Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 20 EersteEerste ... 89101112 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 196
  1. #91
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Het losse stukje zit weer vast. Nou begint het schoonschrapen en vlakken van het lijmoppervlak.







    Zijn er manieren om de rest van de gaten te dichten, op zo’n manier dat houtlijm daar ook hecht ?
    Gewoon opvullen met zaagsel vermengd met houtlijm?

  2. #92
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Om de brace goed te lijmen met houtlijm moet de oude lijm weg, want houtlijm hecht niet goed op oude houtlijm. Ik denk niet dat ik de spleet ver genoeg open krijg om er schuurpapier doorheen te trekken.

    Zou in dit geval secondenlijm geen betere optie zijn ? Dan zou ik ook niet ingewikkeld hoeven te klemmen; volgens mij kan ik dat dan een paar minuten met de hand aandrukken.

  3. #93
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Ik denk dat in dit geval dan 2 componenten lijm een betere optie is maar het blijft lastig het tussen de open naad te krijgen.

  4. #94
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Ik denk dat in dit geval dan 2 componenten lijm een betere optie is maar het blijft lastig het tussen de open naad te krijgen.
    De naad moet in ieder geval iets worden geopend. En dan kan ik ook gewoon Titebond gebruiken, denk ik.

    Het is behoorlijk piemelen en puzzelen, maar ik heb het volgende bedacht:

    Ik ‘til’ het bovenblad iets omhoog van de brace door er vlak naast een dun balkje te klemmen tussen onder- en bovenblad. Daar gaat de spleet net iets verder van open.



    Zonder het balkje. De spleet is zo dun dat ik er niks in krijg. (Het begint smerig te klinken, ik weet het).



    Met het balkje gaat de naad iets verder open. Ik hoop genoeg om er door de capillaire werking en de zwaartekracht houtlijm in te kunnen laten vloeien. Is het een idee om die met wat druppels water te verdunnen om hem beter in de spleet te laten vloeien ? Ik moet dan met een pipetje de lijm op z’n plaats proberen te krijgen.



    Dan haal ik het eerste balkje weg, klem boven- en onderblad op de plaats van de brace op elkaar om te zorgen dat ik van binnen uit het bovenblad niet omhoog druk, en klem een of twee latjes tussen de gelijmde brace en het onderblad.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 3 juli 2020 om 17:23

  5. #95
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Nou, ik kan er nog dagen over nadenken en praten, maar het moet een keer gebeuren. Ik heb de eerste losse brace vastgelijmd (hoop ik).

    Gitaar rechtop in de bankschroef, met de bladen geklemd tussen twee latten.



    Onverdunde Titebond in een pipetje.



    De naad heb ik eerst opengesperd met een balkje tussen onder- en bovenblad, vlak naast de brace. Ik kreeg hem er niet achter; daar kon ik niet bij.



    Toen heb ik zo goed en zo kwaad als het kon een streep lijm in de naad gelegd met het pipetje. Dat is blind op de tast niet simpel.



    Ik heb geen spiegeltje, dus ik heb steeds met foto’s op m’n iPhone gecheckt waar overal lijm zat. Die loopt hoop ik door de zwaartekracht in de kier. Ik heb nog wat geholpen met een dun voelmaatje en een cocktailprikker.



    Op een gegeven moment heb ik het balkje weggehaald.



    Het is een flinke knoeiboel ...



    Met twee stukjes hout tussen de braces heb ik de gelijmde brace tegen het bovenblad geklemd.



    Zo te zien is er overal wat squeeze out, dus ik hoop er maar het beste van. Ik laat alles tot morgen drogen. Ik durfde de overtollige lijm niet weg te vegen omdat ik daardoor de klemhoutjes weer van hun plaats drukte.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 juli 2020 om 00:13

  6. #96
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    als de lijm er zit dan met een dun kwastje/penseel de lijm in de gleuf werken dat moet lukken lijkt me met een kwastje kun je het wellicht wat beter uitsmeren

  7. #97
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    als de lijm er zit dan met een dun kwastje/penseel de lijm in de gleuf werken dat moet lukken lijkt me met een kwastje kun je het wellicht wat beter uitsmeren
    Tussenstand: de achterste brace die ik heb gelijmd lijkt goed vast te zitten. Vandaag nummer 2: de voorste brace, achter de bridgeplate. Dat is lastig, want de kier zit achter de bridgeplate, dus daar moet ik via de achterkant lijm in proberen te krijgen. Kijken of dat met een kwastje lukt.

  8. #98
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De tweede brace is nu ook gelijmd. Ik heb met een kwastje lijm in de achterkant van de naad gepropt, terwijl het bovenblad iets van de brace werd gedrukt door een latje dat ik er naast geklemd heb. Daarna heb ik de gitaar vijf minuutjes op z’n kop gezet om de lijm in de kier te laten lopen. Toen heb ik weer twee houtjes tussen de braces geklemd, zodat de gelijmde brace tegen het bovenblad wordt gedrukt.
    Ik hoop dat het zo hecht, want ik kon op geen enkele manier bij de kier om die schoon te maken. Gelukkig hebben we de foto’s nog.

    Kwastje afgezaagd.





    De andere kant past precies in de pinholes. Dat kan later nog van pas komen.



    Onder de koffie heb ik even zitten googelen naar wat voor gitaar dit eigenlijk is. Het is dus een Epiphone PR 350-12 uit 1992.




  9. #99
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Toen was het tijd om te lijmen.

    Dit is het latje dat naar ik hoop de kier wat open duwt door het bovenblad omhoog te duwen. Alles moet via de achterkant, omdat aan de voorkant de bridgeplate voor de naad zit.



    Proefopstelling voor de twee houtjes (de voorste) die de brace tegen het bovenblad moeten duwen.



    Toen begon het gefriemel met het kwastje en de lijm. Die heb ik iets verdund om hem beter in de kier te laten vloeien.









    De gitaar op z’n kop, om de lijm van achter in de kier te laten zakken.



    Deze twee latjes klemmen dus de brace tegen het bovenblad.



    En nu maar weer een paar uur wachten tot de lijm droog is. Morgen lijm ik de brug terug op z’n plaats.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 4 juli 2020 om 18:09

  10. #100
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Onder de koffie heb ik even zitten googelen naar wat voor gitaar dit eigenlijk is. Het is dus een Epiphone PR 350-12 uit 1992.



    Made by Samick, Korea Lees mijn post #37 eens terug?

    Dit zijn bijna 1 op 1 foto's van een Samick gitaar die ik zelf een aantal jaren terug onder handen nam. Daar is nog een topic over, maar alle foto's zijn dankzij Photobucket uit de lucht.
    Het betrof een 6-snarige western met dezelfde issues: Een bolle top achter de brug en een gekanteld brugzadel.
    Wel erg toevallig, gezien ook dat brugzadel

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top