Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 14 van 20 EersteEerste ... 41213141516 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 131 t/m 140 van 196
  1. #131
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik ben erover aan het denken om een set goeie topkamvijltjes te kopen. Nou is het probleem dat je voor verschillende sets snaren ook verschillende vijltjes kan krijgen. Maar als ik helemaal volledig wil zijn heb ik voor de reguliere sets akoestisch en elektrisch een vijltje of 13 nodig:

    .09 - .010 - .011 - .012 - .013 - .015 - .017 - .020 - .022 - .026 - .036 - .046 - .052

    Goeie vijltjes heb je voor een euro of 15 - 20 per stuk. Ik zag ook een setje Hosco vijltjes: 11 stuks voor € 155,-, met de maten:

    .010 - .013 - .016 - .024 - .028 - .032 - .036 - .042 - .046 - .050 - .056

    Mijn vraag: hoe nauw komt de maat van het topkamvijltje ? Kom je bijvoorbeeld voor een .012 snaar ook weg met een .013 vijltje ? Of is die 1/1000ste inch al te veel verschil ?

    Hier de vijltjes die ik vond. Ze schijnen wel goed te zijn.

    https://www.tonefactory.nl/hosco-set...thin-nut-files
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 14 juli 2020 om 17:54

  2. #132
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De Epiphone geeft het niet op. Er rammelt weer wat; ik denk nog ergens een losse brace, maar ik kan hem niet vinden. Er zit onder de brug weer een flink buikje in het bovenblad, maar de actie blijft prima. Raar ding, deze.

    https://youtu.be/ku0ywj7itgQ

    Met de snaren er af rammelt het iets minder. Dat bevestigt mijn vermoeden van een losse brace: de snaarspanning ‘trekt’ het blad van de brace af. Zonder snaren is dat minder.

    https://youtu.be/SayHvBiekC4

    Ik heb gekeken en gevoeld of ik de losse brace kan vinden, maar dat lukt me nog niet.











    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 juli 2020 om 21:28

  3. #133
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Dan maar een nieuw zadeltje maken. Ik heb eerst vers 100 grit schuurpapier op mijn ‘leveling beam’ geplakt. Het ouwe heeft er maanden op gezeten, maar is nu op.









    De ‘fret leveling beam’ heb ik zelf gemaakt van een stuk stevig aluminium rechthoekig buis, dat ik nog wel écht vlak gemaakt heb. Kost maar een paar euro. Ik heb er twee gemaakt: een korte en een lange.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 juli 2020 om 19:23

  4. #134
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Het brugzadel: ik heb een benen blank gevonden die meer dan de goede dikte heeft.



    De dikte moet 2,45 mm worden.



    Die is nu 3,25 mm.



    In de bankschroef, en dan proberen hem integraal op de goeie dikte te schuren. Met de hand ...







    Tussendoor veel passen en meten.



    Op de goede lengte zagen. De zijkanten worden nog afgerond voor een goeie pas.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 21 juli 2020 om 00:25

  5. #135
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Hier controleer ik of het zadel helemaal tot onder in de gleuf komt.



    Dat zit goed strak.



    Nu moet ik de goede radius en hoogte er in krijgen. Ik gebruik het oude plastic zadeltje als mal, want dat was goed. Tip: markeer de voorkant, anders raak je geheid de draad kwijt.









    Ik hou de hoogte voorlopig aan de veilige kant.



    Wordt vervolgd. Dit is wel de grootste pain-in-the-ass gitaar tot nu toe. Maar het komt allemaal goed.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 juli 2020 om 17:30

  6. #136
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.791

    Standaard

    Hoewel ik het sowieso erg knap vind wat je doet, vind ik het bijzonder dat je al zoveel eh... controlemomenten (weet even geen ander woord) van tevoren in weet te bouwen, waardoor je - althans in beginsel - niet/weinig voor verrassingen komt te staan.
    Zonder dat ik maar enig idee heb om dit soort klusjes ook te gaan doen, lees ik je topic met erg veel plezier!
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  7. #137
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Hoewel ik het sowieso erg knap vind wat je doet, vind ik het bijzonder dat je al zoveel eh... controlemomenten (weet even geen ander woord) van tevoren in weet te bouwen, waardoor je - althans in beginsel - niet/weinig voor verrassingen komt te staan.
    Zonder dat ik maar enig idee heb om dit soort klusjes ook te gaan doen, lees ik je topic met erg veel plezier!
    Thanks ! Blijve kijke zou ik zeggen.

