Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 11 EersteEerste ... 91011
Weergegeven resultaten: 101 t/m 110 van 110
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Da Vinci Bekijk bericht
    Ik geloof je direct Orpheo, daar niet van. Maar als mensen graag een AAAAA flame maple neck willen hebben is het veel interessanter om te kijken wat je er voor kan vragen ipv wat het jouw kost x marge. Ik vind die Smitty necks ubergeil en bij een custom order kan ik me voorstellen dat ik daar zomaar wat geld voor over zou hebben.

    En ja, dan betaalt iemand misschien wel voor een optische upgrade die je niet terug hoort in de sound. So what? Is niet niet anders dan de meerprijs voor een een kek kleurtje, getinte ramen of de andere velgen op je auto. Gaat ie ook echt niet anders van rijden (oke, bij velgen misschien niet helemaal waar maar binnen de marge...)
    Dat stukje speelt ook heel erg mee. Hoeveel kan je als fabrikant er extra voor vragen? Een stukje verwachting van de klant speelt hier ook gewoon in mee. Een kleinere bouwer die maar 50 tot 100 gitaren per jaar maakt zal minder snel een top drie, vier keer over de kop laten gaan dan bijvoorbeeld een fabrikant als PRS, Suhr of Nik Huber. Hoe groter de schaal van een fabrikant, hoe makkelijker het is om consistent te werken. Je haalt de kosten er behoorlijk snel en goed uit, als je zo groot bent, van een HAAS CNC (dat is echt de premium, ultieme CNC voor gitaarbouw) of een spuitcabine waar je spuit met Zweihorn Duritan (1 van de mooiste lakken voor hout op de markt, maar niet makkelijk te spuiten). Elke verandering kost dan overmatig meer tijd en dus geld. Het is niet zo dat je dan plots in je houtvoorraad een mooie top ziet en die apart houdt; je moet daar actief naar op zoek gaan, jouw houthandelaar moet daar actief naar zoeken en dat kost gewoon tijd. Die tijd, plus risico, plus marge, plus jouw marktwaarde, bepaalt wat die upcharge is. Daarom kunnen kleinere bouwers vaak gewoon zo'n ultrasexy top of hals tegen kost + een beetje extra verkopen, waar een grote fabrikant dat niet kan.

    [Ik ben benieuwd hoe veel frictie dít weer gaat opwekken en hoe sommige forumleden dit weer onderuit willen gaan schoppen.]

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    https://www.lumberjocks.com/topics/308485



    Deze kerel heeft dus ook last van tearout, met een helical vandiktebank notabene. Dit is een helical vandiktebank:

    [img][/img]

    Allemaal losse mesjes ipv 2 grote messen, als een helix over de rollerbar gepositioneerd. Ik gebruik daarom ook niet een machine zoals dit (niet te doen ook met de exotische houtsoorten die ik vaak gebruik), ik heb een oscillerende vandikteschuurmachine. Praktisch geen tearout

    Met de hand steken is gewoon een heel andere tak van sport dan met een 5 assige CNC en een 15mm needle nose router bit de top carven.

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2007
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    1.497

    Standaard

    @ Orpheo : Reverend guitars heeft nu toch veel nekken in roasted maple. Benieuwd hoe zij dat dan aanpakken met een blijkbaar moeilijk machinaal te verwerken houtsoort.

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Iedereen heeft nekken van roasted (flamed) maple, van warmoth tot fender (charvel) tot ibanez tot suhr.
    Als de stabiliteit resulteert in minder garantiekosten kan een iets lastigere bewerking (is dat bij plain roasted maple ook het geval?) zomaar gunstig zijn. En als de klant er extra voor betaalt al helemaal.

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Wat een gemelk hier alweer.

    Mooie gieter, Luke! Glitter FTW!
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Wat een gemelk hier alweer.
    Beetje lullen over gitaren en wat ervoor nodig is...niks mis mee, toch?

  7. #107
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 november 2001
    Locatie
    Fryslan
    Berichten
    1.380

    Standaard

    Je wordt idd tegenwoordig doodgegooid met roasted maple nekken. Wat is daar nou de lol van?

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 oktober 2014
    Locatie
    Emmer Compascuum
    Berichten
    134

    Standaard

    Mooie Strat. I Like It.....Nice!

  9. #109
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door munkie Bekijk bericht
    Je wordt idd tegenwoordig doodgegooid met roasted maple nekken. Wat is daar nou de lol van?
    Dat is het beste.

  10. #110
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door memyron Bekijk bericht
    Mooie Strat. I Like It.....Nice!
    Thaaanks!!!!!!!
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top