Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 41
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Een attenuator werkt vooral goed met amps die veel vermogen leveren (bv 100 watt). Op een 20 watter doen ze t ook, maar is het effect minder spectaculair (er is immers veel minder vermogen om te verzwakken, dus het verschil is minder extreem of je met/zonder attenutator speelt)

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik heb nul ervaring met buizenversterkers met laag vermogen (op een Blackstar HT1R na dan) en ook heel weinig ervaring met attenuators. Maar er zijn er toch wel die juist voor dit gebruik gemaakt zijn? Weber MiniMass?

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Ja. Het verschil zit m dan vooral in de belastbaarheid. Dus zo'n attenuator is gechikt voor amps tot aan (bijvoorbeeld) 50 watts. Om meer vermogen aan te kunnen heb je dan een andere (duurdere) nodig. Maar of je nu een zware of lichte attenuator aansluit op zo'n 20 watt amp, 20 watt is veel minder dan 100. Dus een 20 watter gaat al minder hard en er valt dus minder te attenuaten dan bij een 100 watter. Het werkt wel, maar het effect is minder spectaculair.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Een 100 watt plexi kun je met een goede attenuator (bv Aracom) redelijk stil krijgen. Dat betekent dat je een 100 watter zo stil kan krijgen dat je er voor kunt staan op korte afstand, er in een oefenruimte met een bandje mee kunt spelen en in een kleine kroeg een fatsoenlijk geluid uit die 100 watter kunt trekken op een volume dat aanvaardbaar is. Een 20 watter krijg je in de buurt van een 5 watt amp. Maar dat verschil is veel minder groot.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 januari 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.924

    Standaard

    https://www.jhspedals.info/little-black-amp-box

    Dit apparaatje heb ik nu in de fx loop en helpt een hoop, hij breekt lekker op zo op een volumevariabele ik m’n snaren nog kan horen.

    Ik mis alleen nog een hoop sustain in de sound, maar wel grappig hoe hij enorm anders reageert op verschillende gitaren. Ik kreeg nog de tofste sound uit m’n Gibson les Paul classic met high output elementen.
    Wellicht kan een goed passend drive pedaaltje ervoor wat Juice/ smeuïgheid brengen, blues pro pedaaltje ervoor zorgde daar nog niet voor.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Goed te lezen dat het werkt. Had ik niet verwacht eigenlijk. Ik heb ook naar dit pedaaltje zitten kijken voor m'n Splawn, ook om de boel een beetje te temperen, maar ik was toch wat sceptisch. Misschien ook maar 's naar kijken dan.

    Qua overdrive, gewoon het alloude trucje, een tubescreamer? Of als het teveel mids en te weinig laag geeft, een Maxon VOP9 misschien. Is een tubescreamer-achtige, maar met iets minder strak laag en een iets ander mid. Die staat bij mij voor m'n Splawn, om dat een gewone tubescreamer iets wat teveel mids gaf. Een pedaal wat mijn interesse heeft is de Xotic BB Preamp. Die lijkt ook wel erg fijn te werken als boost voor een Marshall. Ik zag dit filmpje laatst, een BB Preamp voor een JCM 800 2203: https://www.youtube.com/watch?v=XeYsthlkrw8. Een 2203 is ook niet een enorm gain monster, maar aan de hand van dit filmpje gaat die BB Preamp als de brandweer. Wat ik zelf met mijn Ceriatone 2203 trouwens doe is 'm op lichte drive zetten, op standje 6 ongeveer en dan een Barber Direct Drive ervoor, met eventueel een Maxon OD808 om die Direct Drive wat strakker te trekken voor het ruigere werk. Werkt ook meer dan prima.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door new deep Bekijk bericht
    https://www.jhspedals.info/little-black-amp-box
    Ik heb zo'n ding nooit geprobeerd of opengeschroefd, maar zit hier meer in dan alleen een potmeter (kan het me niet voorstellen)?
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 23 juli 2020 om 23:33

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door new deep Bekijk bericht
    https://www.jhspedals.info/little-black-amp-box

    Dit apparaatje heb ik nu in de fx loop en helpt een hoop, hij breekt lekker op zo op een volumevariabele ik m’n snaren nog kan horen.

    Ik mis alleen nog een hoop sustain in de sound, maar wel grappig hoe hij enorm anders reageert op verschillende gitaren. Ik kreeg nog de tofste sound uit m’n Gibson les Paul classic met high output elementen.
    Wellicht kan een goed passend drive pedaaltje ervoor wat Juice/ smeuïgheid brengen, blues pro pedaaltje ervoor zorgde daar nog niet voor.
    Als je er meer signaal in pompt dan overstuurt ie eerder. Dus een tele of (vooral) strat gaat moeilijker dan een LP. Die humbuckers duwen dat signaal wel door die buis heen. Maar met single coils heb je wel veel meer headroom en dat heeft ook zo zijn charme.

    Ik heb een hele zomer lang boosters en tubescreamersa etc (blind) zitten testen met al mijn amps en gitaren. Tegenwoordig speel ik alles direct de amp in en gebruik ik alleen af en toe een Boss GE7 om mijn strat wat meer te laten bijten omdat die het anders net niet haalt bij amps die lang clean blijven (mijn AC30). De truc is dat je het signaal boost en dan vooral de midfrequenties, daarmee krijg je zo'n Marhsall zeker mee aanm de praat.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ik heb zo'n ding nooit geprobeerd of opengeschroefd, maar zit hier meer in dan alleen een potmeter (kan het me niet voorstellen)?





  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Is dit dan eigenlijk niet gewoon hetzelfde als een master volume knop, gewoon een kraan tussen je preamp en poweramp zeg maar? Ik ben totaal niet technisch he, weet daar allemaal geen reet van, maar ik denk dat ik het snap?!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top