Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Synergy Amps

  1. #1

    Standaard Synergy Amps

    Een aantal jaren geleden heeft Bruce Egnater het concept van de de modulaire preamps (MTS) uitgevonden. Destijds een revolutionair idee omdat de preamp de meeste invloed heeft op de totale versterker sound en je hiermee ook nog eens een flexibele setup kon opbouwen. De versterker bouwer Randall sloot aan met meerdere modules en de voorloper van modeling was geboren... Toen kwamen er zelfs meerdere mods zoals Jaded Faith, Salvation Audio etc. waarmee je iedere gitaar versterker qua preamp sectie kon nabouwen. Het idee was leuk en eigenlijk ook enorm verslavend en dat was natuurlijk de bedoeling ;-)

    Helaas is het na de introductie van de huidige digitale modelers behoorlijk rustiger geworden. De buizen modulaire preamps zijn bijna niet meer verkrijgbaar en blijken ook nog eens enorm duur. Dus had ik het zelf al een beetje afgeschreven...

    Maar, een tijdje geleden werd op dit forum wat informatie gepost over het merk Synergy. De basis gedachte achter dit merk is dat men de patenten van de firma Egnater heeft afgekocht maar i.p.v. eigen preamps te ontwerpen, versterker bouwers zoals Soldano, Friedman, Bogner, Morgan etc. heeft benaderd om preamps te ontwerpen.

    Je mist natuurlijk wel de power-amp, speaker cabinet en microfoon variaties maar die zijn ook prima middels een Torpedo CAB of een buizen eindversterker met miked-cabinet te vervangen. Een echte Soldano SL-100 preamp, ontworpen door mr. Soldano himself is natuurlijk wel interessant om maar niet te beginnen over de Friedman, Morgan of Diezel preamps...

    Het wordt waarschijnlijk een niche markt maar ik was wel benieuwd hoe jullie er over denken ;-)
    Laatst gewijzigd door tnijland; 3 augustus 2020 om 00:09

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Herinner me een artikel in de Music Maker of de Gitarist over die Egnater met die modules. Vier konden er in die amp geloof ik. Vond het een interessant concept maar heb er weinig meer van gehoord. Vreemd, want het lijkt me de ideale manier om verschillende versterker sounds te verkrijgen zonder tig versterkers aan te schaffen. Ik vind het mooi

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Ik vind het maar beperkt, zoals gezegd omdat de eindtrap hetzelfde blijft.

    Ik heb bijvoorbeeld wel wat geëxperimenteerd met mijn ernst fliek preamp door de eindversterker van bv mijn dual rectifier, en natuurlijk kun je daar ook prima geluiden mee maken, maar dat blijft onmiskenbaar een mesa dual rectifier sound hebben.
    Met mijn Soldano idem, trouwens.
    Nou weet ik niet of ik toevallig per ongeluk amps heb met een hele karakteristieke poweramp, maar ik ben best geschrokken hoe veel die juist doen in de totale sound, vooral omdat iedereen altijd zegt dat de preamps het meeste doen.

    Als je de vier preamps wilt combineren met poweramp sim en IR's dan nog vind ik het beperkt.
    Ik heb een paar jaar thuis lopen klooien met volledig PC sims, daarna met buizenpreamps naar interface, met poweramp sim en IR op de PC, maar ik krijg nu in een paar maanden zelf klooien met de Kemper vele malen betere resultaten dan daarvoor.
    Kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar ik ga er in ieder geval niet aan beginnen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Soldano heeft toch een tamelijk luide 4xEL34 eindtrap? Vreemd dat ie zo kleurt, behalve de typische verschillen tussen EL34, KT66/77/88, en 6L6. Het is trouwens niet heel ingewikkeld om een blend van, of te wisselen tussen buistypen, wel 50W dan. Maar zou bijvoorbeeld een twin reverb module het niet goed doen met EL34's?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Soldano heeft toch een tamelijk luide 4xEL34 eindtrap?
    Daar vraag je wat...Dat weet ik eigenlijk niet (meer) zo goed.
    Ik weet wel dat de ene Soldano de andere niet is.
    Ik heb op dit moment alleen nog een Decatone. Die is als geheel niet heel erg luid (nou ja, sommigen vinden van wel, maar ik vind het wel meevallen), maar of dat het aandeel is van de eindtrap of van de voorversterker weet ik even niet.
    Ik heb een SLO gehad, die kon echt lomp hard.
    Beide draaien / draaiden 5881 buizen trouwens.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Het is trouwens niet heel ingewikkeld om een blend van, of te wisselen tussen buistypen, wel 50W dan. Maar zou bijvoorbeeld een twin reverb module het niet goed doen met EL34's?
    Dat laatste hoor je me niet zeggen. Daar heb ik ook helemaal geen verstand van.
    Dat eerste lijkt me dan wél weer interessant, als je voorversterkermodules kunt kiezen, en bij de module dan ook nog wat eindtrapsettings kunt kiezen.
    Pak daarvoor dan bijvoorbeeld de eindtrapmogelijkheden van de Mesa Boogie Roadking, waarbij je per kanaal kunt kiezen tussen rectifier of diode, 2x6L6, 4x6L6, 2xEL34 of 4x6L6+2xEL34, en dan ook nog per kanaal de keuze voor cabinet A of B, zodat je bijvoorbeeld een open back en een closed back aan kunt sluiten.....ja, dan wordt het wel leuk
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 3 augustus 2020 om 22:57

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Heb dat schema eens gezien, knap staaltje engineering. Die baas daar ontwerpt toch alles?
    Mate van tegenkoppeling in de eindversterker kan ook veel doen. En dat is relatief eenvoudig, plus eventueel resonance, verschillende presence gebieden. Word zenuwachtig als ik er aan denk.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Op een gegeven moment staat het de servicevriendelijkgeid wat in de weg denk ik, als je zo'n ding helemaal volplempt.

