Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 54
  1. #1

    Standaard Harley Benton TE-90QM Trans Red

    Even een korte review van een gitaartje dat ik enkele maanden geleden bij een bekende webwinkel gekocht heb voor 189,-, de Harley Benton TE-90QM Trans Red.
    En ik zal meteen maar de crux verklappen. Wat een fijn, goed afgewerkt en goed klinkend gitaartje, zelfs al zou hij drie keer zo veel kosten!

    Afwerking en componenten
    Toets een beetje droog, maar dat is zo gefixt. Dunne, matte laklaag op de hals, maar foutloos aangebracht. Frets zonder hoge plekken, netjes gepolijst en fretrandjes mooi afgewerkt. Dat laatste heb ik bij twee van mijn Fenders wel anders meegemaakt. Lakwerk van de body is foutloos. Potmeters goed en geen overdreven hoogteverleis bij terugdraaien van volume en toon. De driewegschakelaar is een beetje wobbly, maar dat is ook de enige component waar ik wat twijfel bij heb. Doet het verder prima. Mooie quilted maple top. Geen A-kwaliteit, maar met mooi diepteeffect.

    Assemblage
    Enkele schroefjes van de stemmechanieken een beetje los, dus even aandraaien. Diepte van de groeven in de kam hoeft niks aan te gebeuren. Klein beetje gesmeerd zodat de zaak goed loopt bij het stemmen. Halsstaaf zat een beetje los en dus een klein beetje aangetrokken. Niet veel want de halskromming was goed. Snaarhoogte bij de brug voor de meeste snaren iets naar beneden afgesteld en van enkele snaren de intonatie een beetje aan moeten passen. Normaal afstelwerk dus, ook voor duurdere gitaren. Elementhoogte ook iets bijgesteld, zodat het evenwicht qua volume tussen hals en brug goed is. Meeste afstelhoogtes die je op internet vindt voor P90 is dichter naar de snaren dan ik ze nu heb staan. Er zouden 009 snaren op zitten, maar ze voelen meer als 010.

    Geluid
    Ik heb humbuckers gehad en ik heb ze allemaal weer verkocht. Humbuckers zijn mij te donker of te krachtig en met coil split te dun. Dit is mijn eerste P90 (Roswell) en ik moet zeggen ik ben wel verslaafd geraakt aan dat geluid. Ik heb verder allemaal single coils, waaronder een tele en een strat, maar als ik die nu speel vind ik ze dun klinken. De P90's geven meer output en een romiger distortion. Qua helderheid en output tussen een humbucker en een single coil in. Mooie sustain bij bijna alle overdrives en distortions of het nu bittenmolens of analoge effecten betreft. Mooi clean geluid ook. Op het brugelement net iets te veel midden, dus voor clean vind ik de hals en middenstand het mooist.Voor distortion zijn alle standen zeer bruikbaar.

    Conclusie. Supergitaartje, zeker voor deze prijs.
    Op internet zijn een aantal tests te vinden. Ik zie overigens dat de brug en f-gaten bij de laatste versie anders zijn. Daar werd ook op internet al melding van gemaakt. Ik weet niet of dat een kwaliteitsverschil inhoudt. Ook is de prijs iets hoger geworden.

    Laatst gewijzigd door josan; 11 juni 2020 om 16:48

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2011
    Locatie
    Daar
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Nog even en ze gaan gaan voor customshop prijzen, maar gefeliciteerd met je hb.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Zou me niks verbazen. Ik weet nog tien Mayones nog niet zo algemeen verkrijgbaar was in Nederland, Poolse scheurijzers voor (relatief) een appel en een ei. Dat is ook redelijk veranderd.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Zullen we eens beginnen met waardering voor Josans uitgebreide beschrijving?

    (Ik heb al te veel, maar zou deze plank wel leuk vinden)
    Och ja, gitaristen, soms zijn het nèt mensen...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2011
    Locatie
    Daar
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Goede uitgebreide beschrijving Josan, ik krijg er toch wel wat gas voor vanwege de prijs.
    Van Mayones weet ik ook nog dat ze niet zo duur waren, Guitarking was volgens mij vrij vroeg met het aanbieden ervan, nu zijn ze te duur vind ik, geld ook voor Maybach en Duesenberg, Chapman durf ik even niet te zeggen, waren wel iets goedkoper volgens mij.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Is het type gitaar waarover ik 15 jaar geleden droomde om die één te laten bouwen; 189 euro zeg je.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Leuke review Josan. Dat gitaartje ziet er kek uit en als hij zo is afgewerkt als jij schrijft, is 189 euro een weggeefprijs.
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  8. #8

    Standaard

    Vergelijking met de Humbuckersversie van deze gitaar. Meer sparkle in the P90. Zijn overigens geen ruisbakken.

    Oude en nieuwe versie.

    Andere review.
    Laatst gewijzigd door josan; 11 juni 2020 om 21:32

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 mei 2007
    Locatie
    zeeland
    Berichten
    4.037

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door josan Bekijk bericht
    Vergelijking met de Humbuckersversie van deze gitaar. Meer sparkle in the P90. Zijn overigens geen ruisbakken.

    Oude en nieuwe versie.

    Andere review.
    In die ene video zegt Henning Pauly dat de E-string minder hard klinkt dan de rest. Hoe is dat op jouw gitaar?
    Het is opvallend hoeveel recidivisten zich als herintreders op de plaats delict melden.

  10. #10

    Standaard

    Bij mij geen probleem telerocker. Ik hoor in een van de video's ook een aanlopende snaar, maar dat kan allemaal afstelling van pickups, snaarhoogte en halskromming zijn. Hij zegt al dat hij ze recht uit de doos test. Dan krijg je al niet de maximale kwaliteit uit zo'n instrument. Verder hoor ik in de video's ergens wat ruwe frets in de bendings en klaagt er iemand over uitstekende freteindjes, maar ook dat heb ik niet. Mogelijk dat ze er in de latere serie meer aandacht aan besteed hebben naar aanleiding van opmerkingen uit het veld.
    De eerste reviewer heeft ook nog een vergelijkingsvideo gemaakt tussen de Wilkinson en de Rowell P90's en dat verschil is op z'n hoogst heel klein. Het verschil dat je hoort zou ook aan de individuele plank kunnen liggen waarop ze gemonteerd zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top