Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Welke potmeters voor mijn Samick PJ bas

    Ik heb net de volume knoppen van mijn Samick PJ bas gehaald maar trok van beide knoppen ook het hele draai mechanisme uit de potmeter. Nu wil ik de potmeters gaan vervangen maar zou niet welke ik moet aanschaffen en hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Ook wil ik de toon knop uitschakelen welke ik nooit gebruikmaar weet niet of los solderen dan genoeg is en of het de rest dan beinvloed?
    Alvast bedankt Barrie

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Je bedoelt qua waarde en of het lineair / logaritmisch moet zijn?
    Staat er iets op in letters en getallen? 250kA of 500kB o.i.d. Het getal met k is de waarde, A staat voor Audio taper en is logaritmisch, B is lineair. Dat laatste is meer belangrijk voor het regelgedrag dan voor de klank.
    Post anders even een foto.

    En natuurlijk moet de knop erop passen (ribbel-as) en moet de as niet te lang of kort zijn.

    Tone pot kun je gewoon los solderen, de impedantie is op stand 10 zo hoog dat de invloed van de condensator is te verwaarlozen.

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Je bedoelt qua waarde en of het lineair / logaritmisch moet zijn?
    Staat er iets op in letters en getallen? 250kA of 500kB o.i.d. Het getal met k is de waarde, A staat voor Audio taper en is logaritmisch, B is lineair. Dat laatste is meer belangrijk voor het regelgedrag dan voor de klank.
    Post anders even een foto.

    En natuurlijk moet de knop erop passen (ribbel-as) en moet de as niet te lang of kort zijn.

    Tone pot kun je gewoon los solderen, de impedantie is op stand 10 zo hoog dat de invloed van de condensator is te verwaarlozen.
    Bedankt Plant, Ik kan er helemaal geen tekst oid op ontdekken net als welk type Samick bas het is. Het moet in ieder geval logaritmisch zijn dat weet ik wel...maar moet hij dan 250k of 500k zijn? heb er totaal geen verstand van. Denk trouwens dat de 'tekst' onder het soldeertin zit.
    Laatst gewijzigd door zoldergitarist; 17 juli 2020 om 09:36

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    250K log oftewel A

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoldergitarist Bekijk bericht
    Bedankt Plant, Ik kan er helemaal geen tekst oid op ontdekken net als welk type Samick bas het is. Het moet in ieder geval logaritmisch zijn dat weet ik wel...maar moet hij dan 250k of 500k zijn? heb er totaal geen verstand van. Denk trouwens dat de 'tekst' onder het soldeertin zit.
    Mocht je een multimeter hebben, meet dan de weerstand over de uiteinden van de koolbaan, dus waar de buitenste lugs aan zaten toen ie nog heel was. Niks erop aangesloten (geen elementen), alleen de losse potmeters. Die waarde zal dan op of rond 250kΩ of 500kΩ liggen. Kan best wat afwijken i.v.m. tolerantie.

    Als voorbeeld rechtsonder op het plaatje:

    Laatst gewijzigd door Plant; 17 juli 2020 om 21:12

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Mocht je een multimeter hebben, meet dan de weerstand over de uiteinden van de koolbaan, dus waar de buitenste lugs aan zaten toen ie nog heel was. Niks erop aangesloten (geen elementen), alleen de losse potmeters. Die waarde zal dan op of rond 250kΩ of 500kΩ liggen. Kan best wat afwijken i.v.m. tolerantie.

    Als voorbeeld rechtsonder op het plaatje:

    Plant, bedankt voor alle energie die je er in hebt gestopt om mij te helpen, ik heb 2 250K logaritmische potmeters besteld.
    Groeten Barrie

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top