Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard Gitaarversterker met 2 x EL86 pp

    Dag allen,

    Ik heb gisteren het elektronische deel van een gitaarversterker met 2 x EL86 pp afgerond en getest. Wat nog rest in het maken en monteren van de bodemplaat (MDF met een plaat aluminium voor afscherming).

    De versterker is bedoeld om samen met een al eerder gemaakte versterker met 2 x ECL86 pp stereo te kunnen spelen ( zie: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ighlight=ecl86 ).

    Twee EL86's in push-pull laten qua zowel maximaal vermogen als vervorming fraaie cijfers zien, fraaier dan 2 x EL84 in push-pull. Een probleem is wel dat de schermroostervoedingsspanning 200 V moet zijn terwijl de anodevoedingsspanning 250 V moet zijn. Omdat de schermroosterstroom varieert tussen 4 mA (geen signaal) en 26 mA (volle uitsturing) is het wegwerken van die 50 V verschil met een weerstand niet goed mogelijk omdat het voltage bij volle uitsturing te veel zou inzakken.

    Ik heb dit opgelost met 2 x ZZ1040 stabilisatiebuizen. Het beschikbare chassis en de beschikbare voedingstransformator hebben uiteindelijk de uitkomst bepaald.

    Ik ben erg tevreden met het resultaat. Met het volume op nul is de versterker muisstil. Draai je hem open dan gaat het al snel hard (dus net zoals de eerder gemaakte versterker heeft ook deze versterker flink wat gain).

    Grappig is nog dat de stabilisatiebuizen bij flinke uithalen op de gitaar wat minder licht-paarse straling afgeven. Dat komt omdat de schermroosterstroom bij een uithaal toeneemt. Die extra stroom loopt tijdens zo'n uithaal niet meer door de stabilisatiebuizen. Je kan dit al zien bij daglicht; in het donker zal het er nog mooier uitzien maar dat moet ik nog uitproberen. Dus hoe harder het gaat, hoe meer de stabilisatiebuizen van licht-paars naar 'Deep Purple' gaan.

    Bijgaand het schema en enkele foto's.

    Voor meer info en foto's: http://otl800.blogspot.com/2020/06/g...cc-2-x_28.html

    Groet,
    Robert







    Laatst gewijzigd door Robert G.; 29 juni 2020 om 11:53

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Ziet er netjes uit man, veel plezier ermee!!!!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert G. Bekijk bericht

    Woow, netjes zeg

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Waarom trouwens niet de hele versterker door de buis? EZ81 moet je dan hebben denk ik. Veel capaciteit overigens, hyperfocus van me de laatste tijd

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    23 juli 2017
    Locatie
    Konongo, Ghana
    Berichten
    21

    Standaard

    Bedankt voor de complimenten, miyaru, tmms. Dat doet me goed.

    De voedingstransformator heeft twee hoogspanningswikkelingen: 275 - 0 - 275 V / 120 mA en 275 - 0 - 275 V / 60 mA dus ik moest de voeding van de schermroosterstroom en de voeding van de anodestroom sowieso van elkaar scheiden. Overigens zijn de genoemde spanningen in werkelijkheid hoger omdat de primaire voor 220 V geschikt is. Bij mij thuis kwam gisterenmiddag zo'n 237 V uit het stopcontact dus er komt dan zo'n 7 % aan de secundaire meer vrij (dus de voltages bij de secundaire wikkelingen in het schema zijn in werkelijkheid nog een tikje hoger).

    Als ik de voeding voor de anodestroom ook met een buis (EZ81) zou willen doen, zou ik bij een normale C - L - C achter de EZ81 op een veel te hoge spanning uitkomen (320 V o.i.d.). Dan zou ik dus zo'n 70 V moeten wegpoetsen. De anodestroom varieert weliswaar maar 10 mA tussen geen signaal en volle uitsturing maar dat zou met de voor het wegpoetsen van die 70 V benodigde weerstand toch tot inzakken van de voedingsspanning leiden. Ik vond dat juist gezien de oplossing met de ZZ1040's voor de schermroosters een onbevredigend vooruitzicht.

    Vandaar de L-C achter de 2 x 1N4007 (swinging choke). Ik was er namelijk niet gerust op dat ik met een EZ81 in plaats van de 1N4007's wel op 250 V uit zou komen. Achteraf gezien had het denk ik wel gekund (onder meer door die 237 V uit mijn stopcontact; ik had gerekend met 230 V) want met de 1N4007's kwam ik uit op 270 V. Vandaar die aanvankelijk niet geplande weerstand van 180 Ohm. Gelukkig had ik al een dubbele elco (2 x 100 uF) gemonteerd. Die zou dan parallel geschakeld achter de smoorspoel komen te staan maar staat dus nu niet meer parallel. Het geeft wat extra afvlakking op de koop toe en het 'verlies' aan regulatie (10 mA x 180 = 1,8 V) is verwaarloosbaar.

    Groet,
    Robert
    Laatst gewijzigd door Robert G.; 29 juni 2020 om 15:13

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert G. Bekijk bericht
    ...... Vandaar de L-C achter de 2 x 1N4007 (swinging choke). Ik was er namelijk niet gerust op dat ik met een EZ81 in plaats van de 1N4007's wel op 250 V uit zou komen. Achteraf gezien had het denk ik wel gekund (onder meer door die 237 V uit mijn stopcontact; ik had gerekend met 230 V) want met de 1N4007's kwam ik uit op 270 V. Vandaar die aanvankelijk niet geplande weerstand van 180 Ohm. Gelukkig had ik al een dubbele elco (2 x 100 uF) gemonteerd. Die zou dan parallel geschakeld achter de smoorspoel komen te staan maar staat dus nu niet meer parallel. Het geeft wat extra afvlakking op de koop toe en het 'verlies' aan regulatie (10 mA x 180 = 1,8 V) is verwaarloosbaar.
    180 ohm is de moeite waard voor het sag-effect, zit in de orde van grootte van de inwendige weerstand van een gelijkricht buis volgens mij. Zou ook kunnen overwegen de twee secundaire wikkelingen parallel te schakelen

    edit: o nee dat kan niet.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    edit: o nee dat kan niet.
    Leg uit aub.


    Mooi stukje p2p werk bovendien erg netjes. Top

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    , de wikkelingen delen de te leveren stroom, is teveel voor de lichtste wikkeling.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    , de wikkelingen delen de te leveren stroom, is teveel voor de lichtste wikkeling.
    Dus als ik een accu in mijn auto heb van 60Ah dan kan ik daar tijdens het starten niet een accu van 36Ah aan parallel zetten zonder die kleine te verfrommelen?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert G. Bekijk bericht
    Een probleem is wel dat de schermroostervoedingsspanning 200 V moet zijn terwijl de anodevoedingsspanning 250 V moet zijn.
    Dit is naar mijn idee veel mooier op te lossen met een MOSFET ipv stabilisatorbuizen. De buizen zullen je HS voeding onnodig belasten, kosten twee buisvoeten en ook nog eens gloeidraad voeding.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top