Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.924

    Standaard Marshall Studio Vintage issue

    Hi all,

    ik heb sinds vandaag een marshall studio vintage head in mijn bezit.
    Enthousiast geraakt door vele filmpjes heb ik de amp online gekocht voor thuisgebruik.

    Aangezien het een plexi type amp is, had ik wel verwacht dat hij hard zou gaan maar aangezien je van 20 watt naar 5 watt kan schakelen voorzag ik niet echt issues op dat vlak.

    Het lijkt er alleen op dat ik hem niet harder dan pak m beet max 2 op beide kanalen (high treble en normaal, resp. loudness 1 en 2) kan zetten.
    Ook heb ik verschillende inputs gebruikt en daarbij 3 input doorgelust om de combinatie van de kanalen mogelijk te maken.
    En dan voordat van enige buizen saturatie sprake is of je aan het combineren van beide kanalen met een tube overdrive zou toekomen, klinkt de amp al onaangenaam hard (direct dat wel) en zeker voor thuis.
    Ik gebruik een closed speakercabinet met vintage 30 en g12 h (8ohm) daarbij ook nog de 4 ohm uitgang van de amp Gebruikt ipv 8 en dat leek iets aangenamer en eerder op te breken (niet de bedoeling alleen).

    Heeft iemand tips of ervaringen met deze amp? Is het misschien zo dat de meeste demo’s online te zien zijn mbv een power attenuator of een volume pedaal of effect in de effect loop zijn ingespeeld?
    Echt een heel groot verschil, ter vergelijk ik speel bijv op een mesa boogie rectifier thuis en die gaan prima cranked/ high Tube gain en Tegelijk op redelijk zacht volume met bottom end.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.924

    Standaard

    Dit is trouwens een voorbeeld van wat lijkt een redelijk normaal thuis volume;

    https://m.youtube.com/watch?v=2-kS4Kcaryw

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Niet met deze amp maar wel met de 2061 x (en de Class 5, de JTM 45, de 100 watt Plexi's etc). Heb trouwens wel een keer een demonstratie clinic toestand bijgewoond van die studio vintage.

    Tsja ... Ik gebruik thuis mijn Class5 niet eens, die is 5 watt met een `10 inch speaker en die gaat veel te hard. Ik neem aan dat die studio vintage van juo inderdaad behoorlijk hard gaat. Da's ook wat er zo gaaf aan is aan zo'n ding. Hijs bedoeld om in een bandje te gebruiken op een kleiner podium (kroeg etc_) omdat je een 100 of 50 watter daar niet (meer) voor kunt gebruiken.

    Je speelt m ook nog eens over een 2x12 cab met behoorlijk luide speakers. Tsja. Marshalls (maar Vox en Hiwartt idem dito) zonder master volume moet je behoorlijk hard zetten voordat ze klinken, zeker met strat en tele, maar met HB gitaren ook. Voor thuis lijkt me dat je flink boven het volume zit ja. Zelf gebruik ik daar een Palmer eins voor (zachter is er niet)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    O ja: onlione filmpjes zijn goed om je te oriejenteren maar daar houdt het op. Zelf proberen is noodzakelijk om te weten wat je er wel niet mee kunt. Maar ik had je van te voren kunnen vertellen dat ie mij voor thuis veel te hard zal gaan

    Thuis elektrisch spelen is sowieso lastig vind ik. Sfeer is anders dan in een oefenhok in een kelder van een jongerensoos of zoiets. Thuis probeer ik echt het volume laag te houden en 20 watt Marshall is dan niet handig. Mesa Boogie: mmmmh. weet ik niet. Misschien door master volume en veel preamp vervorming en scooped sound dat ie ook op laag volume goed presteert. Marshall is geen amp om dat te kunnen doen, die moet je half open draaien (op 4, 5, 6 ofzo) dan komt de sound vanzelf.

    Ik speel altijd zo op al mijn amps (en ik heb dr een hoop inmiddels...) en heb geen pedalen en geen master volume preamp versterkers. Not one!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.924

    Standaard

    Thanks. Ik vond deze discussie ook verhelderend:
    https://www.marshallforum.com/threads/the-official-marshall-studio-vintage-thread-sv20h.105813/page-2

    Ondertussen ga ik misschien een jhs little black box aanschaffen, kan in de effectsloop als volgt Lyme regelaar.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door new deep Bekijk bericht
    Thanks. Ik vond deze discussie ook verhelderend:
    https://www.marshallforum.com/thread....105813/page-2

    Ondertussen ga ik misschien een jhs little black box aanschaffen, kan in de effectsloop als volgt Lyme regelaar.
    Mmmh. Ja, weet je, de charme van een non master volume amp is dat je maar 1 volume knop hebt en m gewoon hard moet zetten. Hele simpele bediening, kind kan de was doen. Heb je een master volume dan is de amp anders ontworpen. Een soort scheiding tussen pre en poweramp, de amp wordt dan niet meer als 1 geheel gezien. Het idee is dan dat het geluid in de preamp wordt gemaakt en dat de poweramp alleen maar het volume zou regelen.

