Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: Shims onder zadel

  1. #1

    Standaard Shims onder zadel

    Hallo gitaarvrienden,

    Omdat ik de actie van mijn gitaar nogal hoog vond heb ik een stukje van mijn zadel gevijld. Maar je voelt hem al aankomen. Iets te veel, met als gevolg fretbuzz bij de lage E.
    Dit heb ik opgelost door shims onder het zadel te plaatsen en de actie is nu echt super zonder buzz. Volgens mij klinkt de gitaar prima, maar heeft het plaatsen van shims onder het zadel misschien toch gevolgen voor de sound, of is dat te verwaarlozen?

    Met vriendelijke gitaargroet,

    Han

  2. #2

    Standaard

    Het zal altijd wel iets uitmaken maar als je het niet hoort dan is het goed toch?

    Alleen als er een piezo onder het zadel zit dan kan het een punt zijn. Door de shims zal de druk op het element niet overal gelijk meer zijn waardoor het versterkte volume per snaar kan verschillen.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    De enige die jouw gitaar kan beoordelen ben jij zelf en jij zegt dat 'ie prima klinkt. Daar kunnen wij natuurlijk niets over zeggen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Het wordt door fabrikanten ook wel gedaan. Ik heb een Yamaha APX-6 (dus met undersaddle piëzo element) gehad waar zelfs meerdere passende dunne stripjes onder het zadel en ook nog los extra bijgeleverd zaten om naar wens het zadel te kunnen verlagen of verhogen.

    En zo ook nog een Samick modelletje met een stuk of 4 stripjes er tussen.

    Als het werkt, werkt het.

    Zelf vijl ik nooit aan een origineel zadel, dat hou ik als referentie en als mal voor de radius. Ik maak altijd een nieuw zadel. Zeker als het origineel plastic is maak ik de nieuwe meteen van minstens Tusq.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top