Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 51
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard alternatieven Martin en Gibson

    Even een vraag: ik weet dat er veel goede Japanse kopieen zijn gemaakt van de elektrische modellen van Fender en Gibson. Weten jullie ook of er ook goede kopieen zijn gemaakt van akoestische gitaren (Martin, Gibson)? En zo ja: wat zijn de merken? Met andere woorden: als je geen D 18 of 28 wilt kopen omdat je dat wat te duur vindt, wat doe je dan? Ik weet dat Takamine ooit Martins nabouwde, Alvarez Yairi bouwde eigen dingen geloof ik. Wat zijn de betaalbare akoestische bakken?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Niet om het af te doen, maar ga eens naar de site van Bex en/of Thomann, en gebruik de filters om het aanbod in jouw prijsklasse vinden. Dan heb je een beginpunt van je zoektocht.
    Weet je al zeker dat het een Martinkloon moet/gaat worden?
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Geen interesse in nieuw. Tweedehands is altijd voordeliger. Vroeger een D16 gehad uit de jaren negentig (dat is een hele andere gitaar dan ze nu maken!). Die was super super goed en ik baal nog steeds dat ik m weg heb gedaan. Ik zoek eigenlijk wel zo'n gitaar. De laatste keer dat ik gitaren heb uitgeprobeerd (bij TFOA, ze hadden toen net zo'n oude D 16 als ik had verkocht dus de vogel was gevlogen) konden alleen de D18 en D28 mij bevallen (en de rest niet of net niet of helemaal niet)

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Gibson (kopie) kan ook maar is natuurlijk een heel ander verhaal /ander karakter en eigenlijk niet te vergelijken

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 oktober 2010
    Berichten
    3.759

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NLF Bekijk bericht
    Geen interesse in nieuw.
    Is de issue ook niet. Jij vraagt welke merken goede kopieën van gekende merken er zoal zijn. Ik beantwoord je vraag met een voorstel hoe je daarnaar kunt zoeken; niets meer, niets minder.

    Eigenlijk ben je dus op zoek naar een goedkopere/minder dure uitvoering/kloon van de Martin D16, 18, of de 28?

    Taylor heeft een vrij brede prijzen range, maar heeft als instrument natuurlijk volstrekt ander karakter.
    Laatst gewijzigd door Fobo; 21 mei 2020 om 14:40
    Morgen is het vandaag weer gisteren, terwijl het gisteren vandaag nog morgen was

  6. #6
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Wat Martinachtigen betreft weet ik dat Blueridge heel overtuigende gitaren maakt.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Akoestische gitaren werden (en worden!) net zo hard gekopieerd als de elektrische varianten. Ik heb zelf een Ibanez York liggen uit 1972, body is letterlijk een nagebouwde D18, de hals is een Gibson hals incl. -open book- kop. Je kon deze ook met Martin of Fender kop krijgen maar het profiel was voor alle halzen anders: Martin kop = V-profiel, Gibson kop = breder en voller en Fender kop = dun en smal. Er zijn in die tijd ook perfecte kopieën gemaakt van bijna alle Martin en Gibson modellen en dat gebeurt nu nog maar dan met wat aanpassingen zodat het niet te veel lijkt op het origineel.

    Merken moet je verder niet te veel naar kijken want dat was net zo'n rare chaos als bij de elektrische gitaren, er waren wel wat merken die voornamelijk akoestische gitaren maakte: Suzuki en Morris schieten me zo even te binnen.
    Laatst gewijzigd door kwispelhond; 21 mei 2020 om 15:05

  8. #8

    Standaard

    Misschien eens naar Sigma gitaren kijken ?
    Hebben 'ongeveer' dezelfde specs als Martin gitaren.
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    +1 voor Sigma.
    Mooie specs voor ver onder de 1000 euro.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fobo Bekijk bericht
    Is de issue ook niet. Jij vraagt welke merken goede kopieën van gekende merken er zoal zijn. Ik beantwoord je vraag met een voorstel hoe je daarnaar kunt zoeken; niets meer, niets minder.

    Eigenlijk ben je dus op zoek naar een goedkopere/minder dure uitvoering/kloon van de Martin D16, 18, of de 28?

    Taylor heeft een vrij brede prijzen range, maar heeft als instrument natuurlijk volstrekt ander karakter.
    Nee klopt. Sorry van mijn reactie.

    Ik zit te kijken of ik (in de toekomst) niet een gitaar kan kopen die kwalitatief gezien net zo goed is maar alleen minder duur omdat een D 28 (ook tweedehands) behoorlijk wat geld kan kosten. Qua kwaliteit zit ik vast aan de sound van die D 16 die ik ooit gehad heb. Dat ronkende geluid zit in mijn hoofd en ik moet in ieder geval een gitaar hebben die minstens net zo goed is.

    Taylor is inderdaad een heel ander verhaal en die kunnen ook nog best prijzig zijn, Guild idem dito.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top