Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 37
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chocola Bekijk bericht
    En dan kijk je een paar dagen niet en ineens zijn we weer een pagina verder haha. Bedankt voor alle reacties!

    @Orpheo:
    Bedankt voor je uitgebreide post! Wat jou betreft kan ik beter kijken naar de Pegasus en (je favoriet) PATB2 in de brug. Die PATB2 had ik eerder links laten liggen omdat hij er inderdaad niet uitziet haha, maar omdat ik toch nog niet besteld had kan ik net zo goed voor de PATB2 gaan.
    ja de Pegasus is in z'n eentje echt prima, maar de PATB2 vind ik gewoon veel, veel, veel beter. Zie 't als de Volkswagen group: de Pegasus is een Skoda. prima bakkie hoor, maar de PATB2 is dan een Audi A3: veel meer klasse én meer power. Ondanks dat het bij dezelfde 'eigenaar' vandaan komt.

    Interessant trouwens dat de SH-6N eerst voor de brugpositie werd gebruikt. Stoppen veel mensen een SH-6N bij de brug? Nog nooit eerder van gehoord. En 'Seymourizer II': wat een naam haha.
    Ja joh, historie... De Seymourizer I ken ik persoonlijk niet eens (en dat zegt wat, heb zelf jaren voor SD gewerkt en ken dus echt elke pickup die ze maken of hebben gemaakt). De SH6N gaat helaas niet regelmatig meer in de brugpositie en niet omdat 'ie dat niet goed kan maar omdat ze 'm zo niet (meer) promoten én omdat ie niet in TB komt, dus niet geschikt voor de bredere spacings van hipshot bruggen, tremolo's, floyd roses etc etc.

    Ook interessant dat je een SH-1B bij de hals zou plaatsen... De B heeft meer omwentelingen koperdraad dan de N neem ik aan, dus klopt mijn aanname dan ook dat de SH1B bij de hals gesplit wat meer power heeft? Klinkt overigens als een serieuze optie.
    Jup, hij heeft iets meer wikkelingen van dezelfde draadsoort (42awg plain enamel) en zelfde magneet. Hij is ietsjes voller dan de N versie, dus ook iets meer power in de hals. Ik vind de 1N echt (te) dun en te jangly voor high gain. Leuk voor als je cleaner wilt in een ES335 maar high gain? nop. Vind ik... En ja, gesplit heeft ie ook iets meer power dan een N versie.

    Wat zijn de nadelen van een SH-1B bij de hals? Als in: is het niet té veel output o.i.d. voor humbucker cleans (wat de SH-1N prima kan)? Of rol je dan gewoon de volumeknop wat terug? Ook heeft de SH-1B best wat laag toch? Wordt dit niet extra versterkt als je het bij de hals plaatst (heel bassy/boomy)? En hoe is de PATB2N vs. de SH-1B bij de hals wat jou betreft? En tot slot: de gitaar waar ik hem in wil stoppen heeft geen tremolo en van de PATB2 is geen non-trembuckervariant voor zover ik weet. Is dit een issue?
    De 1B heeft redelijk wat laag maar gaat mijns inziens niet echt in de weg zitten in de hals positie. Het is niet zo dat de 1B zoveel laag heeft als bijvoorbeeld de Invader hoor. Volume terugdraaien geeft inderdaad een redelijk prima cleanere tone. Nadeel? Ik ervoer het grootste nadeel dat ik de 1N niet meer te pruimen vind

    Er bestaat geen PATB2N, slechts PATB2 of PATB1N (patb = parallel axis trem bucker). Ik vind de PATB1N absoluut bizar goed. Veel preciezere respons op je aanslag dan de SH1B of 1N, het heeft die PAF warmte maar met de articulatie van een modern element.

    Het feit dat je gitaar geen trem heeft is op zich geen punt, die staafjes als polepieces zijn zeg maar vriendelijk genoeg voor de diffusie van het magnetische veld. Dat gezegd hebbende: de meeste gitaren tegenwoordig zijn eigenlijk gebaat bij een tremspaced brug pickup want bijna alle bruggen zijn breder gespaced tegenwoordig dan vroeger. Ik doe al jaren geen SH's meer in de brug positie, tenzij ik écht niet anders kan (zoals met authentieke PAF clones, antiquity JB etc).


    Mocht de SH1B in de hals echt te boomy worden, dan is de remedie heel eenvoudig: om te beginnen, polepieces inkorten (kortere polepieces = lagere inductie = meer treble in je tone) en als dat niet werkt, andere magneet erin (Alnico 4 ipv 5, want de A4 geeft minder laag dan een 5, geeft ietsjes meer midrange en vlakt het scherpe van het hoog eraf). Magneten kosten echt geen zak, en een tweedehands Sh1B is vaak makkelijk gevonden.

    __________________________________________________ _________________________________________________


    FYI: een Alnico II Pro humbucker is precies hetzelfde als een Jazz, maar dan met een alnico II magneet ipv alnico 5. precies. hetzelfde. Dit is geen speculatie; dit is bevestigd door SD. Idem de Custom, Custom Custom en Custom5 (fullshred = custom5 met andere polepieces).

  2. #22

    Standaard

    @Orpheo
    Interessant al die informatie en geschiedenis! Ik vroeg me altijd al af of die paar millimeter verschil nou echt zoden aan de dijk zet bij trem vs. non-trem, maar gelukkig maakt dit niet zoveel uit. Dan vraag ik me wel weer af wat überhaupt het nut is van verschillende versies pickups (behalve misschien het 'historisch correcte' wat sommige mensen op prijs stellen).

