Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Ik heb 2 van dat soort gitaren die dergelijke issues hebben, beide de G snaar en de een in de hoge regionen, de ander tussen de 9 en 14e fret.
    Sja, waar dat aan ligt.
    Ik heb alle mogelijk scenario's al de revue laten passeren, van dode plekken, losse trekstangen, losse frets, topkam, brugzadels...
    Een gitaar is vrij oud, heb ik een refret laten geven in de hoop dat....
    nee, maakt niks uit.
    Jammer want het zijn geen goedkope kut gitaren en wel degelijk goed -anders koop ik het niet- maar hoor je het eenmaal dan hoor je het voor altijd dus op een goede dag gooi ik het in de verkoop.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.354

    Standaard

    Ik heb een laatste stom idee daarna zal ik je niet meer lastig vallen i.v.m. wat Pepe zojuist zij.
    Zet een capo op de bijv. 5de fret en hou een bottleneck net voorbij de brug.Wat gebeurt er dan?

  3. #13

    Standaard

    Het kan ook dat de topkam goed is ingevijld, maar niet hoog genoeg is bij de lage E. Hoe groot is de afstand bij de 3e fret als je de eerste indrukt?

    Qua trem, tja, dat is toch altijd een kwestie van kijken of 't ergens knelt, of bijv. een gekke hoek maakt of 't metaal ergens beschadigd/ruw is. Normaal gesproken niet, maar misschien. Check dat ook bij de brugzadel.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Stratkerel Bekijk bericht
    Eender welke noot ik ook speel op de E, inclusief open, klinkt gedempt en sterft abnormaal snel af...

    ... Want het maakt niet uit welke noot ik speel, of hoe die bassnaar gestemd is. Het fenomeen houdt stand. En énkel die lage E-snaar...
    Ik denk dat we de topkam wel kunnen uitsluiten.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Powderfinger Bekijk bericht
    Het kan ook dat de topkam goed is ingevijld, maar niet hoog genoeg is bij de lage E. Hoe groot is de afstand bij de 3e fret als je de eerste indrukt?
    Topkam te laag ga je toch alleen merken bij losse snaar?
    En bedoel je niet de afstand tussen snaar en eerste fret bij indrukken snaar in 3e vakje?
    Afstand tussen snaar en derde fret bij indrukken 1e fret zegt volgens mij niet zo veel.

    Zelf vind ik de hogere 24e fret nog steeds een verdachte. Misschien onterecht, maar om die zomaar uit te sluiten omdat de snaar daar nu eenmaal toch het verst van de fretten af is.......

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.354

    Standaard

    Op 1 van mijn gitaren had ik een zelfde soort probleem.Het halselement van Jackson bleek voor gigantische stringpull te zorgen.
    Het element heb ik zo laag moeten zetten,dat die vrijwel onbruikbaar is geworden.
    Maar dat heb je niet van mij he,ik had namelijk beloofd je verder met rust te laten.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Aangezien het maar om 1 snaar gaat en op alle posities, lijkt het logisch de oorzaak bij de brug of zadels te zoeken. Wat dacht je van dit voorstel: E-snaar los halen van de brug en laten lopen over een extra brug (een tijdelijke dus, blokje hout met een stripje metaal er op), nèt vóór of achter de gewone brug en nèt ietsje hoger. En de snaar dan via een lakbeschermend iets bevestigen aan de draagbandknop, een haak over de achterrand, of zoiets. Dan is de snaar op alle posities vals, maar je hebt de gewone brug in ieder geval geëlimineerd als mogelijke oorzaak. Is je probleem er dan nog, dan ligt het niet aan de brug, zo niet, dan wel.
    Laatst gewijzigd door piezo; 30 juli 2020 om 23:33
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  8. #18

    Standaard

    Hallo iedereen

    Erg veel bedankt voor de ideeën en het lastigvallen (he @lcvanderhelm ;-) ). Ondertussen heb ik antwoorden gevonden. Het zat hem in de tremolo uiteraard plus hoe de snaren er in liggen. Ik heb ze eens herstoken en dat bracht verandering teweeg. Wat me ook opviel is hoe verdomd moeilijk het is om een snaar pal in het midden van de zadel te bevestigen. De schroef moet van de zadel mag je niet te zacht aandraaien want dan vliegt de snaar er natuurlijk uit van de spanning. Maar een tikkeltje te hard dan draait de snaar zich rond de schroef en verschuift de snaar richting de rand van de zadel. De lage E-snaar lag nochtans redelijk centraal ten tijde van het probleem.

    Maar het lijkt zoals bij een pc, gewoon eens uit en weer aanzetten ...

    Wat ook wel bizar is, is dat wanneer je richtlijnen online vindt over hoe die trem gekanteld moet zijn, moet je de trem heel lichtjes naar voren kantelen. Met nadruk op dat het een common mistake is om de basisplaat van de trem evenwijdig met de body te zetten. Dit leverde een hele hoop sitar-achtige bijgeluiden op. Logisch vond ik, want je kon zien hoe de snaren lichtjes boven de groef van het zadel bleven zweven. Het was pas toen ik het omgekeerde deed dat ook dat probleem van de sitarachtige bijgeluiden verdween. Bedoelende dat de basisplaat van de trem lichtjes naar achteren is gekanteld nu. Waardoor de achterkant van de trem nu een beetje in de body 'zakt'. Nu heb ik geen sitar en klinken de snaren mooi door. Alleen is dat niet volgens de richtlijnen die ik kon vinden. Maar if it ain't broke, don't fix it vermoed ik dan maar. Toch?
    Laatst gewijzigd door Stratkerel; 3 augustus 2020 om 10:00

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.483

    Standaard

    Het blijft raar natuurlijk,
    in principe maakt het niet uit waar de snaar precies over het zadel loopt zolang het maar recht is,
    als dat niet zo is kan ik me voorstellen dat het consequenties voor de sustain heeft maar dan is de trem niet goed geïnstalleerd,
    wat overigens niet heel zeldzaam is,

    wat de trem betreft, die heeft Leo ontworpen dat die licht naar voren wordt getrokken door de snaren zodat die omhoog en omlaag kan,
    dat heeft consequenties voor de hoogte van neck angel (vandaar dat een strat soms shims nodig heeft) en voor de toon die bijdraagt aan de typische stratocaster klank,
    sommige spelers vinden sustain en stabiliteit belangrijk en stellen de trem flush af maar bij 'naar achteren' kan ik me niks voorstellen want hoeveel veerkracht je ook gebruikt, hij kan niet verder dan flush.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    sommige spelers vinden sustain en stabiliteit belangrijk en stellen de trem flush af maar bij 'naar achteren' kan ik me niks voorstellen want hoeveel veerkracht je ook gebruikt, hij kan niet verder dan flush.
    Volgens mij is pepe vergeten om in de topictitel te kijken over welke gitaar het gaat.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top