Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1

    Standaard Welke Seymour Duncan pickups?

    Normaal speel ik voornamelijk stevige blues/rock, maar ik vermaak ik me ook goed met moderne metal. Ik heb nog een PRS SE Tremonti (een ouder model met dunne body, zonder handtekening van Paul en met wraparoundbrug) en ik wil deze gitaar uitrusten met nieuwe pickups.

    Ik heb naast de PRS wat betreft humbuckergitaren twee Les Pauls met SH-1 59/SH-4 JB en SH-2 Jazz/SH-4 JB. En de JB's zijn ook lekker ruig maar klinken me te klassiek/vintage voor moderne metal. Niet strak genoeg (vooral niet in het laag). Ze zijn er niet voor gemaakt en dat is steeds meer te merken. De huidige pickups in die PRS SE zijn bagger wat mij betreft. Veel te modderig en eigenlijk van alles niets... Omdat ik eigenlijk altijd wel tevreden ben geweest met Seymour Duncans dacht ik: laat ik eens kijken wat Seymour voor me in het assortiment heeft. Maar, ik zie door de bomen het bos niet meer... Wat zijn er toch veel pickups voor metal bijgekomen .

    Affijn, wat ervaringen van jullie worden op prijs gesteld!

    Wat ik zoek is een pickupset voor de wat modernere (strakke) metal met relatief veel articulatie (en weinig modder/mush). Ter illustratie wat niet: black, death, doom, stoner e.d. Ter illustratie wat wel: moderne speed, metal core, glam (al gaat dit ook prima op de JB), NU metal. Misschien is het wel samen te vatten als de wat meer commercieel klinkende/pop-klinkende metal, maar misschien beledig ik nu mensen . Verder speel ik niet lager dan D/drop C, maar meestal doe ik het gewoon in E/drop D (de metal die ik speel gaat niet zo laag gelukkig).

    Waar ik ook mee zit is dat die PRS wel heel erg licht is en mega hard resoneert akoestisch gezien. Dit zal ook vast nog gevolgen hebben voor de pickupkeuze?

    De pickups die in mijn straatje lijken te liggen voor brug:
    - SH-6 Duncan Distortion
    - Nazgûl: voor moderne metal maar lijkt gemaakt te zijn voor lage tunings, is het daarmee minder geschikt voor mijn use-case?
    - Pegasus: ik denk dat dit te low output is/te veel gericht is op prog metal.

    De pickups die in mijn straatje lijken te liggen voor hals:
    - SH-2 Jazz: maar daar heb ik er nu al een van en is toch wel erg klassiek wat mij betreft.
    - SH-1 59: idem dito als de Jazz.
    - SH-6 Duncan Distortion
    - Sentient: lijkt een soort kruizing te zijn tussen de 59 en Jazz? Geen gekke optie, ik vind ze beide geweldig in mijn Les Pauls en een ander halselement zal wat meer variatie geven dan een set van dezelfde pickups.

    Ik noem expres de Custom Hybrid, Custom 5, Custom Custom, JB en what not niet omdat mijn indruk van die pickups altijd meer 'vintage' geweest is. Ik zoek nu echt naar 'modern'.

    Overigens wil ik me niet blind staren op Seymour Duncan, ik heb alleen altijd goede ervaringen gehad met dit merk zodoende dat ik hier het eerst naar kijk. Maar als dit niet handig is voor wat ik zoek, laat dat dan ook gerust weten. Oh en tot slot: ik speel ook regelmatig met split coil, vooral bij het halselement. Al mijn gitaren hebben deze mod en ik ben er echt fan van. Het is geen eis, maar wel een leuke bijkomstigheid als de elementen split ook redelijk/goed klinken (voor extra variatie in toon ).

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Verkoop die prs en koop een ltd/schecter/ibanez/bc rich/charvel als je moderne metal wil spelen.

  3. #3

    Standaard

    Want dat kan niet op een PRS? Serieuze vraag overigens, ik zie niet zo waarom je geen moderne metal kunt spelen op zo een SE. Maar ik sta ervoor open om daarover van gedachten te veranderen .