    De man die mijn versterkers onderhoud is inmiddels met pensioen maar klust voor vaste klanten (die ook geen tijdsdruk hebben) een beetje bij voor de leuke dingen des levens. Die vindt het nog wel leuk om aan mijn/een mesa te knutselen, maar tegen vol uurtarief heeft ie liever een oude fender zegt ie, veel sneller te repareren.

    Soldano is ook goed te doen (zit niet veel op), maar die gaan niet kapot

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    2.089

    Standaard

    Ik ben sinds een tijdje in bezit van een Syn-2 en de BBBE Friedman module en de Powerball Engl module.
    Voor eindversterking gebruik ik twee 200W powered monitors en een Torpedo CAB voor de poweramp/speaker emulatie.

    Eigenlijk gebruik ik alleen de 6L6PP optie in de CAB, vind de andere niet mijn ding.
    Speaker IR zijn van Celestion, Greenback. Heb ook de Blue en de V30, maar Greenback gebruik ik het meeste.

    Ik ben erg tevreden over de combi, heb ook Helix en Axe FX gehad maar toch hoor ik iets extra's (in goede zin) bij het gebruik van de SYN-2.

    Moet wel zeggen dat ik de SYN-2 en alle modules heb uitgerust met originele Philips Miniwatt 12AX7 met grotere platen dan de ARS 12AX7 waarmee de boel geleverd wordt.

  9. #9

    Standaard

    Hartelijk bedankt voor jullie nuttige opmerkingen, meningen en tips!

    Ik heb een tijdje geleden voor een leuke prijs een Egnater M4 preamp (T/D, Vox, Erect, EG3/4 en SL2 modules) gekocht en met een goede eindtrap (MesaBoogie 2x95 of Ernst Flieck 2x50) zijn er in een klassieke preamp-fx-poweramp-cab zeer goede resultaten te behalen.

    Desondanks klopt de mening van jullie wel dat de eindtrap ook van invloed is. Ik hoor de SL+ module bijvoorbeeld liever met de EL34 poweramp en de T/D module juist liever met een 6L6 eindbuis. Een vergelijkbaar concept met de eindtrap buizen keuze zou Synergy volgens mij veelzijdiger maken. Het is tenslotte een high-end product en dit zou mensen misschien kunnen overhalen om naar een alternatieve analoge vorm van modeling te gaan.

    Maar de veelheid van preamps blijf ik wel interessant vinden omdat de preamp sound gevoelsmatig wat genuanceerder op mij overkomen. Ik heb er zelfs als experiment een JTM van Randall bijgekocht en ook dat werkt meteen goed.

    Maar het probleem met de beperkte flexibiliteit blijft knagen en daarom is er inmiddels een Torpedo CAB M+ bij gekomen. Momenteel nog met een wisselend resultaat. Ook hier kost het relatief veel tijd om een goed basisgeluid te realiseren. Sommige sounds zijn al snel perfect maar bij andere modules blijf ik toch parameters van de CAB M+ bijregelen. Dat probleem heb ik overigens ook bij mijn Fractal Audio AX8 maar het punt is dus dat een goede sound gewoon tijd kost.

    Als deze fase goed lukt, dan overweeg ik om een paar modules van Synergy aan te schaffen (o.a. Soldano, Dumble en een vintage voiced Marshall module).

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Als ik je een tip mag geven wat betreft die C.A.B. M, 3rd party IR's klinken echt beduidend beter. Ik heb nu een zooi aan Ownhammer IR's en die zijn echt heel erg veel beter dan de IR's van Two Notes zelf. Zeker ten aanzien van de IR's die standaard al op de C.A.B. M aanwezig zijn. Sinds ik de C.A.B. M heb en ik met de Ownhammer IR's ben gaan rommelen, heb ik niet meer met een cabinetje gespeeld thuis. Vooral het combineren met verschillende speakers geeft erg toffe resultaten. En ik ga vrijwel altijd uit van een SM57 mic op de eerste speaker in de IR loader en een R-121 op de tweede speaker. De R-121 zet ik dan altijd wat zachter dan de SM57, die ik gewoon op 0db houd. Werkt voor mij perfect! Nadeeltje, je blijft maar kutten en nieuwe combinaties vinden. Oh ja, een Greenback met SM57 en een V30 met R-121 combineren werkt ook erg goed. En ook hier de SM57 op normaal volume en de R-121 wat zachter. Daar wordt je laag beduidend strakker van. En dan schiet me nog te binnen dat ik de EQ ook ingeschakeld heb, met het schuifje naar custom. De eerste twee gain draaiknopjes boven de 120 en 360 heb ik wat terug gedraaid naar gelieve. Dat komt ook de strakheid enorm ten goede.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top