Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard Goede ruimer voor elektrische gitaar?

    Lang verhaal kort: ik heb steeds weer gitaren waarvan ik de potentiometergaten en stemmechaniekgaten wil verruimen om respectievelijk full size (US spec) potmeters en moderne standaardmaat stemmechanieken te kunnen plaatsen. Dit doe ik nu met een kolomboor, maar dit levert wisselende resultaten op. Zodoende wordt het denk ik tijd voor een ruimer om die gaten op een minder agressieve manier te verruimen.

    Zijn er mensen met tips waar ik zo een ruimer kan vinden? Bij stewmac hebben ze hele dure exemplaren dus zodoende vraag ik me af of je voor gitaar bijzondere ruimers nodig hebt of dat de standaardvariant ook goed zal werken. Wat gebruiken jullie hier? :-).

    Thanks!
    Laatst gewijzigd door Chocola; 10 juli 2020 om 15:51
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Een tip die eens kwam van 1 van de leden hier (Nielsje?): Laat je boor linksom draaien i.p.v.rechtsom om hem zodoende als ruimer te gebruiken. Het proberen waard, lijkt me. Laat ons je ervaring daarmee dan ook even weten aub.

  3. #3

    Standaard

    Ha Piezo. Ja dat doe ik al inderdaad, linksom beschadigd minder snel (helemaal op een wat lager toerental en met een metaalboor i.p.v. houtboor) al duurt het wel een oneindigheid. Maar nog steeds breken er soms stukjes lak af. En hoewel dat niet heel erg uitmaakt doordat de stemmechanieken daar meestal wel overheen vallen, vind ik het geen porem. Dus zodoende dat ik echt op zoek ben naar een manier om dit nog 'veiliger' te doen . Ik heb geen ervaring met ruimers, maar als ik het zo zie dan lijkt me dit een goed alternatief en zodoende dat ik daar naar op zoek ben.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    En zo'n type houtboor?



    Moet je natuurlijk wel het gat opvullen met bv. rondhout, zodat het midden van de boor eerst in het midden van het gat in hout boort. Maar vervolgens snijden de zijpunten eerst de lak door en krijg je een schadevrij nieuw gat.
    Laatst gewijzigd door Plant; 10 juli 2020 om 21:18

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Het nadeel van een dergelijke houtboor, en ook van bv forstnerboortjes, is dat het een hele klus is om die precies uit te lijnen in een bestaand gat.
    Of het ligt aan mijn vakmanschap, dat kan ook.

  6. #6

    Standaard

    Op zich is dat nog wel een optie als een ruimer niet kan of niet te krijgen is, maar ik zie dat niet echt als een verbetering t.o.v. wat ik nu heb omdat ik eerst alles moet opvullen en daarna uitlijnen. Het klinkt allemaal wat omslachtig voor zoiets simpels als een gat vergroten .

    Maar iedereen hier gebruikt boortjes begrijp ik (en geen ruimers of vergelijkbare tools)?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    proberen een trapje te slijpen in een boortje? boortje in de boormachine en met een slijpschijf oid het eerste deel tot de diameter van het gat dat je hebt draaien? Geen idee of het gaat werken, maar in theorie...
    no life without music

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.605

    Standaard Goede ruimer voor elektrische gitaar?

    Ik gebruik deze met m’n handboor:



    Volgens mij bij de action gekocht, in ieder geval voor weinig. Werkt prima om gaten van potmeters te vergroten. Tuners nog niet geprobeerd.
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  9. #9

    Standaard

    Die gebruik ik wel eens voor staal/metaal, maar werkt dat echt goed voor het tedere hout van een maple cap? Het ziet er zo ruig uit :O
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Om de lak te beschermen sowieso eerst een stukje schilderstape over het gat plakken en daar doorheen boren. Pas verwijderen als alles klaar is.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top