    Ook erg interessant dat sommige pickups dezelfde opbouw, draad, omwentelingen e.d. hebben maar dat enkel de magneten verschillen. Dat is dan echt een makkelijke en goedkope manier om de 'verschillende' Seymour Duncan pickups te proberen. Weet jij of er een overzicht is van pickups waarbij dit het geval is? Ik zit erover te denken om wat pole pieces aan te schaffen (is inderdaad heel goed te doen) om wat te experimenteren. Ik wilde altijd al een keer de Alnico II Pro proberen, maar vind het te duur om even 100 euro uit te geven voor zoiets. Dit maakt dat een stuk laagdrempeliger .

    Je hebt me trouwens aan het denken gezet en geholpen om een keuze te maken. Bedankt daarvoor! Voor nu ga ik voor de PATB1N en PATB2B. Ze zien er niet uit, maar dat overleef ik wel. Zo mooi is de gitaar sowieso al niet to begin with en het gaat uiteindelijk om het geluid.
    Laatst gewijzigd door Chocola; 15 juli 2020 om 12:27
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Of trem spaced vs normaal uitmaakt: Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik vind voornamelijk dat het er netter uitziet. En ja, je zal vast wel iets van issues hebben met snaren die niet netjes door het magneetveld gaan maar of je dat hoort...?

    Ik weet niet of er een officieel overzichtje bestaat maar je kan het wel vinden. Hieronder mijn overzichtje

    Bevestigd:

    Alnico 2 pro = Jazz (alnico 2 vs 5). 42awg, poly insulation

    Custom = custom custom = custom5 = fullshred (ceramic vs alnico 2 vs alnico 5 -> kortere polepieces), insulation weet ik even niet?

    ______________________________________________

    Vermoedelijk:

    JB = Distortion = Invader = Black Winter (alnico 5, double thick ceramic, triple ceramic -> normale polepieces)

    Verder was dat 't wel bij Seymour Duncan. Ik weet dat BKP dit geintje niet uithaalt, die heeft echt unieke winds per pickup. Nou ja.. .uniek? Sommige zijn gewoon 1 op 1 jatwerk van SD en Dimarzio maar de laatste jaren zijn ze wel behoorlijk goed bezig met eigen winds te maken.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Dus je beweert dat er BK elementen zijn die 1 op 1 hetzelfde zijn als SD of Dimarzio elementen? Welke elementen zijn dat dan? Misschien begrijp ik je verkeerd, vandaar mijn vraag.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brum Bekijk bericht
    Dus je beweert dat er BK elementen zijn die 1 op 1 hetzelfde zijn als SD of Dimarzio elementen? Welke elementen zijn dat dan? Misschien begrijp ik je verkeerd, vandaar mijn vraag.
    Ik zeg dat BKP ooit pickups heeft gemaakt met exact dezelfde spoel geometrie hebben als een aantal SD's en Dimarzio's. De Painkiller had dezelfde spoel geometrie als een JB, de Riff Raff brug de Pearly Gates en Abraxis was precies een Superdistortion.

    Misschien hebben ze in de jaren her en der wat tweaks gemaakt, maar toen ik die pickups side by side open had, waren de overeenkomsten te sterk om toeval te zijn.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Het is dus niet zo dat ze PRECIES die pickups na hebben gemaakt, maar dat dus draaddikte en spoel ontwerp is... "geleend". Beetje niet echt netjes, maar BKP heeft ook genoeg pickups gemaakt die wél echt origineel zijn, zoals de Mule, Warpig, Juggernaut etc etc.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2011
    Berichten
    7.336

    Standaard

    Ik heb die Abraxas in een gitaar zitten momenteel. Ik kan verklappen dat die echt wezenlijk anders klinkt dan een Dimarzio Super Distortion, want daar heb ik 'm voor geruild, letterlijk. De enige overeenkomst qua klank is dat ze beide een wat ronder hoog hebben. De Super Distortion had duidelijk meer output en was wat meer 'creamy'. De Abraxas is wat gearticuleerder. Ik vind ze beide meer dan prima, maar ze lijken qua klank niet echt op elkaar. Mag ik dan stellen dat, al hebben ze dezelfde spoel geometrie, het twee verschillende elementen zijn? Is het dan ook erg, mocht er wat leentjebuur gedaan zijn vraag ik me af. Zelfde voor tubescreamer varianten, bepaalde Marshall schema's, etc. Persoonlijk zie ik dan het probleem niet zo als ze toch verschillen.

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Ik zeg dat BKP ooit pickups heeft gemaakt met exact dezelfde spoel geometrie hebben als een aantal SD's en Dimarzio's. De Painkiller had dezelfde spoel geometrie als een JB, de Riff Raff brug de Pearly Gates en Abraxis was precies een Superdistortion.

    Misschien hebben ze in de jaren her en der wat tweaks gemaakt, maar toen ik die pickups side by side open had, waren de overeenkomsten te sterk om toeval te zijn.
    Riffraff is AV, Pearly Gates AII. Just saying.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Al die beoordelingen van pickups zullen best een leuke indruk geven. Maar het maakt erg veel uit in wat voor gitaar je ze zet. Ik heb hetzelfde setje sd alnico II ooit in 2 verschillende zelfgebouwde gitaren gezet. Zelfde model maar een met korina body en een met een swampash body. Ze klonken behoorlijk anders. Ook definitie en voor mij gevoel leken ze in het ene model zelfs luider.

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door telerocker Bekijk bericht
    Riffraff is AV, Pearly Gates AII. Just saying.
    My god heb je wel gelezen wat ik zei?!

    Spoel geometrie. Spoel. Niet magneet. Spoel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top