Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25
  1. #1

    Standaard Ibanez RG350DX - Elke noot van de lage E sterft snel af + geratel in de trem zo lijkt

    Het gaat om een RG350DXZ uit 2011 Made in Indonesia.

    Het is dus enkel de lage E die dit heeft. Ik heb de actie al belachelijk hoog gezet om uit te sluiten dat een of andere hoge fret buzz zou geven. Plus mijn fret rocker zegt dat enkel fret 24 hoog ligt. Net daar waar de snaar het verst verwijderd is van de fret ....

    Eender welke noot ik ook speel op de E, inclusief open, klinkt gedempt en sterft abnormaal snel af.
    Wat ik al heb geprobeerd zonder succes:
    Een zadel wisselen
    • Verschillende spanningen op de trem veren van de Edge Zero II
    • Zadels gewisseld
    • Actie beduidend verhoogt
    • De locking topkam shimmen met alu folie, gewoon om te kijken of een hogere topkam überhaupt iets verandert
    • Contactpunten van de trem achterkant schroefjes gecontroleerd of er geen los zaten.

    Het is iets ongelofelijk bizar. Vooral omdat het niet een af andere component is die een bepaalde noot wegresoneert. Want het maakt niet uit welke noot ik speel, of hoe die bassnaar gestemd is. Het fenomeen houdt stand. En énkel die lage E-snaar. Alle andere noten op andere snaren zit duizend keer meer leven in dan die lage E.
    En natuurlijk, het is een budgetgitaar uit Indonesië, en de Edge Zero II daar hoor je veel bedenkingen over etc...
    Het moet toch ergens iets zijn met die tremolo lijkt mij maar wat dan vraag ik me af.

  2. #2

    Standaard

    Is de topkam goed ingevijld?

    Knelt de snaar niet ergens bij de tremelo?

    Bij een ESP strat die ik ooit repareerde zorgden de trillingen van de veren aan de buitenste einden ook voor geratel. Die heb ik toen schuin naar binnen gezet zodat ze de body niet meer raakten. Lijkt me hier echter minder waarschijnlijk.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Een andere E-snaar (van een ander merk) erop leggen en kijken wat er dan gebeurt. Misschien zit de wikkeling niet goed om de kern.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Een andere E-snaar (van een ander merk) erop leggen en kijken wat er dan gebeurt. Misschien zit de wikkeling niet goed om de kern.
    Juist dit was ik vergeten zeggen dat ik ook gedaan had. Leverde ook niet vele op helaas.


    Is de topkam goed ingevijld?
    Die lijkt goed ingevijld maar niet zo een idee waar ik aan kan zien of merken dat dat niet zo is. Temeer omdat het een floyd nut is. De snaar blijft er niet in hangen of zo.

    Knelt de snaar niet ergens bij de tremelo?
    Het fenomeen van een snaar die knelt bij een tremolo kan ik me weinig bij voorstellen eerlijk gezegd

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Hoe hoog staan de elementen? Wat is de afstand tussen polepieces en onderkant snaar wanneer de laatste is ingedrukt op de hoogste fret?

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Hoe hoog staan de elementen? Wat is de afstand tussen polepieces en onderkant snaar wanneer de laatste is ingedrukt op de hoogste fret?
    Ze lagen behoorlijk laag al, zoals in de neckpositie 6mm onder de snaar wanneer fret 24 was ingedrukt.

    Nu heb ik de pickups op hun laagst geschroefd en zitten we op 8mm en 9mm respectievelijk voor neck brug humbucker en 6mm voor de middle pickup (deze blijft 2mm boven de slagplaat uitsteken wanneer op zijn laagst gezet)...

    Het probleem blijft alsnog aanhouden. Zou ook vreemd zijn dat te hoge pickups dit enkel zouden geven op de lage e snaar.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Dat is zo. 6mm was al een grote afstand, maar ik kon dat van hier niet zien.
    Als je de oorzaak niet direkt kunt aanwijzen, moet je het van de andere kant benaderen en dus mogelijke oorzaken uitsluiten. Daarvoor moet je dingen gewoon proberen. Omslachtig, maar anders kom je er niet.
    Laatst gewijzigd door Plant; 28 juli 2020 om 00:15

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 juli 2003
    Locatie
    Spijkenisse
    Berichten
    1.354

    Standaard

    Heb je al geprobeerd de trem met een blokje hout te locken zodat die dive only wordt?
    Anders staat de hals misschien te bol.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Heb je al gecheckt of de hals niet is getordeerd (warped neck)? Komt ook nogal eens voor.
    Plaatje van willekeurige gitaar om te illustreren:



    Hoeft niet zo erg te zijn als hierboven, een lichte draaiing de ene of andere kant op kan al effect hebben.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Dat is zo. 6mm was al een grote afstand, maar ik kon dat van hier niet zien.
    Als je de oorzaak niet direkt kunt aanwijzen, moet je het van de andere kant benaderen en dus mogelijke oorzaken
    uitsluiten. Daarvoor moet je dingen gewoon proberen. Omslachtig, maar anders kom je er niet.
    Ik vrees het ook. Ik heb al eens keukenpapier tussen de veren gestoken maar hielp niks. Ook lijkt de hals geenszins
    gedraaid, al is het wel duidelijk dat ik nog eens de topkam er moet afhalen zodat ik het beginpunt van de toets beter
    zie.

    Er is nu een stopbar (stock) zijn werk aan het doen ipv een tremblok. Mijn eerste idee is eens om de tremblok er uit te
    halen en af te regelen op zero point. Als dat niet helpt misschien eens andere veren plaatsen.
    Eventueel betere ideeën?

    @Lcvanderhelm: Hals staat niet bol. Er is relief met de snaren er op.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top