Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard Lichamelijke muziek-ongemakken.

    Komen af en toe wel voorbij in offtopic, maar er is voor zover ik weet geen eigen onderwerp van.

    Om met mezelf te beginnen:
    - klein ongemak: ik mis ongeveer 1 cm van mijn linkerduim. Dus ik kan niet goed over de bovenrand van de toets spelen en met grote barrés heb ik wat minder houvast. Ook wat kleiner bereik bij klavierspelen.
    - groeiend ongemak: rechterduim-gewricht tussen eerste en tweede kootjes had een slijmbeursontsteking. Heb ik laten opereren maar dat had ik beter niet kunnen laten doen; als ik schrijf, voel ik het knarsen, dus dat wordt/is flinke artrose. Fingerpicken lukt nog wel, maar wordt moeilijker.

    Maar er is troost en hoop. Beethoven maakte zijn beste composities toen hij al stokdoof was, Toni Iommi mist meer vingertopjes dan ik, Django Reinhardt had verlamde linkerpink en -ringvinger, Les Paul een vastgeschroefde rechterelleboog. En Def Leppard heeft een een-armige drummer!

    Troost hoef ik niet, moet alleen nog even leren spelen. Daar heb ik dan weer wat minder hoop op...
    En jullie?
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ik heb een flinke slijmbeurs ontsteking aan mijn linker schouder/bovenarm. Hindert vaak met bas- en gitaarspelen......

    Goed leren spelen moet ik ook nog, maar of het wat wordt......

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2001
    Locatie
    Kiependaarp
    Berichten
    1.418

    Standaard

    Ik heb een niet werkend linkeroor. Of sinds m'n geboorte of sinds ik mazelen heb gehad op hele jonge leeftijd.
    Dus zuinig zijn op m'n rechteroor..

    Paul Stanley en Brian Wilson ook en die zijn d'r muzikaal toch een eind mee gekomen. Nu ik nog..

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.328

    Standaard

    Weinig fysieke beperkingen v.w.b gitaar- & pianospel behalve kleine handen, en dus ook weinig spreiding.
    Wanneer ik dat op gitaar wat meer wil dan gebruik ik mijn Mustang; 24 mensuur scheelt aanzienlijk, maakt meer mogelijk voor me.
    Piano zit ik full scale, heel soms speel ik toetsen op het apparaat van een maatje van me, dat apparaat heeft kleinere toetsen en ook daarop merk ik het verschil.
    Dus mocht het echt een handicap worden; go shortscale.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.328

    Standaard

    Zou een V shape hals nu nog iets uitmaken voor die linkerduim van je, voor houvast ?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    In mijn klassieke periode had ik enorm veel problemen voortkomend uit een slechte houding en de oplossing was met klassiek op te houden.
    Ik heb van nature geen perfect pitch en een belabberde ambidextrie wat onhandig is voor drummen dus dat doe ik enkel om mijn kleinzoon de shuffel van Ballroom Blitz te leren want die is niet zo kritisch daar op.

    Iedereen die zijn tekorten probeert te overkomen krijgt mijn applaus maar ik ben meer van het don't bother model.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tupelo Bekijk bericht
    Zou een V shape hals nu nog iets uitmaken voor die linkerduim van je, voor houvast ?
    Vast wel, mijn Terada dreadnaught heeft een soft V hals en een fijnere hals heb ik nooit gevoeld.
    (Nou vooruit, die van mevrouw Piezo mag er ook wezen)

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Vorig jaar een bedrijfsongeluk gehad waarbij een pallet van een ton over m'n pink en ringvinger rolde. Schade was twee verticale breuken in m'n ringvinger en meerdere hechtingen in pink en ringvinger, die dusdanig waren open getrokken door het rollen dat ik m'n pezen kon zien liggen. Gelukkig zijn die wel heel gebleven, maar wel flink gewalst. Crushletsel noemen ze dat, wat zo ongeveer betekend dat alles is platgewalst in m'n vingers. Heeft me driekwart jaar gekost, met therapie, om die vingers überhaupt weer fatsoenlijk te kunnen buigen en zit sinds een maandje of drie weer een beetje op wat oud niveau lijkt qua gitaar spelen. Ik ben er nog niet en het is ook maar de vraag of het weer helemaal honderd procent gaat worden. Als ik iets teveel belast, gaan de plekken met littekenweefsel ook wat doof worden en heb ook nog steeds wel wat pijn bij buigen. Het is de hand waar ik de snaren mee fret, dus da's wel kut. Maar ik ben al blij dat ik überhaupt weer gitaar kan spelen en heb er ook wel wat op aangepast, wat je onbewust toch gaat doen. Ik was al heel erg van de duim over de hals, da's nu nog meer om meer houvast te hebben. Sommige accoordenwisselingen lukt nog niet goed, maar de bends en vibrato met de ringvinger gaat al weer heel behoorlijk. Nou was ik toch al verre van een virtuoos en heb ik het altijd om het plezier gedaan en die insteek is gelukkig nog steeds zo, al zou ik alleen nog maar wat powerchords kunnen schuiven bij wijze van. De vingers zitten er nog aan gelukkig en ik heb er zelfs een beetje vlees bij gekregen, al ziet het er niet zo fraai uit.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Allemaal nogal serieuze incidenten zeg!

    Ik heb jaren terug de pink van m'n linkerhand gebroken (ik ben rechtshandig) en kreeg een spalk. Paar dagen later een vrij felle knokpartij, m'n spalk lag in tweeën, ik had geen zin om wéér naar het ziekenhuis te gaan en sindsdien een semi doof gevoel in die pink.

    Resumé Overflakkee, ik heb toen best veel baat bij van die Chinese ballen gehad. Die moet je links- en rechtsom in je hand ronddraaien terwijl zij elkaar de hele tijd raken. Erg goed voor de spieren.


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2007
    Locatie
    Oldenzaal
    Berichten
    352

    Standaard

    Sinds 2004 rheumatoide arthritis waarvoor ik elke week een shot Methotrexaat en foliumzuur neem. Die rotzooi houdt de toestand wel stabiel, en kon er eigenlijk best goed mee blijven gitaarspelen. Twee jaar terug ben ik van m'n (net nieuw aangeschafte) ATB-fiets gedonderd, met als gevolg een gebroken re.pols (genas na paar weken gips) en een gescheurde pees ("mallet finger") van de linker ringvinger waarvoor ik een half jaar heb moeten revalideren bij de handtherapeute. Met succes gelukkig, gitaarspelen gaat wat minder, maar ik speel in ieder geval. Nu ik het bericht van Erik zo lees, die ballen moet ik ook maar eens proberen
    Groeten van 'speulmenneke'.

    "I guess I'm dumb because I know I ain't smart, but deep down inside I gotta Rock and Roll heart". (Lou Reed)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top