Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28
  1. #11
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard

    Bedankt Cluseau.

    Zelfs als de secundaire wikkelingen parallel zouden staan, dan red je het met één EZ81 niet (max 150 mA).

    Of ze parallel kunnen? Ik heb daar eigenlijk nooit over nagedacht (tenzij het ging om 2 wikkelingen met gelijke specs.). De dc-weerstand van de 120 mA wikkeling is 2 x 83 Ohm, die van de 60 mA wikkeling 2 x 172 Ohm. Je zou denken dat de totale stroom zich dan behoorlijk goed naar rato (2:1) verdeelt.

    Ik heb inmiddels zo veel buizen verzameld dat ik ze nooit meer allemaal in projecten verwerkt krijg. Maar ik wil nog wel een eind komen. Dus een MOSFET zit niet in mijn 'gereedschapskist'. Ik smokkel natuurlijk wel door soms diodes en/of brugcellen en vroeger ook wel zenerdiodes te gebruiken. Maar daar blijft het wel bij.

    Groet,
    Robert

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dus als ik een accu in mijn auto heb van 60Ah dan kan ik daar tijdens het starten niet een accu van 36Ah aan parallel zetten zonder die kleine te verfrommelen?
    Interessant punt. Ik zou zeggen in principe niet nee. Wel is een accu wat grofstoffelijker dan een hoogspanningswikkeling in een buizen versterker. Misschien de dynamo mee laten helpen tijdens het starten, toch altijd meegenomen die paar ampere

  3. #13
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard

    Excuses, twee maal gepost dus deze vervalt.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert G. Bekijk bericht
    Zelfs als de secundaire wikkelingen parallel zouden staan, dan red je het met één EZ81 niet (max 150 mA).
    Die snap ik even niet. Een EZ81 kan bijna 40Watt leveren en je eindtrapje is maar 12Watt.Daarbij komt dat die volle uitsturing niet een continu stroom is en ook niet altijd voluit staat. Maar stel je gebruikt hem op max volume dan nog zal je continu vermogen veel lager uitkomen dan dioe 12Watt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #15
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard

    Volgens deze Philips datasheet voor de EZ81 is Io max 150 mA voor 2 x 300 V en een filter met C als ingang:

    https://frank.pocnet.net/sheets/010/e/EZ81.pdf

    Alleen met een L als ingang kan je tot 180 mA gaan maar dan verlies je het voordeel van de hogere spanning voor de voortrappen.

    Dat mijn eindtrapje maar 12 Watt is kan ik niet zo goed plaatsen. Bedoel je uitgangsvermogen? Dat zal toch zo'n 15 Watt zijn; de UGT is behoorlijk goed (eigenlijk bedoeld voor Hi-Fi). Of bedoel je het opgenomen vermogen? Maar dat is qua anodestroom toch in ieder geval 25 Watt, want 100 mA x 250 V?

    Groet,
    Robert

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Volgens jouw opgave in het schema is je bias vermogen 24.8Watt. Meer dan toegestaan volgens de datasheet. We zien wel erger dingen gebeuren zoals 90Watt persen uit 2xEL34. Dat is bijna het dubbele en die overleven het ook wel even. Dit in het achterhoofd, waarom doen we dan zo moeilijk als we de gelijkrichter overbelasten. Wat je kan doen is de maximale stroom meten (spanning meten over 180 Ohm) bij volle uitsturing en een continu sinus signaal. Zou me zeer verbazen als je over de 150mA gaat.edit:zou ook gunstiger zijn als je de voeding van de anode aansluit voor de choke. Je houdt dan meer over voor de preampjes. Waarom wil je op je preamp meer spanning hebben trouwens?
    Laatst gewijzigd door cluseau; 29 juni 2020 om 18:16
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #17
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard

    De EL86's blijven bij geen ingangssignaal (dat bedoel je toch met bias vermogen?) onder de maximum belasting van zowel de anode (12 Watt) als het schermrooster (1,75 Watt). Die zijn immers 11,6 Watt en 0,37 Watt. Ik overbelast ze dus niet.