    Ik heb overigens jaren een RG320 en RG550 gehad van Ibanez, maar ik heb nooit kunnen wennen aan die halzen. Veel te dun/ielig voor mijn handen, en ook die pickups waren niet geweldig. Ik heb een voorkeur voor wat dikkere halzen zoals op die PRS SE. En wat betreft Charvel trouwens: ik heb al jaren GAS voor een San Dimas (in het roze haha), maar ik kan niet zo goed overweg met floyds.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2007
    Locatie
    Nieuwstadt
    Berichten
    5.020

    Standaard

    Mijn ervaring is dat op iedere afzonderlijke gitaar een pickup een eigen sound zal hebben. Ik zal al als voorbeeld geven dat ik op mijn meest gebruikte Strat een setje Toneriders heb en daar klinken ze geweldig! Ik deze betreffende set ook op andere Strats geprobeerd maar het is toch niet hetzelfde. Zelfde geld voor een Seymour Duncan JB die ik uit een Yamaha RGX TT heb gehaald en in een Fender Strat heb geplaatst waar ie dus veel beter tot z'n recht komt. In de betreffende Yamaha zit nu een Tonerider humbuckert ( ben effe de naam kwijt ) maar die klinkt dus echt super in dit gitaartje!

    Kortom, ik en mede forummers kunnen hier van alles roepen maar ik denk echt dat je zult moeten experimenteren totdat je iets tegenkomt dat je bevalt!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik zou dan in jouw geval kiezen voor Seymour Duncan black-outs.
    Die zijn echt super voor metal en lijken me het meest geschikt voor de sound en het karakter wat je zoekt.
    Dingen zijn overal te koop.

  6. #6

    Standaard

    Actieve pups lijken me een optie, maar wellicht is de amp een factor?

    EMG's zijn vrij klinisch maar of dat zo over kan naar je gitaar weet ik niet. Je moet immers ruimte hebben voor de batterij.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Of het je smaak is weet ik niet, maar check -ondanks de naam- ook eens de Seymour Duncan Black Winter.

  8. #8

    Standaard

    Ha, thanks all voor de reacties. Wat betreft actieve pickups: ik heb EMG 60, 81 en 85 en 89 gehad en die zijn allemaal heel slecht bevallen. Blackouts zijn - zelfs als ze wat beter klinken - geen optie, ik hou gewoon niet van het actieve. Wat betreft Black Winters: die zag ik ook, maar is dit niet juist heel modderig omdat ze gemaakt worden voor death metal? Ik ga er ook eens naar kijken. Ik vond ook een filmpje op youtube waar veel van deze pickups vergeleken worden: https://www.youtube.com/watch?v=KbRlcdNHYDM

    Chill dat mensen dit maken .
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Op wat voor setup speel jij? Volgens mij maakt dat ook nogal wat uit, niet in de laatste plaats de speakers. Ik had altijd het idee dat je in een metal setup niet fout kon gaan met een setje EMG's, maar heb er geen ervaring mee.

    In perspectief. Ik heb momenteel een setje SD SH-1 59/SH-4 JB in een LP en ik vind ze echt veel te heftig. Beetje een miskoop, maar de Donlis PAF's zijn al onderweg

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Op wat voor setup speel jij? Volgens mij maakt dat ook nogal wat uit, niet in de laatste plaats de speakers. Ik had altijd het idee dat je in een metal setup niet fout kon gaan met een setje EMG's, maar heb er geen ervaring mee.

    In perspectief. Ik heb momenteel een setje SD SH-1 59/SH-4 JB in een LP en ik vind ze echt veel te heftig. Beetje een miskoop, maar de Donlis PAF's zijn al onderweg
    Kemper (+ pedalboard met allerlei pedaaltjes) rechtstreeks in een Solid State Logic pre-amp. Dus de 'setup' is met iedere druk op de knop anders . Voor ruige sounds pak ik meestal iets van het volgende:
    - Victory Super Kraken
    - Mesa Boogie JP2C met 4x12
    - Een van de vele geweldige Michael Britt-profielen

    En qua heftigheid is de JB inderdaad dikke prima, maar het is vooral dat de JB niet strak genoeg is voor wat ik wil. Affijn, ik bestel denk ik gewoon de distortion en zie wel hoe dat bevalt. Ik kan altijd weer wisselen op een later moment .
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top