Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2003
    Locatie
    amstelveen
    Berichten
    646

    Standaard (vervolg) beginnersfouten

    nu ik mijn bas heb, zie ik dat beginnersfouten idd erg snel gemaakt zijn, vooral zo zonder les (ik probeer het mezelf uit een boekje te leren).

    1 Ik dacht leuk om en om met wijs- en middelvinger te spelen. Als ik gewoon zelf wat onzin speel doe ik beide vingers sowieso ongeveer in willekeurige volgorde, maar nu: mijn vraag: moet je als je eerst een noot met je middelvinger op bv de G-snaar speelt, en de volgende is op de D-snaar, moet je die tweede dan toch met je wijsvinger spelen of mag/moet je die met je middelvinger spelen? Mijn middelvinger gaat die tweede noot namelijk al vanzelf spelen. En heeft er misschien nog iemand tips om de om en om methode goed te leren (behalve veel oefenen natuurlijk).
    en 2 eigenlijk meer een opmerking: snaren blijk je met je linkerhand te moeten dempen, ik deed dat altijd met rechts.
    Je onderschrift is te lang Je onderschrift is te lang Je onderschrift is te lang Je onderschrift is te lang
    www.DeGroteMutzzz.tk

  2. #2
    basswasp
    Guest

    Standaard

    1) Over het gebruik van welke vingers en wanneer zijn de meeste het nog niet eens. Zelf probeer ik zoveel mogelijk te wisselen van vingers, maar dit komt me niet goed uit bij het spelen van triolen (galop-ritme), dus daar gebruik ik dezelfde vinger twee keer achter elkaar.
    Wat jij beschrijft wordt ook wel een 'rake' (hark) genoemd; je harkt met één vinger langs twee snaren. Dit kan ook, Pastorius gebruikte dit ook veel.

    Goede en foute technieken bestaan ook eigenlijk niet, hoogstens efficiënte en minder efficiënte. Zo'n rake lijkt me best nuttig, maar om met één plukvinger te leren spelen, lijkt me weer wat minder

    2) Snaren kun je dempen met beide handen gelijk. Wanneer ik een noot op de d-snaar aansla, demp ik de e- en a-snaar met de duim van m'n rechthand en demp ik de g-snaar door m'n linkerhand wat plat te leggen. Dit is volgens mij de meest gebruikte techniek.

    Bij slappen/poppen/tappen etc. is weer een andere demptechniek nodig.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 augustus 2002
    Locatie
    Heeten / Enschede
    Berichten
    539

    Standaard

    Fouten??... wat is er fout aan als jij een eigen speelstijl hebt ontwikkeld waar je lekker en voor jou gevoel logisch mee speelt.. als ik eerst een noot op de g pak en daarna op de D, dan begin ik idd vaak andersom.. hangt van de rest van de partij af.. hoe je comfortabel begint en eindigt.. hangt dus nogal vaak van de partij af.. maar fout bezig, lijkt mij niet...

    en dempen, dat kan zowel met links als met rechts hoor.. gewoon veel spelen en kijken hoe jij het makkelijkst de niet bespeelde snaren stilhoudt.. als ik speel (heb een 5 snaar), dan leg ik standaard mijn duim op de B-en speel ik vanaf daar de andere noten, heb je die B-altijd stil, wanneer ik de B speel stap ik met mijn duim snel over op de rand van mijn element. Overige snaren demp ik meestal met links.. dacht ik.. moet ik toch eens op letten.. gaat eigenlijk vanzelf.

  4. #4

    Standaard

    1) Het is echt niet fout ofzo als je niet altijd perfect 'om-en-om' speelt. Soms komt het gewoon even beter uit om met een vinger 2 noten achter elkaar te pakken.

    2) Dempen kan zowel met links als met rechts. Ik let er niet meer op met welke hand ik het doe, maar bepaalde dingen kun je beter met links of met rechts doen. Speel maar eens (redelijk snel) een hoop dezelfde noten achter elkaar en probeer die allemaal zo snel mogelijk te dempen. Dat is veel makkelijker met rechts te dempen dan met links. Heb je gewoon een rustig stukje dan kun je vaak beter links gebruiken.