    Ik hou er niet van om op het randje te ontwerpen. Maar overdadig ontwerpen doe ik wel. Dat is voor mij juist een deel van de lol. Ik heb naast veel buizen ook de nodige trafo's liggen. Ik wil die dan graag zo 'compleet' mogelijk gebruiken (alle wikkelingen), maar nooit 'op het randje'. Hetzelfde geldt voor de chassis' die ik heb (alhoewel ik daar nu bijna doorheen ben); ik ontwerp dan het liefst in elke opening voor een buisvoet een buis.

    Professioneel gezien zal er best veel op mijn bouwsel aan te merken zijn. Maar ik ben een amateur.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Nou, 50mA bij 248V is 12,4Watt. Vergat ik even dat dit kathodebias is en de kathodespanning af te trekken van de voeding. Idd kom je dan op 11.6Watt op het randje. Maar 100mA is nog steeds geen 150mA, wat mis ik dan?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard

    Ik ben de draad een beetje kwijt.

    Ik dacht dat je aangaf dat de gehele versterker met één EZ81 kan worden gevoed door de twee hoogspanningswikkelingen parallel te schakelen.

    Met een C-filter zit je dan wat mij betreft over de rand van wat een EZ81 kan hebben en kom je qua spanning ook veel te hoog uit. Ook is er dan geen reserve meer over voor eventuele effecten met buizen (ik laat nu 6,3 V en extra gefilterde B+ tot max. ca. 10 mA uitkomen op een 7-pins buisvoetje).

    Dus alleen met een L-filter (swinging choke) zou het wel kunnen; dan haal je (net) 250 V bij dus een netspanning van ca. 237 V. De nu toegepaste smoorspoel kan max. 200 mA hebben maar ik weet niet zeker of die qua luchtspleet bedoeld is als swinging choke. Vandaar ook de ruime marge die er nu is. En het is de enige smoorspoel die ik met die marge heb die op die plek op het chassis past.

    Maar misschien bedoel je (inmiddels) dat ik de 1N4007’s alsnog kan vervangen door een EZ81. Maar dat kwam al in het begin van deze draad ter sprake. Het zou ook de EZ80 zijn plaats kosten. De EZ80 zou dan een 6X4 (EZ90) worden en op de plek terecht komen waar nu al dat 7-pins buisvoetje zit.

    Maar ik heb eerlijk gezegd ook geen zin om dit soort operaties in dit stadium in de versterker te gaan uitvoeren; het soldeerwerk wordt er dan niet bepaald beter door. En waarom eigenlijk? Voor hooguit 1,8 V winst aan regulatie? Het werkt nu mooi (op een probleem met de 6,3 V wikkeling voor effecten na; die meet nu als onderbroken maar ik hoop dat het ‘m zit in de aansluiting van de wikkelling en een soldeerlip op de trafo; zoiets zat ook aan de primaire kant maar dat heb ik al weten te herstellen; als de versterker rechtop kan staan, ga ik daar nog wel op los; voor de versterker zelf maakt het gelukkig niet uit).

    De EL86 zit in mijn beleving niet op het randje. De dissipatie van anode + schermrooster zit best ruim onder de opgetelde maxima uit de datasheet. De instelling in de versterker is precies (zelfs een fractie er onder) volgens de Philips datasheet voor de EL86.
    Laatst gewijzigd door Robert G.; 29 juni 2020 om 18:43

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert G. Bekijk bericht
    Ik dacht dat je aangaf dat de gehele versterker met één EZ81 kan worden.........
    Dat is ook zo. Moet makkelijk kunnen, daarom snap ik het probleem niet. Of ik moet iets van jouw bedoelingen over het hoofd zien. Ben ook maar een mens (hoewel boze tongen beweren dat ....)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert G. Bekijk bericht
    ......... gevoed door de twee hoogspanningswikkelingen parallel te schakelen.
    Ook dat kan maar was meer een antwoord op een opmerking van tmms
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top