Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Epiphone EBM-4 bas - elektra problemen

    Ik heb hier de Epiphone EBM-4 bas met actieve pickups van een vriend, die helemaal geen geluid geeft. Het zijn ‘actieve elementen’ en ik heb een volle 9V batterij aangesloten. Ik kan nergens een bedradingsschema vinden. Kent iemand deze gitaar ? Zijn er schema’s van ?

    Ik heb de bedrading gecheckt. Alles lijkt origineel en vast te zitten. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen ... Iemand ?

    Ik las ook ergens dat meestal niet de elementen, maar de pre-amp het ‘actieve’ gedeelte zijn. Zou ik ‘alles’ er uit kunnen halen, en de elementen gewoon ‘passief’ aan kunnen sluiten ?






  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Jaren 90, bodyshape gebaseerd op de Gibson M3 gitaar (Epiphone versie EM-1 of EM-2).

    Je schakelt neem ik aan de elektronica in met de jackplug, werkt dat wel? Staat er dus 9V op de preamp als de jack is ingeplugd?
    Laatst gewijzigd door Plant; 24 mei 2020 om 21:21

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Jaren 90, bodyshape gebaseerd op de Gibson M3 gitaar (Epiphone versie EM-1 of EM-2).

    Je schakelt neem ik aan de elektronica in met de jackplug, werkt dat wel? Staat er dus 9V op de preamp als de jack is ingeplugd?
    Hoe kom ik daar achter ? Elektronica is niet mijn hobby, maar ik ben willing to learn. Ga er voor het gemak maar voor uit dat ik niks weet ...

    Ik denk dat ik zo’n multimetertje moet hebben. Zijn die goedkope dingetjes hun geld waard cq. goed genoeg om af en toe een gitaar door te meten ? Deze bijvoorbeeld:

    https://www.praxis.nl/cart/add/5530299
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 24 mei 2020 om 21:26

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Hoe sluit je hier überhaupt een batterij op aan? Ik zie geen 'clip' die op de batterij past, maar een paar draaduiteinden en zo te zien al eens verlengd gezien de krimpkous. Ik vertrouw dat al niet.

    Wat de multimeter betreft, dat kan zelfs goedkoper. Ik heb er zelfs een van de Praxis van 5,-
    Bottleneck is vaak de kwaliteit van de meetsnoertjes, die zijn vaak zo dun en dan heb je snel een draadbreuk bij de meetpennen of plugjes. Voor incidenteel spanning meten of verbindingen meten voldoen die dingen al gauw.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Hoe sluit je hier überhaupt een batterij op aan? Ik zie geen 'clip' die op de batterij past, maar een paar draaduiteinden en zo te zien al eens verlengd gezien de krimpkous. Ik vertrouw dat al niet.
    Ik heb voor ik de foto maakte de ‘clip’ er afgehaald om de ‘las’ van de draadjes te checken. Die waren gewoon in elkaar gedraaid met wat gaffertape er omheen. Dus die soldeer ik netjes vast.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Wat de multimeter betreft, dat kan zelfs goedkoper. Ik heb er zelfs een van de Praxis van 5,-
    Bottleneck is vaak de kwaliteit van de meetsnoertjes, die zijn vaak zo dun en dan heb je snel een draadbreuk bij de meetpennen of plugjes. Voor incidenteel spanning meten of verbindingen meten voldoen die dingen al gauw.
    Ok, thanks !

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Jaren 90, bodyshape gebaseerd op de Gibson M3 gitaar (Epiphone versie EM-1 of EM-2).

    Je schakelt neem ik aan de elektronica in met de jackplug, werkt dat wel? Staat er dus 9V op de preamp als de jack is ingeplugd?
    Meten is weten...plant zou wel eens gelijk kunnen hebben..tis inderdaad een zwakste puntje die jack..

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb de 9V batterij goed aangesloten. De bas geeft nu geluid, maar met een hoop gebrom en geruis. Dat krijg ik weg door aan de potmeters te friemelen; op een gegeven monent krijg ik de bas ‘stil’ en doet ie het. De jack werkt goed.
    Ik denk dus dat alle vier de potmeters naar hun grootje zijn. Het handigst is om die te vervangen. Zijn de onderstaande pots dezelfde ? Maw kan ik die in de gitaar er mee vervangen ?





    De afmetingen kloppen in ieder geval al.



    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 30 mei 2020 om 18:06

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als de waardes en afmetingen kloppen moet het passen en zijn het de goede.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Als de waardes en afmetingen kloppen moet het passen en zijn het de goede.
    Het blijkt toch nog wat ingewikkelder dan ik dacht om vervangende pots te vinden. Het zijn drie lineaire (B100K) pots en één logaritmische (A100K).
    Verder zijn de schachten langer dan alles wat ik op internet kan vinden; dit is nodig omdat de printplaat ook nog in de weg zit.

    Ik moet dus hebben:

    - 3 x mini pot (16 mm doorsnede) B100K met 19 mm schacht;
    - 1 x mini pot (16 mm doorsnede) A100K met 19 mm schacht.

    Liefst ook nog met gebogen pootjes voor montage op het printplaatje, maar daar kan ik ook wel een draadje tussen solderen.









    Heeft iemand nog een tip over waar ik die dingen kan vinden ? De normale adressen (Bax, Thomann, Guitar-Parts, Gitaarbouwwinkel) hebben ze niet ...

    En kan ik eventueel 250K pots gebruiken ? Nogmaals: er zit actieve elektronica in de bas.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Die pootjes kun je ook zelf buigen. Maar ook bij de leveranciers van al die Amerikaanse bedrijven gekeken? Kortom Aliexpress

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top