    Groeten Niels

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    135

    Standaard

    het is in ieder geval goed dat je je er van bewust bent dat er meerdere manieren zijn. Een leraar kan je hier op wijzen. Een slechte leraar doet alsof er maar 1 goeie techniek is, een goeie zal uitleggen dat dat per situatie afhankelijk is.
    Zelf speel ik (meestal) met 3 vingers, waardoor je nog meer verschillende combinaties krijgt. Als ik bv een 'galopje' wil spelen, begin ik met m'n ringvinger, dan m'n middel- en dan m'n wijsvinger (net als trommelen met je vingers op de tafel). Als ik gewoon speel is de volgorde: w, m, r waarbij je bij elke vinger kan beginnen. Als ik naar een lagere snaar ga, laat ik de vinger 'vallen', dus dan speel ik eigenlijk 2 keer met dezelfde vinger, maar dat is in dat geval het efficientst. Je kunt er ook voor kiezen constant w, m, r te spelen, maar dat voelt (bij mij) niet lekker aan.
    succes met spelen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 mei 2002
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    135

    Standaard

    p.s.
    een systeem is iig wel handig. Ik bedoel dat je jezelf dwingt constant op dezelfde manier te spelen. Op die manier leer dat 'systeem' het beste. Later kun je dan een andere manier proberen en die goed leren. Vervolgens kun je kiezen of de 'regels' aanpassen.
    Als je niet steeds op dezelfde manier speelt en gewoon 'op het gevoel' speelt, kan het voorkomen dat je in bepaalde situaties vastloopt. Een vaste basis is dus handig.

  7. #7
    basswasp
    Guest

    Standaard

    Sommige manier maken ook weinig uit trouwens... wanneer ik met 2 vingers speel, begin ik bijvoorbeeld met m'n middelvinger, daarna komt m'n wijsvinger. De meeste bassisten beginnen juist met hun/haar wijsvinger.

    Soms speel ik ook met 3 vingers, dan begin ik ook met m'n middelvinger: m, w, r, m, w, r etc.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2003
    Berichten
    1.312

    Standaard

    gaat allemaal automatisch :P

    ik hou me er ook bij dat er geen foute manier is. :P
    speel gewoon hoe jij dat l;ekker vind..
    ikzelf speel alles door elkaar, maar net hoe ik uitkom, en die snelheid is kwestie van veel spelen.. je ken echter wel oefenen op right on time van rhcp ... das vette vet voor je rechterhand coordinatie, ik dacht eerst dat zoiets met striken ook ging lukken, later dacht ik er anders over

    maar met dempen gebruik ik soms ook zoals gitaristen dat noemen *palm mutes* doet primus ook regelmatig, met de achterkant van je rechterhand tegen snaren aan dempen, let wel op dat je niet te gauw 3 snaren tegeljik pakt
    verders doe ik al het demp werk met links... vrijs simpel, soms ff snel voor je een nootje pakt, en soms onder het spelen, ook pluks muten ken met alle vingers, maar net welke greep je heb
    overigens wel ff oefenen want dat muten met links is in begin heel irritant, begint bij mij langzamer hand goed te komen :P

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2003
    Berichten
    1.312

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door basswasp
    Soms speel ik ook met 3 vingers, dan begin ik ook met m'n middelvinger: m, w, r, m, w, r etc.
    dat is dik klote, dan gaat het zo happeren.. ben ik nog niet zo goed in :P
    het lijkt wel of mn ringvinger korter is dan de andere twee dan

    neem eens wat op als je zo speelt.. wil ik horen, lijkt me koel..
    ge je er ook sneller door eig???

  10. #10
    basswasp
    Guest

    Standaard

    Op dit moment ga ik er nog weinig sneller door, maar het maakt de saaie nummer die ik soms moet begeleiden wel wat leuker.

    Wanneer ik uit m'n geluidskaart weer een helder geluid kan krijgen (nu zit er een ruis in), zal ik wat opnemen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top