Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 41
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door twoerd Bekijk bericht
    Ik kan me voorstellen dat de meeste buizenversterkers die luid genoeg zijn voor in een band, voor thuis niet zacht genoeg kunnen. Brengt mij bij de vraag of ze wel bestaan. Iemand een idee? Dan moet je denk ik wel een heel goede master volume hebben, bovenop een switch naar lager vermogen. En dan is de vraag of het nog een beetje klinkt. Want thuis zacht is bij mij soms echt heel erg zacht. Dat je erbij kunt praten zeg maar. Dat doe ik nu met een solid state versterker op 0,5 Watt en dan nog met de volumeknoppen laag.
    Het best is gewoon twee amps (of meer). Ik heb voor thuis dus een 1 watt ampje met een 6 inch speaker. Werkt prima. Voor thuis. Nou en voor in de oefenruimte gebruik ik andere dingen. Heel simpel. Een versterker is of gebouwd om boven een drummer uit te komen, of om juist heel zacht te gaan.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door new deep Bekijk bericht
    Thanks. Ik vond deze discussie ook verhelderend:
    https://www.marshallforum.com/thread....105813/page-2

    Ondertussen ga ik misschien een jhs little black box aanschaffen, kan in de effectsloop als volgt Lyme regelaar.
    Mmmh. Ja, weet je, de charme van een non master volume amp is dat je maar 1 volume knop hebt en m gewoon hard moet zetten. Hele simpele bediening, kind kan de was doen. Heb je een master volume dan is de amp anders ontworpen. Een soort scheiding tussen pre en poweramp, de amp wordt dan niet meer als 1 geheel gezien. Het idee is dan dat het geluid in de preamp wordt gemaakt en dat de poweramp alleen maar het volume zou regelen.

    Mastervolume, attenuator, schakelbaar van 15 naar 5 naar 0,5 watt (wat eigenlijk altijd ten koste van de sound gaat): komt allemaal een beetje op hetzelfde neer. Probleem is dat je met 20 watt en 12 inch speakers gewoon veel te veel vermogen hebt voor een normale woning. Dus eerst een signaal gaan versterken en daarna weer gaan verzwakken. Dat is eigenlijk omslachtig (en onlogisch)/

    De Palmer Eins heb ik na eindeloze zoektochten van jaren en nadat ik het had opgegeven gekocht en (voor mij) werkt die. Non master buizen amp met niet zoveel headroom, kleine speaker met weinig vermogen erachter, klaar. Alles wat groter is (mijn SF Champ met 8 inch speaker gaat al meteen veel harder, mijn Class5 al helemaal) gebruik ik thuis niet (zolang ik nog niet in een grote vrijstaande villa woon).

    Een non master volume amp (Fender Tweed, Vox, Marshall, Supro) koop je omdat je een non master volume amp wilt. Punt. Een amp met mastervolume werkt totaal anders. Alles wat je doet (master volume inbouwen, attenuator gebruiken, power scaling, via isocab doorlussen naar monitor etc) gaat altijd ten koste van de sound (dynamiek, klank, vervorming, helderheid, punch etc.). Je kunt gaan zitten pielen, en de ene oplossing werkt wellicht beter dan de ander, maar zo simpel is het.

    Een 20 watt Marshall is voor in een bandje voor in het oefenhok of in een kroeg zodat je geen 50 watter of 100 watter hoeft te gebruiken (die al helemaal te hard gaan, zeker tegenwoordig, maar die zijn ook niet gemaakt voor een kroeg maar voor een super grote zaal).
    Laatst gewijzigd door NLF; 22 juli 2020 om 14:45

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Probeer eens een 1x12je met een G12M-20. Die is 96 dB t.o.v. de 100 dB van de V30 en de G12H. Scheelt aardig wat volume. Al moet ik zeggen, ik heb zelf een 2061x en met een dergelijke Greenback zit die op het randje van bruikbaarheid thuis. In de band is het precies goed (net wel/niet een randje).

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juli 2013
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    690

    Standaard

    Ik weet zelf niet hoe het precies zit, maar ik heb begepen dat het verschil in watt niet zo veel uitmaakt, een versterker die 100 watt is, is niet 2 keer zo krachtig als een 50 watt, dat verschil is veel kleiner. Een 10 of 20 watt versterker is al bijna net zo krachtig als een 100 watt. Iemand anders kan dat vast veel beter uitleggen.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.056

    Standaard

    Audio-dB's gaan logaritmisch. 100W is twee keer zo luid als 10W. Nog een keer luider 1000W.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Tis zoals tmms zegt. Dus als je 2x zo veel volume wilt produceren als je met 1 watt kunt heb je 10 watt nodig, wil je weer 2x zo luid dan heb je 100 watt nodig. Maar het maakt natuurlijk ook uit omdat je met meer vermogen ook speakers moet gebruiken die meer vermogen hebben omdat je ze anders opblaast. Nu hoeft dat niet direct te betekenen dat je harder gaat (speaker efficientie, dus hoeveel een speaker doorgeeft van wat ie binnen krijgt is dan belangrijk) maar een kleine amp stelt je in staat om een kleine speaker te gebruiken die niet zo hard gaat en niet zoveel laag produceert (want het zijn vooral de bastonen die de buren kunnen horen)

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.924

    Standaard

    Allemaal interessante info

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.924

    Standaard

    Ook mooi;

    https://m.youtube.com/watch?v=aF9HB6Og88w

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Is een attenuator en volgens mij ook best een goede. Zelf heb ik de Aracom gehad, da's een hele goede. Maar ik heb m weg gedaan. Ik zet gewoon de versterker hard, heel simpel. Gaat de amp te hard dan gebruik ik een kleinere. Eigenlijk heel eenvoudig en voor de hand liggend.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik ken deze versterker niet, maar het nadeel van plexi-achtigen is dat ze wat stijver zijn om te bespelen. Dat komt de dynamiek ten goede, maar is ook waarom die dingen voornamelijk op hoger volume pas wat smeuïger worden, omdat de eindbuizen dan meer compressie geven. Je eindtrap gaat het ook meer overnemen van de voorversterker, wat meer volheid geeft. Sommige versterkers hebben vanuit de voorversterker al meer volheid, plexi's/plexi-achtigen niet. Ik heb dat thuis ook met m'n Splawn. Die hoor je pas voller worden boven een bepaald volume. Zonder attenuator is dat voor thuis veel te hard. Maar m'n beide JCM800's klinken al een stuk beter op lager volume, sowieso de 2210. Nou speel ik thuis niet urenlang en heb aan één kant geen buren en heb er dus een attenuator voor hangen, maar zelfs dat is eigenlijk in het geval van de Splawn, wat feitelijk een opgefokte plexi is, nog wat te hard. Wellicht dat bij een 20 watter, of zelfs 5 watt dat met een attenuator wel goed te doen is. Vraag me alleen wel af, zit je met het terug schakelen van het vermogen niet met de impedantie, die ook automatisch verandert? Bij mijn Splawn is dat in ieder geval wel. Die kan ook terug naar 50, maar wordt dan ook 8 ohm. Zal niet direct schade opleveren aan je trafo's, maar op de langere duur lijkt het me niet wenselijk.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top