Normaal speel ik voornamelijk stevige blues/rock, maar ik vermaak ik me ook goed met moderne metal. Ik heb nog een PRS SE Tremonti (een ouder model met dunne body, zonder handtekening van Paul en met wraparoundbrug) en ik wil deze gitaar uitrusten met nieuwe pickups.

Ik heb naast de PRS wat betreft humbuckergitaren twee Les Pauls met SH-1 59/SH-4 JB en SH-2 Jazz/SH-4 JB. En de JB's zijn ook lekker ruig maar klinken me te klassiek/vintage voor moderne metal. Niet strak genoeg (vooral niet in het laag). Ze zijn er niet voor gemaakt en dat is steeds meer te merken. De huidige pickups in die PRS SE zijn bagger wat mij betreft. Veel te modderig en eigenlijk van alles niets... Omdat ik eigenlijk altijd wel tevreden ben geweest met Seymour Duncans dacht ik: laat ik eens kijken wat Seymour voor me in het assortiment heeft. Maar, ik zie door de bomen het bos niet meer... Wat zijn er toch veel pickups voor metal bijgekomen .

Affijn, wat ervaringen van jullie worden op prijs gesteld!

Wat ik zoek is een pickupset voor de wat modernere (strakke) metal met relatief veel articulatie (en weinig modder/mush). Ter illustratie wat niet: black, death, doom, stoner e.d. Ter illustratie wat wel: moderne speed, metal core, glam (al gaat dit ook prima op de JB), NU metal. Misschien is het wel samen te vatten als de wat meer commercieel klinkende/pop-klinkende metal, maar misschien beledig ik nu mensen . Verder speel ik niet lager dan D/drop C, maar meestal doe ik het gewoon in E/drop D (de metal die ik speel gaat niet zo laag gelukkig).

Waar ik ook mee zit is dat die PRS wel heel erg licht is en mega hard resoneert akoestisch gezien. Dit zal ook vast nog gevolgen hebben voor de pickupkeuze?

De pickups die in mijn straatje lijken te liggen voor brug:
- SH-6 Duncan Distortion
- Nazgûl: voor moderne metal maar lijkt gemaakt te zijn voor lage tunings, is het daarmee minder geschikt voor mijn use-case?
- Pegasus: ik denk dat dit te low output is/te veel gericht is op prog metal.

De pickups die in mijn straatje lijken te liggen voor hals:
- SH-2 Jazz: maar daar heb ik er nu al een van en is toch wel erg klassiek wat mij betreft.
- SH-1 59: idem dito als de Jazz.
- SH-6 Duncan Distortion
- Sentient: lijkt een soort kruizing te zijn tussen de 59 en Jazz? Geen gekke optie, ik vind ze beide geweldig in mijn Les Pauls en een ander halselement zal wat meer variatie geven dan een set van dezelfde pickups.

Ik noem expres de Custom Hybrid, Custom 5, Custom Custom, JB en what not niet omdat mijn indruk van die pickups altijd meer 'vintage' geweest is. Ik zoek nu echt naar 'modern'.

Overigens wil ik me niet blind staren op Seymour Duncan, ik heb alleen altijd goede ervaringen gehad met dit merk zodoende dat ik hier het eerst naar kijk. Maar als dit niet handig is voor wat ik zoek, laat dat dan ook gerust weten. Oh en tot slot: ik speel ook regelmatig met split coil, vooral bij het halselement. Al mijn gitaren hebben deze mod en ik ben er echt fan van. Het is geen eis, maar wel een leuke bijkomstigheid als de elementen split ook redelijk/goed klinken (voor extra variatie in toon ).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!