Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: Ac30

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    De Spitfire heeft wat meer capaciteit in de voeding dan de Petersen AC30, ik dacht dat dat is vanwege de toonregeling. Ga er nog altijd van uit dat weinig capaciteit in de voeding een andere feel geeft, maar ik weet helemaal niet of dat wel zo is.
    Dat maakt echt geen hol uit, man. Haha. Als de waarde van de elco een beetje in de buurt zit is het al gauw prima.

    Leuke foto's van de voortgang. Ga zo door

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Nu het idee om met de vrijgekomen schakelaar de eerste (22n) koppelcap te schakelen. 2n plus eventueel 22n.
    Goed idee. Zelf heb ik erg goede resultaten behaald met een koppelcap van 1n of 2,2n ergens in het begin van de preamp.

    Succes met bouwen! Leuk dat je een beetje leven in de brouwerij brengt hier.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    De 2,2n komt uit de Spitfire. De cap in het toonfilter is origineel 10n, 4,7n werkt wat subtieler verwacht ik.
    Maar wat die capaciteit in de voeding betreft, stel twee EZ81's (of 80) met ongeveer 150uF of met 90uF in totaal. Zou dat verschil niet te horen zijn?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    10n voor zo'n toonregeling vind ik ook wat veel ja. 5n is waarschijnlijk prima. Je merkt het vanzelf.

    Wat betreft die elco:
    Het verschil is te horen maar het is extreem subtiel. Je hoort een klein verschil in de aanslag als de versterker heel erg hard staat. Als je een buizengelijkrichter gebruikt moet je gewoon de maximaal toegestane capaciteit voor de elco gebruiken. Kleiner kan, maar ik vind het zelf niks. Gewoon de waarde uit de datasheet van de gelijkrichter is meestel erg goed.

    Een veel, veel groter verschil wordt gemaakt door de choke. Als je de hele amp door een choke voedt i.p.v. slechts de pre en de schermroosters van de eindbuizen maakt dat een sterk verschil in de dynamiek van de amp. Voorwaarde daarvoor is wel dat de elco na de choke niet groter is dan nodig.

    Ik speel zelf al jaren op een zelfgebouwd apparaat. Een 15 Watter. Eindtrap lijkt op Vox, pre lijkt op Marshall, tonestack lijkt op Fender. Heerlijk apparaat. Voor mij wat betreft 1-kanaals rockversterkers de end-all. Gewoon een heerlijk ding. Wordt dus geheel door een dikke choke gevoed.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Leuk dat je kan beamen dat een zware choke effect heeft. Ik heb het van de Petersen en Fryer AC30, zou ook de laagweergave gunstig beinvloeden. Heb het aangenomen, maar wat ik me precies erbij moet voorstellen in geluid weet ik niet.
    Voor alsnog is/wordt dit de voeding, zonder sagresistor, met twee EZ81's ipv een GZ34:

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Ja, met de gehele amp aan de choke wordt de bas cleaner en de aanslag wordt minder fel. Die voeding lijkt me prima.

    Mis je een 5V / 2A wikkeling, dat je EZ buizen wilt gebruiken? Je kunt ook een extra trafo erbij zetten. Deze bijvoorbeeld: (Wel even een weerstandje in serie zetten zodat de buis 5 volt krijgt en niet 6 volt.)
    https://www.conrad.nl/p/block-el-136...a-108-a-716720

    Overigens, als je het gehele schema van wat je wilt bouwen post, i.p.v. steeds kleine stukkies, dan kunnen we je veel beter helpen. Het is niet vreemd dat het lastig was om jouw handgetekende schema te interpreteren.
    Laatst gewijzigd door fredjuh; 25 mei 2020 om 23:57

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Was aanvankelijk het plan, had bij Okaphone al een schattig geschikt ringkerntrafootje op het oog. Probleem is de ruimte, zou net onder het chassis passen. Ben echter voor twee EZ's gegaan; mooi plekje ervoor en net rond de marges van de capaciteit van de gloeistroom. Inwendige weerstand van de twee buisjes parallel komt overeen met die van een GZ34. Zou eventueel één EZ81 plus één EZ80 ook werken? Ze komen dan samen aan hun maximum kunnen, misschien draagt dat bij aan de vreugde.

    Schema ga ik mee bezig. Maar vooral solderen, hoop werk nog.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Vergeten de voedingselco's; V1 22uF, PI 44uF, screens 22uF, CT 22uF. Choke is 7H, 260mA.



    edit: twee eindbuizen getekend ipv vier

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 maart 2008
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.378

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Ben echter voor twee EZ's gegaan; mooi plekje ervoor en net rond de marges van de capaciteit van de gloeistroom. Inwendige weerstand van de twee buisjes parallel komt overeen met die van een GZ34.
    Begrijpelijk, prima.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tmms Bekijk bericht
    Zou eventueel één EZ81 plus één EZ80 ook werken?
    Heel slecht plan. Die EZ81 heeft een veel lagere inwendige weerstand. Die EZ81 gaat de hele kar in zijn eentje trekken, als 'half-wave rectifier'. Zo ontstaat er in de trafo een dikke DC stroom waardoor deze gaat oververhitten. Daarnaast doet de EZ81 alles alleen en de EZ80 doet vrijwel niks, waardoor de EZ81 voortijdig de geest gaat geven. En om het af te toppen word je ook nog eens opgescheept met 50 Hz brom in je voeding.

    Je schema ziet er goed uit op twee dingetjes na:

    Je volumepot zit niet goed aangesloten

    Die 22n cap met die schakelaar eroverheen, vlak na je volumepot. Je mag zowel de cap als de schakelaar weghalen. Je gaat geen enkel verschil horen als je de schakelaar omzet en het is een beetje een ongelukkige plek voor toonregeling.

    De koppelcap naar de PI 'ziet' een impedantie van 2 meg. Met een 22n cap geeft dat een laag-af filter met een kantelfrequentie van
    f_c = 1 / (2 pi R C) = 1 / (2 x pi x 2E6 x 22E-9) = 3,6 Hz

    Als je die schakelaar omzet wordt de capaciteit gehalveerd en de kantelfrequentie gaat keer 2. Naar 7,2 Hz dus. Dat zit zover onder de lage E (81 Hz) dat je het verschil absoluut niet kunt horen.

    Die combinatie van 2,2 n en 0,66 meg (1 meg en 2 meg parallel) ga je net aan horen.
    f_c = 1 / (2 pi R C) = 1 / (2 x pi x 0,66E6 x 2,2E-9) = 110 Hz

    Als je wilt dat er met die eerste schakelaar duidelijk bas wordt weggefilterd, zul je denk ik 500p (=0,5n) of 1n moeten proberen.

    f_c = 1 / (2 pi R C) = 1 / (2 x pi x 0,66E6 x 0,5E-9) = 484 Hz

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 oktober 2015
    Berichten
    5.053

    Standaard

    Thx! .......

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top