Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Hier gewoon wat ouderdomsslijtage in de gewrichten. Knieën, heupen, schouders maar dus ook de handen en vingers beginnen te knarsen. Minder snelheid en souplesse en precisie, dat maakt het gitaarspelen er niet simpeler op. Maar we klunen gewoon door hoor.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Ik ben nogal gevoelig voor Reuma blijkt: de ziekte van Bechterew heb ik al sinds m'n 30ste maar die zit vooral in het grote skelet; vergroeide heupen, rug en schouders maken een avond staan moeilijk, zeker met iets zwaars om je nek maar het echte spelen wordt er niet echt moeilijker door. Tegenwoordig heb ik ook artritis vooral in de vingers, polsen en enkels maar ondanks de dikke gewrichten moet ik zeggen dat het voorlopig het spelen nauwelijks moeilijker maakt maar wat niet is kan natuurlijk nog komen, zeker omdat mijn lever de medicatie zoals Methotrexaat niet verdraagt.

    Mijn grootste probleem is dus eigenlijk meer met een avond staan en sjouwen met apparatuur dan met het feitelijke spelen, ik speel al lang met dezelfde mensen (in meerdere bands) en die helpen me met het fysieke deel en verder heb ik gewoon lichtere instrumenten gekocht en dat helpt genoeg om nog steeds door te kunnen.
    Laatst gewijzigd door kwispelhond; 27 juli 2020 om 15:34

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Hier gewoon wat ouderdomsslijtage in de gewrichten. Knieën, heupen, schouders maar dus ook de handen en vingers beginnen te knarsen. Minder snelheid en souplesse en precisie, dat maakt het gitaarspelen er niet simpeler op. Maar we klunen gewoon door hoor.
    Heeft me wel aan het nadenken gezet, dus zo'n ding gekocht:

    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kwispelhond Bekijk bericht
    Mijn grootste probleem is dus eigenlijk meer met een avond staan en sjouwen met apparatuur dan met het feitelijke spelen, ik speel al lang met dezelfde mensen (in meerdere bands) en die helpen me met het fysieke deel en verder heb ik gewoon lichtere instrumenten gekocht en dat helpt genoeg om nog steeds door te kunnen.
    Herkenbaar; heb zelf een maandagmorgenklusrug. Spondylodese en nog wat meer ongein leidde ertoe dat ik - toen we nog echt speelden - ook tijdens de heftigste nummers op het podium met één bil op een barkruk moest hangen om het vol te kunnen houden. Zag er niet uit.
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  5. #15

    Standaard

    Waarom zag het er niet uit?
    Een van de mooiste concerten die ik in Paradiso heb gezien was Willy DeVille in redelijk vergevorderd stadium van kanker.
    Zat met twee billen op een kruk en zong de ballen uit je broek.
    Soms moeten we voorbij onze gêne en gwoon kicken.
    We geloven unaniem dat het gedaan moet worden toch?

    OK dus niet teveel medelijden met onszelf en gwoon gaan. We kunnen nog lang genoeg achter de begonia’s zitten.
    Ik roep maar iets, maar dat had je allang door hè?
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Cool

    Ik kan het alleen maar van harte met Gus eens zijn.

    Ook hier merken we dat het speelse gemak van onze begintijd al flink achter ons ligt.
    Maar het einde is goddank nog niet in zicht.

    Als puur akoestisch musicus (nou ja, af en toe leef ik me wel eens uit op een LP kloon, maar die is ooit maar één keer mee de deur uit geweest voor een feestje) zou je mogen verwachten dat het allemaal superlicht is.

    Een Gibson mandoline weegt inderdaad vrijwel niets, maar een 5 string banjo uit dezelfde stal is andere koek.
    Daarbij vergeleken stelt mijn gitaar niks voor en een dobro evenmin.
    Die is weliswaar grotendeels hardhout, maar het zwaarste onderdeel lijkt me de verchroomde coverplate. De aluminium cone, het hart van het instrument, is maar een paar gram.
    Kortom, alleen al omdat het gebruik van de instrumenten gevarieerd is en aangepast aan de nummers in de sets, valt het allemaal best mee.

    Wel goed merkbaar wordt het sjouwen met en de omgang met onze (mini) geluidsspullen.
    Dat moet vóór een optreden eerst tevoorschijn gehaald uit de berging op de eerste verdieping, naar beneden gesleept, ingeladen (en dan de instrumenten erbij). Kost ongeveer een uur.
    Aangekomen bij de gig, de hele auto leegruimen en de spullen opstellen, aansluiten en inregelen. Afhankelijk van de situatie: een half tot een heel uur. Dan moet je je handen nog even rust gunnen om ze te kunnen laten doen waarvoor je uiteindelijk gekomen was: muziek maken.
    Na afloop is het weer dezelfde expeditie, maar dan in omgekeerde volgorde.
    Komen we van ver en zijn we pas flink na middernacht weer thuis, dan laten we het geluidsspul vaak in de huiskamer staan, om het de volgende ochtend weer op te ruimen.

    Opgemerkt moet worden dat het met mijn fitheid nog alleszins meevalt, maar mijn vrouw -met wie ik samenspeel- heeft dat geluk niet.
    We zullen zien hoe lang we dit circus nog gaan volhouden, sowieso is dit al een heel raar jaar, geen enkele gig.
    Geen idee of we ooit nog in Engeland zullen spelen, zelfs vóór covid was dat al dramatisch minder geworden.
    Als je in Juli probeerde iets vast te leggen , dan wisten ze het nog niet en moesten we maar na oktoer weer contact opnemen. Deed je dat, dan zaten ze opeens vol voor het aansluitende jaar...

    Ach... we zien wel.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top