Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19

Discussie: Line 6 HX Flanger?

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    703

    Standaard Line 6 HX Flanger?

    Hey allemaal,

    Al weer een tijdje de trotse bezitter van een Line6 HX effect pedaal. Alhoewel ik er erg blij mee ben, kom ik er soms niet helemaal uit. Momenteel zijn we bezig met Listen to the music van de Doobie Brothers. In de brug zit een stukje met een flanger, die aan mij is toebedeeld. Hoe ik ook zit te tweaken, ik kom maar niet aan een respectabel geluid. Iemand een idee welke instelling ik moet hebben? Ik zou er erg mee geholpen zijn.
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Dit vond ik; misschien kan je er wat mee:

    'Most probably this was caused by reel flanging. This is easily done by taking a signal off the record head of the multitrack, so it is ahead of the music track, and running it to another tape machine. Then the output of the second tape machine's play head is mixed back into the mix. Since we are coming of the play head of the second machine it will be nearly in sync with the playback head of the multitrack machine or mix. Now by slowly varying the speed of the second machine ever so slightly the 'phasing' sound is created. It is called reel flanging because one can vary the speed of the second machine by slightly pressing on it's supply tape reel to cause the speed variation.'
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik kan je niet echt helpen want ik heb nog nooit mijn best gedaan om een sound exact na te maken, en ik ken de HX FX niet goed genoeg, maar misschien helpt het als je in ieder geval alvast vertelt wat je mist / er voor je gevoel niet klopt, en welk flanger model je nu gebruikt, en ook waar die in de keten zit?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    ik heb het liedje zojuist 's beluisterd. Ken het liedje uiteraard wel, maar nooit echt geluisterd naar een effect. Als er al een effect in zit, dan is het eerder een phaser dan een flanger. Een flanger hoor ik sowieso niet. En mocht het een phaser zijn, dan een hele subtiele a la een MXR Phase 45 of zo. Two stage phaser, sowieso geen 4 stage. Maar wat ik hoor is eerder twee gitaren die elkaar aanvullen, waardoor het wellicht klinkt als een licht effect.

  5. #5

    Standaard

    Ik hoor heel duidelijk flanging. Het zit niet op een bepaald instrument maar op de gehele track. Dat is al een indicatie dat het op de ouderwetse manier met 2 taperecorders is gedaan.

    Toch een vrij basaal jet flanger geluid lijkt me maar die Line 6 ken ik niet. Hoe heten de knoppen die je ziet?
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik ben ook uitgegaan van de video versie, die elektrisch wordt gespeeld. De album versie is akoestisch, toch? Over de video versie hoor je inderdaad over de hele track wel iets gebeuren, maar da's zeker niet specifiek op het stuk gitaar wat de topicstarter aanhaalt. Als het in de opname zit, dan is het een fase verhaal. Als je dit geluid toch enigszins wilt benaderen zou ik dit toch zoeken in een hele lichte 2 stage phaser en dan over het hele nummer mee laten gaan. Gitaar klinkt als een tussenstandje (en heel erg P90)? Ik heb geen idee hoe dat op je Line6 apparaat te simuleren, wellicht zit er iets van een phase 45 simulatie of iets dergelijks? Heb het zojuist 's geprobeerd met m'n MXR Phase 95 op de phase 45 en script stand en dan krijg ik bijna exact dat geluid. Niet helemaal het gitaargeluid, maar wel het effect. In latere versies van dit nummer hoor ik ze live overigens helemaal geen effect gebruiken, nergens.

  7. #7

    Standaard



    Vanaf 2:13. Als dat geen tape flanging is dan mag je me lek schieten. Met gehele track bedoel ik flanging op alle instrumenten. Dus niet in de zin van begin tot eind.
    Laatst gewijzigd door mountainman; 17 augustus 2020 om 02:34
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Je hebt gelijk. Ik was van de video versie uitgegaan. Die live versie, op elektrische gitaar. En daar hoor je het niet. Ik dacht al even dat ik gek werd, ik hoorde echt geen effect en als het er al was, dan moest het wel heeeel subtiel zijn. Ik snap nu waarom. Da's inderdaad een flange effect, maar niet alleen over de gitaar. Persoonlijk zou ik me daar dan ook niet druk om maken en daar geen effect gebruiken. In andere versies hoor je het ook niet, waardoor ik dus ook op m'n bek ging.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Brum! Heiligschennis! Iedere ware Doobie-fan zit met smart te wachten op die ene soundshift...
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Wellicht zit 'm daar het probleem.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top