langzaam groter en kleiner worden" misschien slecht omschreven was

    vertragingstijd moet als je precies bent eigenlijk lezen : "het verschil in de delaytijd tussen het ene en andere spoor."
    de optelsom van de twee signalen zal de sound van het kamfilter effect laten verlopen.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Nou, ik heb het vandaag even uitgeprobeerd op bovenstaande manier met time stretch in Cubase. Ongeveer 45 minuten zit pielen, maar ik krijg het niet zo overdreven als bij de Doobies.

    Je moet de time stretch echt heel weinig doen (ik had hem geprobeerd van 100.1% tot 100.0125% en alles daartussen, meer dan 100.1% werkt niet want dan hoor je echt een delay). Ik hoor het effect wel, maar bij de Doobies is het veel overdrevener en mooier. Dat krijg ik niet voor elkaar. Uiteindelijk klonk het mooier met een flanger over de master track, maar dan nog klonk het niet zo als ik wou.

    Dus ik heb toch het idee dat er meer aan de hand bij de Doobies. Of misschien werkt het digitaal gewoon niet en moet je echt de analoge band handmatig vertragen en versnellen en hiermee variëren of zo?

    ik vond deze ook nog:



    en deze die het digitaal simuleert:

    Laatst gewijzigd door apekop; 20 augustus 2020 om 13:25
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top