Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 19 van 20 EersteEerste ... 917181920 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 196
  1. #181
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Even wat 'food for thought'. Tot nu dacht ik daar ook niet over na, maar nu we er toch zijn...

    Fender style, smalle hoekige topkammetjes:



    Gibson style, 3x3 heads. Toch wat breder en afgerond:



    See what I mean?

  2. #182
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Even wat 'food for thought'. Tot nu dacht ik daar ook niet over na, maar nu we er toch zijn...

    Fender style, smalle hoekige topkammetjes:



    Gibson style, 3x3 heads. Toch wat breder en afgerond:



    See what I mean?
    Ik snap ! Het gaat je om de hoek van de snaren in de breedte, niet in de diepte. Goed om te weten; soms klinkt een snaar ‘dood’ zonder te ratelen en dat zou daar wel eens aan kunnen liggen.

  3. #183
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De volgende. Ik ga de ouwe EKO Ranger 12 proberen te restaureren.

    Aan de gitaar is niet veel mis: nieuwe mechanieken, goed schoonmaken en afstellen. Als ik dat doe hou ik de gitaar in originele staat.

    Maar: Rangers zijn niet super zeldzaam als vintage instrument, en ik vind de barsten in de lak niet mooi. In het kader van het oefenen van mijn skills ga ik proberen het uiterlijk van de gitaar aan te pakken. Dat ga ik doen door:

    - De scheuren vast te lijmen met secondenlijm.
    - De scheuren daarna egaal vlak te schrapen en te schuren met de rest van de body. De poly (?) finish lijkt me daar dik genoeg voor.
    - De hele body op te schuren en te polijsten.

    Ik zag een video waarop je kan zien hoe dat gaat:

    https://youtu.be/nU3M3syaSkM

    Ik heb hier een body van een sloopgitaar liggen met dezelfde barsten en waarschijnlijk ook dezelfde (is dat poly ?) lak; daar kan ik eerst naar hartelust op oefenen.

    De foto’s:

    1973 EKO Ranger 12


    De brug zit gelijmd en geschroefd. Zo kwamen ze uit de fabriek.



    De barsten in de lak. Ze zitten niet in het hout; dat heb ik goed gecheckt.





    Dit is het ouwe barrel met dezelfde soort barsten. Daar kan ik op oefenen.





    Het halsblok in de gitaar loopt helemaal door tot het klankgat. De hals is daar in geschroefd. Zeer massief allemaal !

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 31 juli 2020 om 15:30

  4. #184
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Om te beginnen heb ik gekeken of de nieuwe stemmechanieken passen. Dat doen ze. Alleen zijn de van de nieuwe te dik: 9,5 mm, en de gaten zijn 8 mm. Ik ga niet de hele zooi weer ruimen: ik gebruik de oude bushings, want daar passen de nieuwe tuners gewoon in. En ik heb geen zin om twaalf gaten uit te ruimen; ik heb daar na die zes op The Beast even genoeg van.







    Ik mep de bussen er voorzichtig uit met een oud 9 mm boortje.





    De nieuwe (links) en de oude (rechts) busjes.








  5. #185
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Het valt me wel op dat 3 van die scheuren precies achter de schroeven weglopen. Bij de middelste ook naar het klankgat toe.
    Zal wel met de spanning op de top en mogelijke verzwakking van het hout door de schroefgaten komen. Er zijn veel meer scheuren, maar die 3 lijken verband te houden met de brug(bevestiging).

  6. #186
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Het valt me wel op dat 3 van die scheuren precies achter de schroeven weglopen. Bij de middelste ook naar het klankgat toe.
    Zal wel met de spanning op de top en mogelijke verzwakking van het hout door de schroefgaten komen. Er zijn veel meer scheuren, maar die 3 lijken verband te houden met de brug(bevestiging).
    Goed gezien ! Zag ik nog niet. Ik voel/zie voorlopig niks van binnen, en de ‘barst’ naar het klankgat is niet echt een barst.

  7. #187
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik had geen speciaal imbusje (0,50” - 1,27 mm) meer om de zadels van mijn Strat te verstellen. Die raak ik altijd kwijt, dus die heb ik online gekocht. Je krijgt er dan meteen 12. Beetje overdreven, maar ik heb er voor de rest van m’n leven genoeg. Als ik het hele zakje niet kwijt raak tenminste.



    Verder is het hier binnen echt niet te harden van de hitte, dus de reparaties liggen even stil. Tijd om te kijken of ik dit nog kan: op een Blues Harp spelen.









    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 12 augustus 2020 om 14:43

  8. #188
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    864

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Het valt me wel op dat 3 van die scheuren precies achter de schroeven weglopen. Bij de middelste ook naar het klankgat toe.
    Zal wel met de spanning op de top en mogelijke verzwakking van het hout door de schroefgaten komen. Er zijn veel meer scheuren, maar die 3 lijken verband te houden met de brug(bevestiging).
    Het lijken meer op pop (spreid) nagels dan schroeven ikzie geen gleuf of ster in de koppen Heb ik het mis?

  9. #189
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door motorhan Bekijk bericht
    Het lijken meer op pop (spreid) nagels dan schroeven ikzie geen gleuf of ster in de koppen Heb ik het mis?
    Ik ging uit van wat er bij de foto stond:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    De brug zit gelijmd en geschroefd. Zo kwamen ze uit de fabriek.

    Ik zie (ook) niet goed wat het zijn, ik dacht dat er misschien ter versiering iets over de schroefkopjes zat.

  10. #190
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Even wat 'food for thought'. Tot nu dacht ik daar ook niet over na, maar nu we er toch zijn...

    Fender style, smalle hoekige topkammetjes:



    Gibson style, 3x3 heads. Toch wat breder en afgerond:



    See what I mean?
    Volgens mij moet je kammetjes voor een 2 x 3 kop een beetje in de richting van de tuner snijden. En schuin aflopend naar de kop ook.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top