Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11

    Standaard

    Schrijf eens met iemand anders een liedje
    Zorg dat je liedjes in band veband uitgevoerd worden
    Ga je toch eenzaam met computers aan de slag, post je liedjes op fora
    No comments... nou dan weet je het wel
    Hoe en de wat maakt imo niet zoveel uit maar zorg dat er naar je brouwsels geluisterd wordt
    Die boom die in het bos omvalt zal niet extra zijn/haar best doen om goed te klinken als ie niet gehoord wordt
    Of zo

    As laatste
    jat zoveel als je kan

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Geloof me, ik zit liever niet met een gitaar achter de computer om op te nemen.

    Die Zoom is op batterijen, ik heb speakers op batterijen en ik kan overal in huis een beetje pielen en opnemen, zonder scherm. Dan ben ik productiever. Als ik Logic aanzet, dan is mijn inspiratie al snel verdwenen.

    Als ik de audio exact op de milliseconde zou willen knippen en schuiven, dat werkt gemakkelijker in Logic. En in het geval dat ik alle audio heb opgenomen, dan is productie en mixen e.d gemakkelijker in Logic.

    Maar daar ligt mijn focus nu niet, ik heb nu geen interesse in afgeronde en opgepoetste tracks, ik wil nu eerst die Zoom recorder vol plempen met ideeen en basis tracks, als schetsboek, en dan zie ik wel weer verder.

    En nogmaals, het ging me niet om de opname techniek, dat is alleen maar de setting, mijn vraag ging over de stuctuur van een song, hoe verhoudt een verse zich tot chorus, hoe maak je een bridge, interlude, ad lib, dat soort dingen. En ondertussen heb ik er al wat meer over gelezen, ik begin het al te snappen. Als het goed klinkt is het goed, maar er is ook een formule waaraan veel songs voldoen en dat is wel leuk om te doorgronden.
    Laatst gewijzigd door raabje; 15 augustus 2020 om 11:09

  3. #13

    Standaard

    99,1% transpiratie o,oooo1 % inspiratie
    Ofzo
    En maak af waar je aan begonnen bent en ga er van uit dat (tenzij zwaar getaleteerd) de x zoveel resultaten voor de prullebak zijn
    Handtekening wijzigen

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raabje Bekijk bericht
    Geloof me, ik zit liever niet met een gitaar achter de computer om op te nemen.

    Die Zoom is op batterijen, ik heb speakers op batterijen en ik kan overal in huis een beetje pielen en opnemen, zonder scherm. Dan ben ik productiever. Als ik Logic aanzet, dan is mijn inspiratie al snel verdwenen.

    Als ik de audio exact op de milliseconde zou willen knippen en schuiven, dat werkt gemakkelijker in Logic. En in het geval dat ik alle audio heb opgenomen, dan is productie en mixen e.d gemakkelijker in Logic.

    Maar daar ligt mijn focus nu niet, ik heb nu geen interesse in afgeronde en opgepoetste tracks, ik wil nu eerst die Zoom recorder vol plempen met ideeen en basis tracks, als schetsboek, en dan zie ik wel weer verder.

    En nogmaals, het ging me niet om de opname techniek, dat is alleen maar de setting, mijn vraag ging over de stuctuur van een song, hoe verhoudt een verse zich tot chorus, hoe maak je een bridge, interlude, ad lib, dat soort dingen. En ondertussen heb ik er al wat meer over gelezen, ik begin het al te snappen. Als het goed klinkt is het goed, maar er is ook een formule waaraan veel songs voldoen en dat is wel leuk om te doorgronden.
    Duidelijk.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    99,1% transpiratie o,oooo1 % inspiratie

    ha, ja, precies, als het anderom was had ik al lang een serie hits geschreven en zat ik niet op dit forum :-)

    Wat ik in de basis wil maken zijn tracks om alle theorie die ik heb geleerd met gitaarles en uit boeken op los te laten, arpeggio's, inverse en slash akkoorden, modes, dat soort dingen. En dan hoop ik dat er af en toe wat speciaals ontstaat.

    En als ik een liedje zou willen maken, referentie is voor mij b.v. album van Afghan Whigs, Gentlemen, zitten hele fraaie gitaar partijen in, of iets obscuurs als ..And You Will Know Us by the Trail of Dead, album Source Tags & codes. De spanning die in Sonic Youth nummers zit, maar dat komt ook deels door alternatieve stemmingen. In de latere Anathema hoor ik ook gave dingen. Of Jeff Beck Blow by Blow, dat is freaky stuff. Het gaat alle kanten op eigenlijk.
    Laatst gewijzigd door raabje; 15 augustus 2020 om 11:43

  6. #16

    Standaard

    Striktpersoonlijk?
    Ultieme tekst gedreven lied:
    Vluchten kan niet meer van Jenny Arean en Frans Halsema

    Ultieme melodie gedreven lied:
    Are you there (with another girl) van Dionne Warwick
    (Waar de lyricus nog even ‘hiding in the shadows’ erin propt om de melodie te kunnen volgen)

    Luister ze allebei en kies welke je het krampachtigst vindt.
    Ondanks allebei beeldschoon, toch geen flow.

    Of je doet zoals ik. Willekeurige tekst prop je in een willekeurige melodie.
    2 of 3 liedjes van de 10 ben ik tevreden mee.
    Maar hé, vraag een goede fotograaf. Krijg je dezelfde verhouding goed : slecht te horen.
    Misschien moet je veel schrijven om je angst voor kloten liedjes te vergeten. De moeite liedjes zijn verscholen onder de klotenliedjes.
    Om het met de heer Johan te zeggen: als je geen liedjes schrijft, kun je geen leuke liedjes schrijven.

    Een mening? Zeker. Maar wel de mijne!
    Succes.
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik schrijf als pure gitarist. Een beetje per ongeluk tegen een riff aanlopen, door wat loos te pielen, dat uitbouwen. Daarna komt er vanzelf een refrein ideetje. Daar verzin ik dan een bruggetje tussen, om het aan te laten sluiten en zo heb ik het geraamte van een nummer. Ergens in het midden van een nummer doe ik vaak iets compleet anders dan de mainriff en refrein, met daar eventueel een solo overheen. Ook die probeer ik altijd aan te kondigen d.m.v. een soort bruggetje, ook om er wat dynamiek in te gooien. En na het solo ideetje val ik negen van de tien keer terug op het refrein, omdat dat het herkenbare is van je nummer en wellicht nog een keer of twee daarna de mainriff van het couplet als afsluiter. Eigenlijk allemaal best cliché, maar daarbinnen is er nog best veel mogelijk qua ideetjes. En dan mag de zanger het uitzoeken verder, dat ie er wat leuks van maakt! Het helpt ook nogal dat je dit als band verder uitschrijft en soms betekent dat wel 's dat een voor jou ontzettend tof stukje er weer uit gesloopt wordt ten faveure van een ander idee. En dat geeft niks, want dat stukje komt misschien in een ander nummer wel weer van pas.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Brum, bedankt voor je reactie, leuk om te lezen.

    Ik ben al een stuk verder met mijn e-books en hierin lees ik veel goede dingen en aanwijzingen om sneller tot resultaat te komen. Ik kan voorlopig weer verder. En ik weet, zoals met alles is op elke regel wel een uitzondering te bedenken, zoals nummers met alleen maar 1 akkoord, of atonale muziek, dat negeer ik voor het gemak maar even.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top