Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    781

    Standaard drieklanken, inversies en de noten

    Hey,

    Ik weet hoe drieklanken en vierklanken gevormd worden maar ik heb het moeilijk om onmiddellijk te weten uit welke noten deze bestaan.
    Wat is volgens jullie de beste manier om drieklanken en inversies over de ganse nek te leren?

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Laatst gewijzigd door SloeGin; 8 augustus 2020 om 10:17
    Gibson SG standard 2007
    Tokai LS150 2007
    Yamaha THR10

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Locatie
    Matras
    Berichten
    1.456

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SloeGin Bekijk bericht
    Hey,

    Ik weet hoe drieklanken en vierklanken gevormd worden maar ik heb het moeilijk om onmiddellijk te weten uit welke noten deze bestaan.
    Wat is volgens jullie de beste manier om drieklanken en inversies over de ganse nek te leren?

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Ik denk dat het belangrijk is om de verschillende akkoorden-soorten te herkennen (mineur, majeur, dim, sus, 7-9, et cetera) en dan toch uitzoeken uit welke noten zo’n akkoord bestaat, en waar die op je hals zitten. Oefenen, oefenen, en oefenen.
    Dus leer je (gitaar)hals goed kennen. Beetje voor de hand liggend antwoord denk ik, maar ja....
    Zelf gebruik ik in eerste instantie een keyboard; voor mij werkt dat prettiger.
    No sig today

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    24.649

    Standaard

    Ik heb geen idee wat de beste manier is, kan je vertellen wat ik doe
    ik ga uit van de 4 basis patronen voor akkoorden en visualiseer dat,

    Drieklank:
    stel, A patroon: dat is A op de G snaar, Cis op B snaar en E op D snaar,
    so far so good,
    met die posities ga je variëren, bijvoorbeeld:
    Cis naar C is A mineur en verlaag je dan ook nog eens de E naar Es heb je A, C, Es dus een verminder oftewel Adim.
    in totaal heb je 6 varianten van de drieklank.

    Oke. Vierklanken:
    Hetzelfde verhaal met een vierklank wat voor de A drieklank betekent dat je het septiem, de E snaar erbij haalt
    die E snaar heeft maar een paar smaakjes nml, G, G# en F# en als je die combineert met de 6 combinaties die je al had dan levert dat een totaal van 12 varianten op,
    Bijvoorbeel: maak je van de Cis een D en van die E snaar een G dan heb je A, D, E, G oftewel A7sus4

    Vijfklanken:
    Nu kan je nog de 9 erbij halen, die ligt op de A snaar en kent maar 2 smaakjes nml de B en Bb maar bovenop je 4klanken geeft dat nog eens 8 variaties er bij bijvoorbeeld, A, Cis, E, G, Bb oftewel dominant septiem kleine negen dan wel een A7b9.

    Dit hele verhaal is voor 1 patroon en daar heb je er vier van maar het principe blijft hetzelfde.
    Simpel toch? Veel doen en visualiseer!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    1.896

    Standaard

    Ha Pepe ik heb geenszins de illusie dat ik meer van theorie weet dan jij, maar wat bedoel je met de twee smaakjes voor de 9? Voor de A is de 9 toch gewoon een B? Of wordt de 9 ook als klein toegepast? Is dat dan doorgaans in jazz?
    Laatst gewijzigd door AoDf; 8 augustus 2020 om 13:19

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    24.649

    Standaard

    Eigenlijk zijn het drie smaakjes,
    De 9 is bij het A akkoord de B en die kan je verlagen en verhogen
    als de 9 klein is dan is het een bes en die zit in een A7b9
    zo uit het hoofd zou ik even geen song weten wat die in zit maar dat is ook niet zo relevant
    ken hem vooral uit flamenco jazz achtige dingen
    "Life is a combination of magic and pasta." Federico Fellini

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 januari 2003
    Berichten
    1.896

    Standaard

    Een verhoogde 9 is dan eigenlijk een extra toegevoegde kleine terts in een hoger octaaf toch, of zit ik dan verkeerd te denken? Dus eigenlijk een majeur akkoord met o.a. een mineur toegevoegd.

    Zoals in het "Hendrix" akkoord in purple haze bijv.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    24.649

    Standaard

    Ja hoewel ik een 9 meer zie als verhoogde 2 dan als verlaagde 3. Ik zie de 8 dan ook meer als 1 zodat ik kan stapelen.
    Maar niet als een extra majeur akkoord met verlaagde terts want dit gestapelde octaaf heeft dezelfde vorm als het eerste octaaf (wat van alles kan zijn) en bovendien, hoeveel octaven je op elkaar stapelt, het blijft 1 akkoord.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 9 augustus 2020 om 12:20
    "Life is a combination of magic and pasta." Federico Fellini

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    781

    Standaard

    Bedankt voor de replies!
    Gibson SG standard 2007
    Tokai LS150 2007
    Yamaha THR10

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Locatie
    Matras
    Berichten
    1.456

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SloeGin Bekijk bericht
    Bedankt voor de replies!
    Fijn, maar heb je er ook wat aan?
    No sig today

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    781

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Fijn, maar heb je er ook wat aan?
    Jep

    Ben Eller heeft er eigenlijk net een interessante video over gemaakt.

    Gibson SG standard 2007
    Tokai LS150 2007
    Yamaha THR10

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top