Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 20 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 196
  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Om te beginnen heb ik de brug van de Epiphone gehaald. Dat ging niet helemaal zonder schade, maar gelukkig kon ik het losse hout voor het grootste deel teruglijmen.

    Insnijden van de lak:



    Ik heb een mal van karton gemaakt om de lak rond de brug tegen de hitte van de strijkbout te beschermen.



    Hier zie je hoe heet het wordt: het papier op het karton verschroeit.



    Mijn plamuurmesje, met een geslepen rand.



    Met de strijkbout op vol vermogen maak ik de brug en het plamuurmes goed heet. Daardoor smelt de houtlijm onder de brug.



    En dan is het voorzichtig steeds een stukje verder wrikken met het hete mes, en steeds de brug opnieuw verhitten.









    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 30 juni 2020 om 18:55

  2. #72
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Na een half uurtje komt zo uiteindelijk de brug los.



    Hm. Hij zit nog ergens vast.





    Ik heb met het plamuurmes een behoorlijk stuk lijm/hout losgestoken. Gelukkig zit het nog deels vast, dus ik ga proberen het terug op z’n plaats te lijmen.







    Dat gaat hetzelfde als het lijmen van de brug: een stukje hout tussen de X-braces om te zorgen dat de klem langs de braces kan.





    Met een kwastje en zwaartekracht breng ik lijm in de ‘breuk’.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 30 juni 2020 om 19:28

  3. #73
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Een stukje hout op de breuk om die goed vlak te persen. Er zit een stuk bakpapier onder, om te zorgen dat ik dat blokje niet aan de gitaar vastlijm.



    En dan klemmen.







    Daarna heb ik vast de lijmresten van de onderkant van de brug weggehaald, met een beitel, een schraper en schuurpapier.







    Het resultaat van vandaag:


  4. #74

    Standaard

    is dit misschien te doen met epoxy lijm? dat loopt ertussen en bevat geen water. Zag in een documentaire een bouwer die alleen epoxy lijm gebruikte voor het plakken van de toets omdat het dus geen vocht bevatte.

  5. #75

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leejuan Bekijk bericht
    is dit misschien te doen met epoxy lijm? dat loopt ertussen en bevat geen water. Zag in een documentaire een bouwer die alleen epoxy lijm gebruikte voor het plakken van de toets omdat het dus geen vocht bevatte.
    ik wilde dit posten op de vorige foto's maar in de tussentijd kwam de brug verwijderen tussen door haha

  6. #76
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leejuan Bekijk bericht
    is dit misschien te doen met epoxy lijm? dat loopt ertussen en bevat geen water. Zag in een documentaire een bouwer die alleen epoxy lijm gebruikte voor het plakken van de toets omdat het dus geen vocht bevatte.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leejuan Bekijk bericht
    ik wilde dit posten op de vorige foto's maar in de tussentijd kwam de brug verwijderen tussen door haha
    Ik heb gekozen voor houtlijm. Dat is uiteindelijk het beste om hout aan elkaar te lijmen. En Titebond Original kan ook gewoon weer los als dat nog ooit nodig is; epoxy niet.
    Langs de randen was de brug op de lak gelijmd; daar hecht houtlijm niet op. Dat is ook een reden dat de brug daar door de snaarspanning werd losgetrokken. Voor ik de brug teruglijm moet ik de lak op die plaatsen wegschrapen.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 30 juni 2020 om 18:06

  7. #77

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Ik heb gekozen voor houtlijm. Dat is uiteindelijk het beste om hout aan elkaar te lijmen. En Titebond Original kan ook gewoon weer los als dat nog ooit nodig is; epoxy niet.
    Langs de randen was de brug op de lak gelijmd; daar hecht houtlijm niet op. Dat is ook een reden dat de brug daar door de snaarspanning werd losgetrokken. Voor ik de brug teruglijm moet ik de lak op die plaatsen wegschrapen.
    Dit was bedoeld als reactie op de vraag hoe je de braces zou kunnen vastzetten

  8. #78
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leejuan Bekijk bericht
    Dit was bedoeld als reactie op de vraag hoe je de braces zou kunnen vastzetten
    Oh ok, haha ! Ik ga dat ook met houtlijm doen. Mijn grote vriend Youtube liet me zien hoe dat moet.

    https://youtu.be/z1_5m7UuqC0

  9. #79

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Oh ok, haha ! Ik ga dat ook met houtlijm doen. Mijn grote vriend Youtube liet me zien hoe dat moet.

    https://youtu.be/z1_5m7UuqC0
    ah ziet er goed uit!

  10. #80

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door leejuan Bekijk bericht
    ah ziet er goed uit!


    misschien is deze ook nog handig.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top