Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 29

Discussie: baby bird bouw

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Mooi hoor ! Ik volg je met veel belangstelling. Firebirds zijn vette gitaren ! En jouw foto van de volute helpt mij al weer veel.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Mooi hoor ! Ik volg je met veel belangstelling. Firebirds zijn vette gitaren ! En jouw foto van de volute helpt mij al weer veel.
    Ik heb de eerste keer ook best even werk gehad met die volute. Omdat wanneer je dat halsblok ziet je nog niet precies weet hoe te werk te gaan. Inmiddels heb ik een redelijke methode gevonden.
    Ik breng eerst het zijaanzicht van de hals in model. Dus de hals op dikte brengen en de ronding van de volute naar de headstock vanaf de zijkant gezien. Vervolgens breng ik de hals in model tussen de 15e en de 2e fret, zeg maar het 'rechte' gedeelte. Dan teken ik op de achterzijde van de headstock de halve ronding af van de volute en begin ik te modelleren. Grof werkt met een steekbeitel. Vervolgens met een rasp en schuurpapier het fijnere werk.

    Lastig om zulke dingen in woorden uit te leggen. Als ik het had geweten had ik wel wat meer fotos voor je gemaakt.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Dit is misschien wat duidelijker. Even een snel schetsje op het werk:
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ik heb de eerste keer ook best even werk gehad met die volute. Omdat wanneer je dat halsblok ziet je nog niet precies weet hoe te werk te gaan. Inmiddels heb ik een redelijke methode gevonden.
    Ik breng eerst het zijaanzicht van de hals in model. Dus de hals op dikte brengen en de ronding van de volute naar de headstock vanaf de zijkant gezien. Vervolgens breng ik de hals in model tussen de 15e en de 2e fret, zeg maar het 'rechte' gedeelte. Dan teken ik op de achterzijde van de headstock de halve ronding af van de volute en begin ik te modelleren. Grof werkt met een steekbeitel. Vervolgens met een rasp en schuurpapier het fijnere werk.

    Lastig om zulke dingen in woorden uit te leggen. Als ik het had geweten had ik wel wat meer fotos voor je gemaakt.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Dit is misschien wat duidelijker. Even een snel schetsje op het werk:
    Super ! Ik snap het helemaal.
    Ik heb op m’n proefstukje eerst de hals afgerond tot ongeveer de nut, maar bij het vijlen van de volute beschadig je daar al gauw iets. Op jouw manier is dat veel minder. Thanks !

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Even een snel schetsje op het werk:
    Pas maar op voor de baas !

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Het leek me gaaf om bij het blauwe kleurtje een faux maple binding te doen. Eerste keer dat ik een faux binding doe, maar in combi met de stain best lastig. Ik had een laagje blanke lak op de binding aangebracht voor het stainen. Maar toch trok er op sommige kopshout plekjes de blauwe kleur nog in.

    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En alsnog een echte binding ? Dat blauw is trouwens echt gaaf. Welke stains gebruik jij ?

  8. #18

    Standaard

    Wat een super gaaf en lief gebaar ‘naar’ je neef.
    Ik wou dat ik je neef was!!!
    Fijne foto’s.
    Heel leuk project.
    Wat zeggen de pa’s en ma’s van je neef?
    Vriendelijke groet, Gus
    In Tartiflette we trust…..

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wauw, mooi wordt ie!

    Hoe werkt dat in de lak zetten van de faux binding alvorens de stain aan te brengen nou precies?
    Vanaf het bovenaanzicht zie je ook nog net het randje, dat betekent dat je die laklaag heel nauwkeurig aan moet brengen. Plak je dat af? Is er afplaktape waarmee dat goed gaat op hout?
    Laatst gewijzigd door D3nnis; 12 september 2020 om 20:18

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.964

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    En alsnog een echte binding ? Dat blauw is trouwens echt gaaf. Welke stains gebruik jij ?
    Alsnog een echte binding heb ik ook aan zitten denken. Maar dat is nu bijna niet meer te frezen met die ongelijke body top en fretboard al gelijmd. Krijg je nooit mooie geleid.

    Ik heb deze keer de sustain van TLC guitar goods gebruikt. Fijn spul.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Wat een super gaaf en lief gebaar ‘naar’ je neef.
    Ik wou dat ik je neef was!!!
    Fijne foto’s.
    Heel leuk project.
    Wat zeggen de pa’s en ma’s van je neef?
    Vriendelijke groet, Gus
    Het is voor mij meer een reden om weer een gitaartje te bouwen, zonder dat hij weer bij mezelf op mijn muziekzoldertje beland haha. Zijn ouders vinden het erg leuk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Wauw, mooi wordt ie!

    Hoe werkt dat in de lak zetten van de faux binding alvorens de stain aan te brengen nou precies?
    Vanaf het bovenaanzicht zie je ook nog net het randje, dat betekent dat je die laklaag heel nauwkeurig aan moet brengen. Plak je dat af? Is er afplaktape waarmee dat goed gaat op hout?
    Nouja, dit was dus mijn eerste en resultaat is niet helemaal wat ik zou willen. Maar je kunt het niet meer terugdraaien als de kleur eenmaal in de binding zit.
    Je kant het afplakken. Soms doen ze alleen de zijkant. Ik wilde de bovenkant ook zichtbare binding hebben. Ik heb bovenzijde afgeplakt, dan met een mesje en afstandblokje het randje wegsnijden. Dit in fe blanke lak zetten, en dan stainen. Alleen 2 laagjes blanke lak was niet voldoende. Volgende keer een sealer gebruiken denk ik.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top