Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 24 van 24
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik ben absoluut geen kenner en om eerlijk te zijn, I don't care less. PAF-achtig is voor mij vrij helder en een vrij lage output, beetje gescoopt mid ook. Ik ben al ik weet niet hoeveel varianten tegengekomen en elke bouwer heeft er weer z'n eigen plasje overheen gegoten, al dan niet omdat er een patent nummer aan vast zit. Het waren de humbuckers van Seth Lover, die door Gibson ergens halverwege de jaren '50 tot ergens begin jaren '60 zijn gebruikt, met nogal wat variatie in windingen en magneten. Pas later is daar een patent nummer aan geplakt, naar ik begrepen heb en is toen pas de boel wat gestandaardiseerd. Maar dat zijn dan volgens de kenners weer niet de goeie PAF's, want moet uit de eerste periode zijn, als je het over de echte PAF's hebt. Zoiets was het. Ik heb nog een setje Tim Shaws liggen, met een PAF patent nummer, maar dat zijn dan volgens de kenners toch echt geen PAF's. Het zal allemaal. Ik kan met zowel een '59er als wel een Mule goed uit de voeten. De Tim Shaws zijn in mijn herinnering wat scheller en juist wel iets meer mids. Maar het is je gehele setup wat de klank maakt. Elementen doen absoluut erg veel, maar ik heb maar wat vaak meegemaakt dat ik voor een ander element ging, omdat het niet meer helemaal was zoals ik in gedachten had als er iets in mijn setup veranderde aan een andere versterker, of een ander drivepedaal, etc. Scheelt wel dat ik nu aardig wat vergelijkingsmateriaal heb en nog aardig wat heb liggen in een kist, wat wellicht ooit weer van pas komt. Ik zou me ook echt niet teveel gaan blind staren op een element dat de naam PAF draagt volgens de bouwer. Het zou maar zo 's kunnen zijn dat wat je dacht dat HET PAF geluid zou zijn, maar zo 's helemaal niet lekker werkt in je setup en je op iets compleet anders uitkomt, maar wel degelijk meer het geluid geeft wat je in gedachten had. Been there done that. Ik heb momenteel een SD JB in m'n SG zitten. Dat element haatte ik dus echt, vond het keer op keer niks en nu doet ie wat ik wil. En dan lonkt nog steeds het experimenteren met wat ik nog heb liggen en begint het verhaal elke keer weer van voor af aan. Ik vind dat leuk, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die op een gegeven moment een keer klaar willen zijn op dat vlak.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik denk dat in die periode men niet zo nauw keek. Bij Gibson lag de nadruk sowieso op de bouw van de gitaar, anders hadden ze er niet zo'n meubelstuk van gemaakt en die pickups hadden weinig aandacht. Het aantal windingen werd geklokt, niet geteld en de magneten waren allerlei versies van Alnico. Het draad kan zomaar ook variabel geweest zijn, al was het maar omdat destijds de toleranties wat ruim waren. Vele jaren later werden de 'bursts' die ze eerst met moeite konden slijten, ineens bijzonder en de mythe was geboren. Tegen mythes red je het nooit dus het maakt niet meer uit hoe, wat of waar.
    Alleen in de absoluut meetbare wereld kun je logica ontdekken; M6 bout past in een M6 moer, etc. Dit zo naadloos overbrengen op geluid werkt niet. Ik heb veel goede gitaristen op vintage gear, vintage muziek horen maken en dat klonk altijd perfect. Logisch want het hoort bij elkaar, die vintage muziek is met dezelfde instrumenten destijds opgenomen. En toch klinken dezelfde muzikanten met de nieuwe versies van de vintage gear ook geweldig. Resumé Overflakkee.... ik zou me drukker maken om de muzikant dan om de gear. Is een pup te heet dan moet je iets anders zoeken. Ik heb voor m'n miskoop SD '59 en JB nu een Donlis set gekocht. Pups die ik al eerder gebruikt heb. Kosten een fractie en doen wat ik fijn vind. Al die lulverhalen over hout, lak condensators, potmeters, buizen en magneten, daar groei je overheen.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Mules zijn echt niet schel en koud, maar dat zou ook prima aan mijn gehoor kunnen liggen dat ik het zo niet ervaar. Ik heb geen ervaring met originele PAF's, maar wat ik er van weet is dat ze vrij helder zijn, een klein beetje gescooped ook. Die Mules voldoen daar wel aan naar mijn beleving. Naar mijn weten worden de Mules juist ook bewierookt door de PAF liefhebbers. Zijn wel even een tikje duurder dan bijv. de '59ers. Ik heb ze zelf ook in een SG gehad, nu alleen nog het nekelement. Het is dat ik wat output te kort kwam (toen in ieder geval), maar een vintage PAF-achtig geluid ging meer dan prima en kunnen ook prima grommen met een goeie dosis gain. De notenseparatie vond ik vooral erg goed aan die Mules. Ook met meer gain was alles nog prima te onderscheiden in een accoord. Wellicht is dat ook één van de PAF eigenschappen. De '59 van SD kan al dit ook heel aardig, is ook een prima PAF, maar de Mules vond ik net even beter.

    Schiet me nog de Dimarzio PAF Pro te binnen. Ik heb 0,0 ervaring met dit element, maar schijnt ook erg goed aangeschreven te staan. In datzelfde kader misschien ook de Mojotone '59 Clones.
    Mules hebben een gelijke verhouding bas en mids en net even een tandje meer treble. Maar een vrij uitgebalanceerd spectrum. Ze zijn helder, maar niet schel. Dat geldt voor veel BKP pickups. Het lijkt wel of ze daardoor een beetje gain 'opeten'. Daar moeten mensen misschien aan wennen.
    Paf Pro's zaten in mijn Jem FP77. Vooral met gain goede pickups. Clean leggen ze het af tegen Mules.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Al die lulverhalen over hout, lak condensators, potmeters, buizen en magneten, daar groei je overheen.
    Hehe 😂 zo denk ik er al jaren over.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top