Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 20 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 196
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb nog wat geschuurd. Veel verder durf ik niet te gaan, en mooier wordt het er niet op. De hals voelt wel lekker glad aan, ook bij de breuk.
    De eigenaar vindt het goed dat ik probeer de hals bij te kleuren. De Z-Poxy is overal weggeschuurd, en de lijmnaden zijn mooi gevuld.





    De hals is nog steeds mooi recht.



    Als de eigenaar zijn kat kwijt is: die zat in de gitaar.



    Ik heb (5 van) de ouwe snaren teruggezet om te kijken of de hals het onder spanning houdt. Dat doet ie, zo te zien.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 juni 2020 om 15:29

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MartinL Bekijk bericht
    Dat is een leuke uitdaging, let wel op dat je het schroefdraad van de trussrod niet vollijmd.
    Hij beweegt nog ! Dus dat is ook gelukt.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Is het niet handiger om de gehele achterkant van de hals te strippen en opnieuw te kleuren?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Is het niet handiger om de gehele achterkant van de hals te strippen en opnieuw te kleuren?
    Dat wordt ongeveer het idee, maar dat is nog een vrij lastige klus. Ik wil er nergens te veel van af schuren. En op de kop laat ik de lak zitten, denk ik, dus de kleuren moeten ergens in elkaar overgaan. Ik wil niks verkloten; de gitaar doet het nu prima. Als ie van mijzelf was dan probeerde ik het zeker; nu moet ik even kijken. Maar het is wel het mooiste om de hele hals te refinishen.

    Ook dat heb ik nog nooit gedaan, dus er valt weer wat te leren !

    Zijn er behalve schuren nog andere manieren om de lak weg te krijgen ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 juni 2020 om 22:39

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik zou de kop ook meenemen. Je kunt afbijt proberen om de lak eraf te krijgen.

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Het hangt vermoedelijk ook erg van de lak af. Ik heb laatst een van mijn gitaren van zijn oude laklaag ontdaan, omdat dat verschrikkelijk goor spul was. Na jaren bleef het spul in de zomer nog stinken en werd plakkerig, het was nooit goed uitgehard. Dat was ook een boel schuren, schrapen, en in mijn geval hielp het om er hier en daar een hittepistool op te zetten. Dan ging het spul borrelen en pruttelen en vloeien, en was het daarna makkelijker weg te halen. Maar dat zal alleen met die malle lak van mij werken, gok ik.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb de hals van de Washburn iets bijgekleurd. Ik was er al bang voor, maar op het grootste deel zat nog een laag sealer onder de ouwe lak. Daar hecht de stain natuurlijk niet. Ik durf niet goed als een dolle verder te schuren aan een dunne hals die nu goed aanvoelt. Dat betekent dat de plekken rond de breuk die wel tot blank hout zijn geschuurd nu iets beter zijn bijgekleurd, en dat de rest blijft zoals het was.

    Ik heb de eigenaar gevraagd wat ie wil: verder schuren en mooier kleuren, of het laten zoals het nu is: een lekker bespeelbare, maar lelijkere, hals. We laten het zo. I guess it’s the price he’ll have to pay. Morgen een laag Tru Oil en klaar is kees.

    De stains: mahogany brown, poppy red en charcoal black.



    1,2 en 3 lagen.



    Mahoniebruin kleurt het beste.



    Vóór het stainen:



    Na het stainen:





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 17 juni 2020 om 22:11

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Beter dan dit wordt ie niet. Ik heb de hals in drie lagen Tru-Oil gezet, beetje geschuurd met 1000 grit, en hem gepolijst met Colad polish. De hals voelt lekker aan.

    Mijn maat kan een setje snaren meenemen, dan zadelen we ‘m op.
















  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Een vraag over de 12 string waar ik de neck reset bij deed:

    Ik heb nieuwe snaren op de gitaar, die nu bespeelbaar is. 12 string spelen is wel wennen: de toets heeft nauwelijks radius en is breder. Maar dat komt wel goed.

    Om de spanning op de hals wat lager te houden stem ik de gitaar een hele toon lager: D G C F A D. Dat gaat goed, behalve op de A snaren. Dat zijn twee .012 snaren.
    Als ik speel verandert de pitch van die twee snaren behoorlijk als ik de snaar harder indruk, bijvoorbeeld bij een open D akkoord (C dus nu). Dat gebeurt in alle posities, en zelfs zo erg dat die snaren enorm vals klinken. Als ik de snaar heel subtiel tegen de fret duw klinkt de gitaar wel zuiver. Ik heb er op gelet of ik de snaar niet opzij ‘opduw’; dat is niet zo. De andere snaren hebben dat niet tot nauwelijks.



    Wat kan de oorzaak zijn ? Te hoge frets ? Of iets anders ? Het is echt storend. Wie kan me helpen ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 18 juni 2020 om 21:01

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Topkam niet diep genoeg ingezaagd?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top