    Mastervolume, attenuator, schakelbaar van 15 naar 5 naar 0,5 watt (wat eigenlijk altijd ten koste van de sound gaat): komt allemaal een beetje op hetzelfde neer. Probleem is dat je met 20 watt en 12 inch speakers gewoon veel te veel vermogen hebt voor een normale woning. Dus eerst een signaal gaan versterken en daarna weer gaan verzwakken. Dat is eigenlijk omslachtig (en onlogisch)/

    De Palmer Eins heb ik na eindeloze zoektochten van jaren en nadat ik het had opgegeven gekocht en (voor mij) werkt die. Non master buizen amp met niet zoveel headroom, kleine speaker met weinig vermogen erachter, klaar. Alles wat groter is (mijn SF Champ met 8 inch speaker gaat al meteen veel harder, mijn Class5 al helemaal) gebruik ik thuis niet (zolang ik nog niet in een grote vrijstaande villa woon).

    Een non master volume amp (Fender Tweed, Vox, Marshall, Supro) koop je omdat je een non master volume amp wilt. Punt. Een amp met mastervolume werkt totaal anders. Alles wat je doet (master volume inbouwen, attenuator gebruiken, power scaling, via isocab doorlussen naar monitor etc) gaat altijd ten koste van de sound (dynamiek, klank, vervorming, helderheid, punch etc.). Je kunt gaan zitten pielen, en de ene oplossing werkt wellicht beter dan de ander, maar zo simpel is het.

    Een 20 watt Marshall is voor in een bandje voor in het oefenhok of in een kroeg zodat je geen 50 watter of 100 watter hoeft te gebruiken (die al helemaal te hard gaan, zeker tegenwoordig, maar die zijn ook niet gemaakt voor een kroeg maar voor een super grote zaal).
    Laatst gewijzigd door NLF; 22 juli 2020 om 14:45

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 december 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Probeer eens een 1x12je met een G12M-20. Die is 96 dB t.o.v. de 100 dB van de V30 en de G12H. Scheelt aardig wat volume. Al moet ik zeggen, ik heb zelf een 2061x en met een dergelijke Greenback zit die op het randje van bruikbaarheid thuis. In de band is het precies goed (net wel/niet een randje).

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 januari 2006
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.924

    Standaard

    Thanks. Ik vond deze discussie ook verhelderend:

    https://www.marshallforum.com/threads/the-official-marshall-studio-vintage-thread-sv20h.105813/page-2

    Ondertussen ga ik misschien een jhs little black box aanschaffen, kan in de effectsloop als volume regelaar.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 juni 2017
    Locatie
    Zaandam
    Berichten
    289

    Standaard

    Ik kan me voorstellen dat de meeste buizenversterkers die luid genoeg zijn voor in een band, voor thuis niet zacht genoeg kunnen. Brengt mij bij de vraag of ze wel bestaan. Iemand een idee? Dan moet je denk ik wel een heel goede master volume hebben, bovenop een switch naar lager vermogen. En dan is de vraag of het nog een beetje klinkt. Want thuis zacht is bij mij soms echt heel erg zacht. Dat je erbij kunt praten zeg maar. Dat doe ik nu met een solid state versterker op 0,5 Watt en dan nog met de volumeknoppen laag.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door twoerd Bekijk bericht
    Ik kan me voorstellen dat de meeste buizenversterkers die luid genoeg zijn voor in een band, voor thuis niet zacht genoeg kunnen. Brengt mij bij de vraag of ze wel bestaan. Iemand een idee? Dan moet je denk ik wel een heel goede master volume hebben, bovenop een switch naar lager vermogen. En dan is de vraag of het nog een beetje klinkt. Want thuis zacht is bij mij soms echt heel erg zacht. Dat je erbij kunt praten zeg maar. Dat doe ik nu met een solid state versterker op 0,5 Watt en dan nog met de volumeknoppen laag.
    Het best is gewoon twee amps (of meer). Ik heb voor thuis dus een 1 watt ampje met een 6 inch speaker. Werkt prima. Voor thuis. Nou en voor in de oefenruimte gebruik ik andere dingen. Heel simpel. Een versterker is of gebouwd om boven een drummer uit te komen, of om juist heel zacht te gaan.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top