Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    er bestaan ook verstelbare ruimers maar die zijn niet taps voor rechte gaten erg handig heb ze nooit in hout geprobeerd wel met kunststof en metaal.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Little Jay Bekijk bericht
    Je hebt ook dit soort ruimers:


    Maar ik vraag me dan wel af of die niet te taps toelopen... lijkt me lastig om een uniform tuner-gat te krijgen met rechte ‘wanden’ zeg maar.
    Je hebt deze ook voor op electrische boormachines en dat heb ik (plus een handruimer om randjes lakopbouw weg te halen). Eerst de bovenste rand ruimen tot de juiste diameter, liefst ietsjes groter (dus, als je gat 8mm is en het moet 10mm worden, ruimen naar 10.2 ongeveer!) en dan met een goed bitje boren. Ik gebruik deze boren:



    deze zijn ontzettend scherp en snijden ontzettend mooi door het esdoorn heen. De ruimer zorgt er alleen voor dat het hout niet gaat splinteren of dat de lak niet afbrokkelt.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Ik zou met een stappenboor voorzichtig voor en achter verruimen en de ruimte die nog er nog tussen overblijft met je juiste diameter boor weghalen. Eventueel andersom draaiend. Kan eigenlijk niet misgaan.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    Je hebt deze ook voor op electrische boormachines en dat heb ik (plus een handruimer om randjes lakopbouw weg te halen). Eerst de bovenste rand ruimen tot de juiste diameter, liefst ietsjes groter (dus, als je gat 8mm is en het moet 10mm worden, ruimen naar 10.2 ongeveer!) en dan met een goed bitje boren. Ik gebruik deze boren:



    deze zijn ontzettend scherp en snijden ontzettend mooi door het esdoorn heen. De ruimer zorgt er alleen voor dat het hout niet gaat splinteren of dat de lak niet afbrokkelt.
    Maak je dan nog gebruik van een centreerpen die je in het gat laat vallen of zo, of centreer je die laatste boor op het oog dmv de ontstane rand van het geruimde gat?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Maak je dan nog gebruik van een centreerpen die je in het gat laat vallen of zo, of centreer je die laatste boor op het oog dmv de ontstane rand van het geruimde gat?
    De zobo valt precies in het gat dat de ruimer maakt dus dat centreert zichzelf. Als ik een gat moet maken met slechts de pilot hole, dan centreer ik het met de centreerdoorn van de zoboboor. Ze hebben ook langere doornen dus dat centreert echt mooi.

    Oh... en ik doe praktisch alles met een kolomboor. Alleen de pot gaten op een gewelfd oppervlak doe ik met de hand zodat het haaks staat op de top.

    Ik vind het fixen van gebrokkelde lak vele, vele malen vervelender dan een boor die een paar tienden uit het lood valt.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    11 september 2007
    Locatie
    Erhens van d'ee tot 'ontenisse
    Berichten
    1.094

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    En zo'n type houtboor?



    Moet je natuurlijk wel het gat opvullen met bv. rondhout, zodat het midden van de boor eerst in het midden van het gat in hout boort. Maar vervolgens snijden de zijpunten eerst de lak door en krijg je een schadevrij nieuw gat.
    Dit, en dan linksom draaien voorkomt dat je lak scheurt. Je snijdt daarmee een cirkel in de lak. Dat zorgt voor een zwakke plek zodat de lak gecontroleerd scheurt, en niet verder dan de cirkel. Zorg dat het houtje dat je erin steekt een putje in het midden heeft, zodat je dat als referentie voor het midden kunt gebruiken. Ga nooit buiten de cirkel, anders springen er vlokken lak eraf. Daarom ook (dat lak er in vlokken afspringt), zou ik vijlen en raspen vermijden, of de vijl moet zo zoet zijn als die ik voor mn kettingzaag gebruik (zeer zoet).

    Taps ruimen kan ik alleen maar aanraden. Je ruimt langs boven, tot de diameter aan de bovenkant perfect is (cirkel van houtboortje), dan haal je er een scherp metaalboortje door op relatief hoog toerental om de schacht verticaal te maken.

    Bij een aantal houtsoorten (populier, elzen, linde) is het lastig een schoon gat te boren, ik verstevig het hout dan wel eens met een druppeltje lijm of lak. Wat je ook doet, esthetisch maakt het toch niet veel uit, er komt een potmeter met ringetje en moer op.
    Hello, hello-oooo! (ola!)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top