    Ik doe dit allemaal puur uit hobby; het is vaak een hele ingewikkelde puzzel wat er met een gitaar allemaal mis is. Maar ik heb tijd zat voor research, vooral op Youtube en op forums en groepen zoals deze. En dat loont zich blijkbaar, want dingen die me eerst onmogelijk leken lukken nu (met de nodige fouten) heel aardig. En het gaat nog lang niet altijd perfect hoor.

    Bijvoorbeeld bij mijn eigen 12 string, waar ik een tijd geleden een neck reset op deed. Als je goed kijkt dan zie je dat de hals niet meer recht op de gitaar staat:



    En de neck dive op dezelfde gitaar is veel te groot:



    Maar: er is weer op te spelen, en dat kon echt niet toen ik ‘m kreeg.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 20 juli 2020 om 19:10

  8. #138
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De Epiphone 12 string doet ‘t. De rammel is er uit. Vraag me niet hoe, want ik heb geen idee. Maar nadat ik het nieuwe brugzadel had geplaatst was de rammel ook verdwenen. Het enige dat ik kan bedenken is dat het vorige zadel te los zat en trilde, maar ik hoorde ook gerammel als het zadel er uit was. Of: er heeft iets in de gitaar gelegen. Maar ik heb er niks uit zien vallen. Schiet mij maar lek.

    Gedaan:

    - Hals bijgesteld en actie verlaagd
    - Brug losgemaakt en opnieuw gelijmd
    - Losse braces vastgelijmd
    - Nieuw benen brugzadel gemaakt
    - Frets gevlakt, gekroond en gepolijst
    - Topkam ingevijld voor goede snaarhoogte op fret 1.
    - Grote schoonmaak


    Ik moet een hoop losse .010 snaren halen. Want bijna iedere keer als ik de snaren los en weer vast maakte brak de .009 G snaar. Een .010 houdt beter, vermoed ik. Nu liggen hier een aantal setjes Ernie Ball 12 string snaren zonder .009 snaar, hahaha !





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 juli 2020 om 10:42

  9. #139
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb het een dag later nog even gecheckt, maar er rammelt niks meer. Wonderbaarlijke Genezing.

    https://youtu.be/29qKqA6w3nI

  10. #140
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Okee. Wat nu ?

    Er ligt hier nog zat. Even denken waar ik het meeste zin in heb.

    - Een goedkope Epiphone SG met een saai uiterlijk. Opnieuw spuiten met iets fels met glitters ?



    - Lakschade aan mijn Squier Precision.



    - Deze ligt al lang op de plank: mijn Rustkaster Baritone. Die heb ik ooit gebouwd met een neck angle voor de Stetsbar tremolo, maar die hoek is te groot. De snaren liggen veel te hoog boven de pickups. Ik moet een shim maken om de hoek kleiner te maken.





    - Spaanse gitaar van een vriendin, die ooit van de muur is gedonderd. De gitaar dan.



    - Cheapo western gitaartje met wat issues. Iets om iemand blij mee te maken als ik ‘m goed krijg. De brug zit weer eens los.





    - En dan ligt hier nog een leuke 1973 EKO Ranger twaalfsnaar. Loodzwaar en super degelijk; ik denk dat er vooral cosmetisch het nodige aan kan gebeuren. De lak is op veel plaatsen gebarsten, ik heb geen idee of en hoe dat te herstellen is. Maar deze is de moeite waard om echt goed op te knappen.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 22 juli 2020 om 18:07

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top